انتخابات آینده در گرو عملکردِ کمیتۀ گزینش

- ۲۸ سرطان ۱۳۹۲

اولین نشست کمیتۀ گزینش مقام‌های ارشد کمیسیون مستقل انتخابات برگزار شد.
کمیتۀ گزینش می‌گوید که در زمینه پیشنهاد افراد به رییس‌جمهور جهت تعیین در سمت‌های بالای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از دقت بیشتر کار گرفته خواهد شد.
فضل‌هادی مسلمیار رییس مجلس سنا و عضو این کمیته روز پنجشنبه بعد از نخستین نشست‌شان به خبرنگاران گفت که به منظور تأمین شفافیت روند انتخابات کوشش می‌کنند تا اشخاص به اساس شایسته‌گی و لیاقت به رییس‌جمهور معرفی شوند.
او گفت: « به اتحاد و اتفاق این ۲۷ نفر به رییس‌جمهور معرفی خواهند شد. خواهران و برادرانی که می‌خواهند به عنوان کمیشنر کمیسیون انتخابات معرفی شوند، آنها به اساس معیارهایی که در قانون لازم دیده شده از طریق این کمیته به رییس‌جمهور معرفی خواهند شد.»
وی گفت، افرادی که علاقه‌مند کار در سمت‌های بلند کمیسیون مستقل انتخابات اند و فکر می‌کنند که این شایستگی را دارند، با کمیته گزینش به تماس شوند.
رییس‌جمهور افغانستان از میان ۲۷ نفری که به او پیشنهاد می‌شوند، مقام‌های ارشد کمیسیون مستقل انتخابات را تعیین خواهد کرد.
نخستین نشست این کمیته که شش عضو دارد، به اساس حکم حامد کرزی به روز پنجشنبه در محوطه شورای ملی برگزار شد.
عبدالرووف ابراهیمی و فضل هادی مسلمیار روسای مجلس نماینده‎گان و مجلس سنا، عبدالسلام عظیمی رییس دادگاه عالی، گل رحمن قاضی رییس کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی، سیما سمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر و یک فعال جامعه مدنی از اعضای این کمیته اند.
این کمیته بر مبنای ماده هشتم قانون تشکیل و صلاحیت‌های کمیسیون مستقل انتخابات ایجاد شده است.
آقای مسلمیار افزود که با حضور تمام اعضای این کمیته در هفته آینده بحث‌های اساسی‌شان را آغاز خواهند کرد: «در این مجلس چهار نفر از اعضای کمیته حاضر بودند، دو تن آن‌ها یکی از جامعه مدنی و دیگر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر موجود نبودند.
رییس کمیسیون حقوق بشر در سفر است و عضو جامعه مدنی که با پروسۀ انتخابات ربط داشته باشد، تا حال تعیین نشده است. تا شنبه وقت داده شد که بیایند تا با مشوره با آنها و به اتفاق، کارهای این پروسۀ ملی که عبارت از انتخابات است به پیش برود.»
انتظار می رفت رییس کمیته گزینش در نخستین جلسه این کمیته برگزیده شود، اما بنابر عدم موجودیت دو عضو آن این کار به هفته جاری معطل شد.
رییس جمهور کرزی به روز چهارشنبه قانون تشکیل و صلاحیت‌های کمیسیون مستقل انتخابات را توشیح کرد و هم زمان با آن حکمی را در خصوص آغاز کار کمیته گزینش صادر نمود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.