پاکستان به دنبال احضار داوودزی مـرز تورخـم را باز کـرد

- ۰۹ جدی ۱۳۹۱

پاکستان پس از احضار سفیر افغانستان در اسلام‌آباد، گذرگاه مرزی تورخم را باز کرد.
اسلام‌آباد مدعی است، مرز تورخم را به نشانۀ اعتراض به آزار پاکستانی‌ها و نیز شکنجۀ کارگران و راننده‌گان این کشور توسط نیروهای مرزی افغانستان، بسته بود.
وزارت امور خارجه پاکستان، محمدعمر داودزی سفیر افغانستان در اسلام آباد را در این رابطه احضار کرد و از وی خواست که به دولت پاکستان اطمینان دهد که کابل موارد مذکور را بررسی و عاملان این حوادث را مجازات کند.
داودزی به مقامات پاکستان اطمینان داد که دولت افغانستان با چنین مسایل خودساخته‌یی برخورد خواهد کرد.
وزارت امور خارجه پاکستان با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد: این کارگران که در حال بازگشت به کشور بودند به شدت مورد ضرب و جرح نیروهای افغان قرار گرفتند، در حالی که دارای مدارک و گذرنامه‌های معتبر بودند.
پاکستان همچنین از دولت افغانستان خواسته بود تا اقدامات لازم را به منظور جلوگیری از تکرار وقایعی مشابه در آینده اتخاذ کند.
افغانستان اتهام مشابهی بر پاکستان می‌بندد.
مقام‌های وزارت خارجۀ  افغانستان نیز مدعی هستند که شهروندان این کشور در مناطق قبایلی پاکستان از سوی پولیس پاکستان مورد شکنجه قرار گرفته اند.
مقامات پاکستان تا اکنون در این مورد ابراز نظری نکرده‌اند.
به گفته منابع رسمی، تقریباً ۷۰ هزار پاکستانی در افغانستان مشغول به کار هستند که اغلب در بخش ساخت و ساز فعالیت دارند و روزانه حدود دو هزار پاکستانی برای کار وارد افغانستان می‌شوند.
مسدودشدن تورخم و مرگ هشت کودک
سخنگوی پولیس سرحدی در ولایت ننگرهار گفته است که در پی مسدودشدن گذرگاه تورخم و سردی هوا، هشت تن در دو سوی مرز جان باخته‎اند.
ادریس مومند سخنگوی پولیس مرزی گفت که در پی مسدودشدن گذرگاه تورخم «هزارها» مسافر در دو سوی مرز گیر افتاده‌اند.
به گفته او، سه کودک روز جمعه در طرف افغانی این بندر به دلیل سردی هوا و کمبود جای مناسب جان دادند و اداره امنیت کشور ملی روز گذشته گزارش داده که پنج تن دیگر در آن سوی مرز در گذشته‎اند که چهار تن آن‌ها هم کودک بوده‌اند.
روز جمعه در این منطقه باران شدید باریده است.
از این گذرگاه برای عبور مسافران و کالاهای تجاری استفاده می‎شود و تعداد رستوران و مسافرخانه در حدی نیست که پاسخگوی نیازمندی مسافران گیرمانده در دو سوی مرز باشد.
گذرگاه مرزی تورخم یکی از مهمترین بندرگاه‌ها برای عبور و مرور مردم و واردات کالاهای تجاری از پاکستان به افغانستان است.
مواد غذایی، سوخت و لباس از میان کالاهایی است که از این طریق وارد افغانستان می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.