دکتر سپنتا به طالبان: یا صلح و یا تا از بین‌بردن‌تان خواهیم جنگید

- ۲۸ سرطان ۱۳۹۲

دکتر رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور کرزی، خطاب به طالبان گفت که دولت برای طالبان دو گزینه دارد، این گروه یا باید به روند صلح بپیوندد، یا دولت تا شکست کامل این گروه خواهد جنگید.
روز چهارشنبۀ هفتۀ گذشته، گروه طالبان برادر آقای اسپنتا را در ولسوالی کرخ ولایت هرات با ضرب گلوله به قتل رساندند.
آقای سپنتا روز پنجشنبه در جریان تشییع جنازۀ برادرش در هرات، سازمان استخباراتی پاکستان را مسوول قتل برادرش دانست و گفت که کشتار رهبران و اعضای خانواده‌های سران حکومتی یک جنگ استخباراتی از سوی پاکستان است.
مشاور امنیت ملی ریاست‏جمهوری در مورد سفر نماینده‌گان گروه طالبان به قطر گفت:» پاکستان ۱۱ الی ۱۲ سال است که به جامعه جهانی می‌گوید ما خبر نداریم رهبری طالبان در کجاست؟ اما هیچ‌کس امروز از طالبان نمی‌پرسد که شما از کدام میدان هوایی به قطر آمدید؟ با کدام پاسپورت آمدید؟»
آقای سپنتا گفت: «دشمن صلح و پیشرفت و ترقی افغانستان یک عده‌یی مزدور و خودفروخته را در زیر زمینی‌های کویته و پشاور و میرانشاه پنهان کرده‌اند و آموزش می‌دهند و اینها هر روز جوانان، خواهران، دختران و بچه‌های ما را می‌کشند.»
مشاور امنیتی آقای کرزی با اشاره به مذاکرات صلح با طالبان گفت:»بهترین راه آوردن دشمن روی میز مذاکره، داشتن یک دولت قوی، اردوی قوی و پولیس قوی است، تا زمانی که دشمن متوجه نشود که شانس پیروزی ندارد، او را نمی‌توانید به مذاکره وادار کنید.»
هنوز دولت پاکستان واکنشی در مورد اظهارات آقای اسپنتا نداشته است.
هفته گذشته برخی از اعضای مجلس نماینده‌گان گفتند که آقای اسپنتا در گفت‌وگویی سری با نمایندگان پذیرفته که هنوز چیزی به نام روند صلح در کشور وجود ندارد.
به گفته برخی از نماینده‌گان، مشاور امنیت ملی حامد کرزی در این جلسه گفت که هنوز چیزی به نام روند صلح شکل نگرفته و تماس‎هایی که با طالبان برقرار شده، نمی‎تواند روند صلح تلقی شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.