معاون برنامه‌های آسیا در مرکز ولسن واشنگتن: بهار سال آینده برای افغانستان خونین‌ است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 21 دلو 1396 - ۲۰ دلو ۱۳۹۶

نیروهای امریکایی در افغانستان می‌گویند که حملات هوایی را بر مواضع گروه‌ طالبان در ولایت بدخشان در شمال افغانستان که با چین و تاجیکستان همرز است راه‌اندازی کرده‌اند تا از فعالیت‌ و حملات این گروه جلوگیری شود.
mandegar-3بخش انگلیسی صدای امریکا نوشته که حملات هوایی در ماه نوامبر به اساس استراتژی جدید دونالد ترمپ آغاز شد، این حملات روی از بین‌بردن مراکز تولید مواد مخدر در ساحۀ طالبان به‌و‌یژه ولایت جنوبی هلمند تمرکز کرده است.
این رسانه از قول خبرنامه نیروهای امریکایی در افغانستان گفته که پس از آغاز حملات هوایی به مواضع تولید و پروسس مواد مخدر تحت قلمروی گروه طالبان، این گروه ۳۰ میلیون دالر خساره دیده‌اند. هلمند که یکی از ساحاتی در جهان با تولید بیشترین کوکنار تحت کنترول طالبان است، ۱۴ مرتبه مورد حملات هوایی قرار گرفته است.
نیروهای نظامی امریکا در افغانستان اعلام کرده‌اند که در ۹۶ ساعت گذشته حملات هوای بالای مرکز آموزشی و پناه‌گاه گروه طالبان در ولایت بدخشان صورت گرفته است تا از برنامه‌ریزی و فعالیت‌های تروریستی این گروه در ولایت همرز با تاجیکستان و چین جلوگیری شود. اعلامیه افزود که در این حملات موترهای برده شدۀ نظامیان توسط طالبان نیز از بین رفته است.
این رسانه‌ افزوده که نظامیان افغانستان با حمایت هوایی نیروهای حمایت قاطع توانسته‌اند که در ولایت‌های شمال طالبان را در سرما زمستان به عقب بزنند تا از تشکیل‌ دوبارۀ آنان در ماه بهار پیش‌رو جلوگیری شود.
در این هفته‌های نیروهای نظامی امریکا تصاویر پخش شده از طرف طالبان را تعقب می‌کنند که مرکز آموزشی این گروه را در ساحۀ برفی ولایت‌ شمالی نشان می‌دهد، هر چند این گروه نگفته‌اند که در کدام ولایت هستند، اما ولایت‌های شمال به‌ویژه بدخشان در ماه زمستان بیشتر برف‌نشین‌ است.
در جریان این حملات‌ هوایی نظامیان امریکا توسط هواپیماهای ) B- 52) بیش از ۲۴ موقیعت طالبان را مورد هدف قرار داده‌اند که از طرف نظامیان کم‌سابقه اعلام شده است.
در یک خبرنامه‌یی که از طرف نظامیان امریکایی پخش شده گفته شده که نیروهای هوایی نظامیان ویژۀ افغانستان را در عملیات حمایت هوایی می‌کنند.
هم‌چنان، جنرال جانلکسون فرماندۀ عمومی قوت‌های ناتو در افغانستان می‌گوید: برای تروریستان هیچ‌ ساحۀ امن‌ نیست تا دشواری و بدامنی را به این کشور ایجاد کنند.
اخیراَ امریکا حملات زمینی A – ۱۰ (American A-10 ground attack planes ) را در افغانستان برنامه‌ ریزی کرده است که پس از سه ساله دوباره اجازۀ حملات هوایی را بر مواضع تروریستان می‌دهد.
نظامیان امریکا در افغانستان می‌گویند که در بهار سال پیش رو بیش از ۴ هزار سربازان افغانستانی تازۀ نفس به گروه نظامیان ویژه افغانستان ملحق می‌شوند.
این در حالی‌ست که هفتۀ پیش و پس از حملات خونین کابل، دونالد ترمپ گفت‌وگو با گروه طالبان را منتفی اعلام کرد. هم‌چنان، محمد اشرف غنی پس از آن گفت‌وگو با طالبان را رد کرد و وعده داد تا آنان را به میز محاکم بکشاند.
از سویی هم گروه طالبان اشرغنی را دست‌نشانده و غلام امریکا اعلام کرده‌اند و گفته‌اند که برندۀ جنگ افغانستان در برابر امریکا خواهند بود.
اما میشل گاگلمن، معاون برنامه‌های آسیا در مرکز «ولسن واشنگتن» می‌گوید: صلح در افغانستان با تلاش‌های که نیروهای امریکایی انجام دادند برقرار نشد، بلکه شمار زیاد از افراد ملکی، نظامیان افغانستان و امریکایی کشته شدند.
آقای گاگلمن با نگرانی از بهار سال پیش‌رو گفته که از بهار آیندۀ مردم افغانستان نگران است که شاید یکی از سال خونین برای مردم افغانستان باشد.
او گفته که با تأسف فکر می‌کنم که امریکایی‌ها راه اشتباه می‌روند، اگر امریکایی‌ها جنگ‌ را دوباره به سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ می‌برند آن وقتی‌ بود که بیش از بیش ۱۰۰ هزار سرباز در افغانستان داشتند، اما حالا نمی‌توانیم تصور کنم با داشتن کمتر از ۱۵ هزار نیرو در برابر طالبان موفق شویم.
این گفته‌ها در حالی بیان می‌شود که بخش انگلیسی صدا امریکا نوشته که طالبان بیش ۴۴ درصد خاک افغانستان را در کنترول خود دارند و نیروهای هراس‌افگن بیش‌ترین تلفات را به نظامیان افغانستان وارد کرده‌اند. بیش از ۱۰ هزار نظامیان افغانستان در یک سال گذشته کشته شده‌اند. به اساس یک مقالۀ نیویارک تایمز وزارت دفاع افغانستان گفته که با همکاری ایالات متحدۀ امریکا جزیأت بیشتر در رابطه به تلفات نیروهای دفاعی – امنیتی کشور و چالش‌های فرا راه نظامیان تر سیم می‌کند. هم‌چنان، سازمان ملل متحد از افزایش تلفات ملکی در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.