خصومت خانواده‌گی جان هفت نفر را در جبل‌السراج گرفت

- ۲۸ سرطان ۱۳۹۲

مقام‌های ولایت پروان گفته‌اند که زد و خورد مسلحانه میان اعضای دو خانواده، هفت کشته و سه زخمی به جا گذاشته است.
پولیس پروان گفته که این درگیری ناشی از اختلافات خانواده‌گی افراد مسلح در منطقه گذره پایین ولسوالی جبل‌السراج بر سر زمین است که در سال‍‌های گذشته همچنان ادامه داشته است.
ضیا الرحمان سیدخیلی، آمر امنیت فرماندهی پولیس ولایت پروان به بی‌بی‌سی گفت که در این زد و خورد مسلحانه چهار زن و سه مرد کشته شده و سه نفر دیگر به شمول کودکان زخمی شده‌اند.
آقای سیدخیلی گفت که بزرگان این خانواده‌ها در سال‌های جنگ، فرماندهان محل بوده‌اند که پیش از این نیز به انتقام گیری از یک دیگر پرداخته اند.
او گفت که در رویداد امروز(دیروز) زمانی که عضو یکی از خانواده‌ها می‌خواست زمین زراعتی خود را آبیاری کند، از سوی یک عضو خانواده مقابل به قتل رسید و سرانجام «خانواده فرد مقتول دوباره در یک اقدام انتقام جویانه چند عضو خانواده قاتل را کشت.»
آمر امنیت پروان افزود که کشته و زخمی شده‌های رویداد دیروز مربوط هر دو خانواده هستند و پولیس دو نفر را به اتهام قتل بازداشت کرده و برای گرفتاری یک مظنون فراری دست به کار شده است.
آقای سیدخیلی گفت: «اعضای این خانواده‌ها سالی یک بار درگیر می‌شوند و در گذشته پس از هر حادثه‌یی جرگه‌های مردمی، مو سفیدان و بزرگان محل برای آشتی آنها فیصله کرده اند و مصالحه صورت گرفته است، اما این بار پولیس وارد اقدام شده و افراد را بازداشت کرده است.»
او افزود که درگیری در محل به حدی جدی بود که صد سرباز پولیس را برای تأمین امنیت به محل رویداد فرستادند.
استفاده از اسلحه غیرقانونی
در درگیری میان این دو خانواده ظاهراً از اسلحه کمری و کلاشینکوف استفاده شده است. پولیس پروان گفته سلاح‌‎هایی که در درگیری صبح دیروز استفاده شده، غیرقانونی است و از خارج از کشور قاچاق شده است.
ضیا الرحمان سیدخیلی، آمر امنیت فرماندهی پولیس پروان همچنین گفت که سلاح از راه قاچاق در اختیار این خانواده‌ها قرار گرفته است. او گفت با توجه به مرزهای باز کشور و راه‌های آسان قاچاق اسلحه، افراد در محل به آسانی مسلح شده اند.
فرماندهی پولیس ولسوالی جبل‌السراج هم گفته است که دو عضو مربوط این خانواده‌ها سال گذشته نیز با استفاده از همین سلاح های غیرقانونی کشته شدند.
مقام‌های محلی گفته‌اند با وجود تدابیری که پولیس گرفته با آن هم اسلحه غیرقانونی و قاچاقی بین دو تا سی هزار افغانی (۴۰ تا ۶۰۰ دلار امریکایی) خرید و فروش می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.