پاکستان سفر سرتاج عزیز را سازنده خواند کرزی تا یک ماه دیگر به پاکستان می‎رود

- ۰۱ اسد ۱۳۹۲

یک روزنامه پاکستان با رد اخبار منتشر شده درباره شرط و شروط رییس جمهور افغانستان برای سفر به پاکستان، اعلام کرد که حامد کرزی تا یک ماه دیگر عازم اسلام‌آباد می‌شود.
حامد کرزی رییس‌جمهور افغانستان دعوت نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان را برای سفر به اسلام‌آباد پذیرفت.
منابع دیپلماتیک در گفت‌وگو با روزنامۀ «نیوز» پاکستان، با اعلام این خبر خاطر نشان کردند که کرزی در دیدار با سرتاج عزیز مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور خارجی و امنیت ملی، ضمن پذیرفتن دعوت نواز شریف، اعلام کرده است که اواخر ماه آگوست (اوایل شهریور ماه) راهی اسلام‌آباد می‌شود.
به گفته این منابع، کرزی در دیدار روز یکشنبه خود با سرتاج عزیز در کابل عنوان کرده است که پس از عید فطر باید به چند کار مهم رسیدگی کند اما حاضر است در یک تاریخ مورد توافق ۲ طرف در ماه آگوست به پاکستان سفر کند.
این منابع تصریح کردند که در این جلسه هیچ شرط و شروطی برای پذیرفتن این دعوت، چنانکه در رسانه‌ها منعکس شده، مطرح نشده است و درعوض، محور گفت‌وگوهای جلسه حول موضوع آمادگی برای برگزاری نشست در اسلام‌آباد بوده است.
به نوشته این منبع، این جلسه در فضای بسیار دوستانه‌یی برگزار شده و ۲ طرف غالبا به زبان پشتو با یکدیگر گفت‌وگو می‌کردند.
پیش از این، رسانه‌ها گزارش کردند که کرزی در پاسخ به دعوت نخست وزیر پاکستان اعلام کرد که به شرط آن که موضوع مبارزه مؤثر و جدی علیه تروریسم و همچنین مذاکرات صلح در صدر برنامه سفر وی به پاکستان قرار بگیرد، به اسلام‌آباد سفر خواهد کرد.
وزارت خارجه پاکستان:
سفر سرتاج عزیز به کابل سازنده بود
در این حال، وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای، سفر سرتاج عزیز مشاور ارشد نخست‌وزیر این کشور به کابل را سازنده خواند.
طبق بیانیه وزارت خارجه پاکستان، سرتاج عزیز در این سفر بر تمایل نواز شریف برای تقویت مناسبات اسلام‌آباد با مردم افغانستان تأکید کرد.
در این بیانیه آمده است: مشاور نخست‌وزیر تصریح کرد که تحکیم مناسبات دو کشور منوط به برقراری روابط مستحکم اقتصادی و تجاری بین کابل و اسلام‌آباد است.
وی همچنین خاطر نشان کرد که ۲ کشور افغانستان و پاکستان برای تقویت همکاری‌های منطقه‌یی و نیز افزایش رفاه عمومی باید با همکاری یکدیگر روابط خود را با کشورهای آسیای مرکزی تقویت کنند که این امر به شیوه‌های مختلفی از جمله تجارت و اجرای پروژه‌های انرژی محقق خواهد شد.
طبق این بیانیه، دو طرف توافق کردند تا جلسه بعدی «ستاد هماهنگی» که تحت «توافقنامه تجارت ترانزیت افغانستان و پاکستان» تشکیل شده است را هر چه زودتر برگزار کنند.
همچنین در این سفر، مقامات افغان از تلاش پاکستان طی سال‌های اخیر برای میزبانی از میلیون‌ها پناهنده افغان تشکر کردند.
عزیز در این سفر، علاوه بر دیدار با کرزی، ملاقات‌های جداگانه‌ای نیز با زلمی رسول وزیر خارجه ، انور الحق احدی وزیر تجارت و صنایع و صلاح‌الدین ربانی رییس شورای عالی صلح افغانستان داشت.
سفر سرتاج عزیز به کابل، اولین سفر یک مقام بلندپایه پاکستان به افغانستان پس از روی کار آمدن دولت جدید در پاکستان است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.