تاجیکستان صادرات گندم به افغانستان را ممنوع کرد

- ۰۷ سنبله ۱۳۹۱

معاون اداره کل کشاورزی ولایت ختلان تاجیکستان با صدور خبرنامه‌یی از تمام بخش‌ها خواست برای تامین ضروری نیاز داخل به این کالای راهبردی، اجازه صدور هر نوع غله و در صدر آن‌ها گندم را تا اطلاع ثانوی به خارج از کشور به خصوص افغانستان ندهند.
به خبرگزاری تاج‌نیوز، تاج الدین صادقف هدف از اتخاذ این تصمیم را برآورد دقیق میزان تولید انواع غله به ویژه گندم کشور در سال جاری و جبران کمبود آن در فصل های پاییز و زمستان امسال در بازار داخلی عنوان کرد.
وی تصریح کرد: براساس این بخش‌نامه از نهادهای گمرکی و مرزبانی تاجیکستان خواسته شده برای حفظ ثبات قیمت گندم و آرد در بازار داخلی و جبران کمبود از هرگونه صادرات و قاچاق این محصول به خارج ممانعت شود.
وی یادآور شد: تاجیکستان هر سال به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم و آرد نیاز دارد که حدود ۵۰ درصد آن از محل تولیدات داخلی و بقیه از خارج تامین می شود.
وی میزان تولید انواع غله ولایت ختلان در سال جاری را ۳۳۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: هرچند این میزان نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۹ تن بیشتر است اما در مقایسه با تولید ۵۰۰ هزار تن سال‌های قبل این ولایت بسیار کمتر است.
وی با بیان اینکه خشکسالی و کاهش بارش باران سبب افت تولید انواع غله در این ولایت شده است، گفت: پیش از این کشاورزان مازاد گندم تولیدی خود را به کشورهای همسایه از جمله افغانستان صادر می‌کردند، اما صدور آن تا اطلاع ثانوی ممنوع است.
صادقف افزود: کشاورزان می‌توانند مانند سال‌های قبل مازاد محصولات باغی خود نظیر انگور، سیب، خربزه، هندوانه و انوع میوه خشک خود را از این ولایت به افغانستان صادر کنند.
کاهش تولید گندم تاجیکستان سبب شده که دولت دوشنبه در سال‌های اخیر اقدام به واردات آرد و گندم از روسیه و قزاقستان کند. این برای اولین بار است که دولت به طور رسمی مانع از صدور گندم به افغانستان شده است.
تاجیکستان امسال در ۲۱۵ هزار هکتار از اراضی خود اقدام به کشت گندم کرده که ۱۵۰ هزار هکتار آن در ولایت ختلان است.
پیشتر مقامات بخش کشاورزی تاجیکستان اعلام کرده بودند به علت نبود کنترل لازم در مرزها، بخشی از محصولات کشاورزی این کشور از جمله گندم به نواحی مرزی افغانستان، ازبکستان و قرقیزستان قاچاق می شود.
سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) اخیرا طی گزارشی تاجیکستان را در فهرست کشور هایی که به دلیل کمبود مواد غذایی و افزایش قیمتها با خطر گرسنگی روبرو است، قرار داد.
تاجیکستان با بیش از هفت میلیون نفر جمعیت ازجمله کشورهای فقیر آسیای مرکزی محسوب می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.