وزارت انرژی و آب: ظرفیت مهار آب‌ها افزایش یافته است

- ۱۳ حمل ۱۳۹۸

ظرفیت مهار آب‎های کشور نسبت به ۱۶ سال گذشته ۵ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.
مسوولان وزارت انرژی و آب در پنجمین نشست ملی آب در کابل می‌گویند، ظرفیت مهار آب‌های کشور در سال پار نسبت به سال‎های گذشتۀ آن افزایش یافته است.
mandegarبربنیاد آمارهای این وزارت، با عملی‎شدن برنامه‎های ملی توسعۀ منابع آب و مهار آب‎ها از منابع سطحی و زیرزمینی، ظرفیت مهار آب‎های کشور از ۲۱ میلیارد مترمکعب در سال ۱۳۸۱ به ۲۶ میلیارد مترمکعب در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است.
محمدگل خلمی، سرپرست وزارت انرژی و آب می‌گوید، میزان آب‎های سطحی تجدیدپذیر در کشور سالانه به ۴۹ میلیارد مترمکعب و آب‌های زیرزمینی به ۱۷ میلیارد مترمکعب می‌رسد؛ اما چالش‎های موجود سبب شده تا از منابع آبی کمتر استفاده شود.
سرپرست وزارت انرژی و آب می‎افزاید که راهبرد ملی بخش آب و قانون آب به هدف بهبود منابع آبی، تقویت حکومتداری خوب و همکاری‎های مرزی میان افغانستان و کشورهای همسایه بازنگری خواهد شد.
مسوولان وزارت انرژی و آب می‎گویند، با تطبیق برنامۀ ملی اصلاح و بازسازی تأسیسات آبی، ۲۱۰۰ پروژۀ آبیاری بازسازی شده که در نتیجۀ آن حدود ۷۰۰ هزار هکتار زمین که از آبیاری بازمانده بودند زیر آبیاری قرار گرفته‎اند.
به گفتۀ مسوولان وزارت انرژی و آب، استفاده از منابع آبی تا سال ۱۴۰۲ خورشیدی، از ۲۶ میلیارد مترمکعب به ۲۹ میلیارد مترمکعب افزایش خواهد یافت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.