رییس ستاد مشترک ارتش امریکا: بدون یک توافق‎نامه نخواهیم ماند

- ۳۰ سرطان ۱۳۹۲

رییس ستاد مشترک ارتش امریکا ضمن اعلام اینکه این کشور بدون حمایت پاکستان نمی‌تواند القاعده را شکست دهد، بر منافع واشنگتن در ثبات اسلام‌آباد بار دیگر تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، جنرال مارتین دمپسی، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا در پاسخ به سوالات کمیته نیروهای مسلح سنا اعلام کرد: روابط نظامی با پاکستان یکی از جنبه‌های مهم این روابط دو جانبه است. منافع استراتژیک و اهداف امنیت ملی ما همچنان بر شکست، برچیدن و مختل کردن گروه القاعده و جلوگیری از ایجاد مجدد پناهگاه‌های امن در افغانستان و پاکستان معطوف است. این امر بدون حمایت پاکستان ممکن نیست. ثبات پاکستان و منع گسترش تسلیحات و فناوری هسته‌یی به نفع ما است. در بخش امنیتی روابط ما نسبت به گذشته محدودتر شده است اما معتقدم که این یک رویکرد عمل‌گرایانه و سازنده و موثر است.
وی در مورد همکاری پاکستان در مسایل مقابله با تروریسم گفت: همکاری پاکستان در مسایل مقابله با تروریسم همیشه توقعات ما را برآورده نکرده است. پاکستان از سال ۲۰۰۹ میلادی دست به عملیات‌های ضد تروریستی علیه سازمان‌های شبه نظامی در شمال غرب این کشور از جمله دره سوات، وزیرستان شمالی و جنوبی، ولایت موهمند و باجور زده است.
جنرال دمپسی که از سوی باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا بار دیگر برای سمت رییس ستاد مشترک ارتش نامزد شده است، گفت: از آنجایی که روابط ارتش با ارتش با پاکستان یکی از جنبه‌های مهم روابط دو جانبه اسلام‌آباد و واشنگتن است، امریکا از ارتقاء این روابط منفعتی استراتژیک می‌برد.
وی افزود: مشارکت‌ها و به ویژه برنامه‌های کمکی امنیتی ما برای همکاری موثر نظامی میان این دو کشور بسیار مهم و ضروری هستند. من در گذشته چندین بار مذاکرات موثری با جنرال پرویز اشفق کیانی، همتای پاکستانی خود داشته‌ام و در سطوح پایین دفتر نمایندگان دفاع در پاکستان نقش مهمی در ساخت و تقویت روابط نظامی نظامی دارند. این روابط به ما اجازه می‌دهند تا در حوزه نگرانی‌های مشترک همچون حفظ ثبات منطقه‌یی، جلوگیری از اقدامات خشونت‌آمیز افراط‌گرایانه و مقابله با تهدید بمب‌های کنترل از راه دور با پاکستان همکاری کنیم.
جنرال دمپسی در مورد مسأله خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به سناتورها اعلام کرد، بدون امضای یک توافقنامه امنیتی دو جانبه، نیروهای امریکایی نیز پس از سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان حضور نخواهند داشت. وی به اعضای سنا گفت، حضور نیروهای امریکا در افغانستان پس از خروج نیروهای ضربتی در پایان سال آینده میلادی به امضای این توافقنامه امنیتی بستگی دارد. وی مطمین است که دیر یا زود این مساله رسمی خواهد شد. رییس‎جمهور کرزی مذاکرات در مورد این توافقنامه را پس از بازگشایی دفتر طالبان در قطر به حال تعلیق درآورده بود.
این مقام نظامی همچنین گفت که وی ۳۵۲ هزار نیرو در بخش نیروی امنیتی افغان را پیشنهاد و اعلام کرد روند افزایش نیروها باید دست کم تا سال ۲۰۱۶ برای مقابله با اقدامات احتمالی شبه نظامیان طالبان ادامه یابد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.