شیـوۀ برخورد با افرادی که خود را عقل کُل می‌دانند

- ۰۱ اسد ۱۳۹۲

بخش دوم و پایانی

ارزش خودتان را گوش‌زد کنید
اصلاً این‌طور نیست که شما پایین‌تر از این فرد باشید یا کم‌تر از او بدانید. این آن‌ها هستند که می‌خواهند چنین حسی را به شما منتقل کنند. اگر به آن‌ها اجازه بدهید، احساس‌تان نسبت به خودتان را تغییر می‌دهند. پس به جای این‌که همۀ حرف‌هایی که می‌زنند را تأیید کنید، به همۀ کارهای مثبتی که قادرید انجام دهید، فکر کنید. ارزش شما بسیار بالاست و هیچ‌کس حق خدشه وارد کردن به آن را ندارد.

به حرف‌های او گوش دهید
گاهی اوقات چنین رفتاری به این علت از فرد سر می‌زند که او فکر می‌کند کسی نیست که به حرف‌هایش گوش دهد. شما می‌توانید با گوش دادن به حرف‌های‌شان بدون این‌که نظرات‌تان را مطرح کنید، ترس‌های آن‌ها را از بین ببرید. با این روش، دیگر شما را تهدیدی برای خود قلمداد نمی‌کنند.
به آن‌ها نشان دهید که بعضی از نظرات‌شان را قبول دارید و خواهید دید که احساس می‌کنند که به آن‌ها ارزش و اعتبار داده‌اید.
وقتی باعث شدید که احساس اعتماد به نفس و راحتی بیشتری کنار شما بکنند، می‌توانید برای تغییر بعضی از نگرش‌های آن‌ها وارد عمل شوید. اما باید این کار را خیلی زیرکانه انجام دهید. اگر مستقیماً آن‌ها را به چالش بکشید یا خشن برخورد کنید، باعث می‌شود که همان رفتار دفاعی قبلی‌شان را پیشه کنند.
در عوض باید نگرش‌شان را به خودشان انعکاس دهید. با این روش به آن‌ها نشان داده‌اید که به حرف‌های‌شان گوش کرده‌اید و از ایده‌های‌شان تقدیر می‌کنید و احساس خوشحالی خواهند کرد. از این‌جا به بعد می‌توانید به آرامی بعضی از ایده‌های‌شان که غیرقابل قبول به نظر می‌رسد را انتخاب کرده و اطلاعات لازم برای تکذیبِ آن‌ها را مطرح کنید. به جای این‌که ایده‌های‌شان را رد یا مسخره کنید، خیلی ساده شواهد متناقض آن را به آن‌ها نشان دهید. بعد از آن‌‎ها نظرشان را جویا شوید.
اما در اکثر موارد این افراد از تغییر دیدگاه‌شان خودداری می‌کنند. در چنین صورتی، با بررسی دیدگاه آن‌ها در سایۀ اعتقادات خودتان، باید سعی کنید با بی‌اعتنایی از آن‌ها بگذرید. مطمیناً این افراد با باور به یک چیز اشتباه، صدمه‌یی به شما نمی‌زنند، پس لازم نیست که نگران باشید.

اگر این مشکل خیلی آزارتان داد، می‌توانید دیگر آن فرد را نبینید
با این‌که برخورد و مواجهه با کسانی که فکر می‌کنند همه‎چیز را می‌دانند، زمان و انرژی زیادی از شما می‌برد، اما می‌توانید تأثیری که بر شما دارند را محدود کنید. اعتقادات و باورهای خودتان را بررسی کنید تا از قدرت آن‌ها مطمین شوید. با این کار اعتماد به نفس‌تان در برخورد با این افراد بالا خواهد رفت. اگر فردی حساس و شکننده نیستید، شاید بتوانید کاری کنید که باورشان را عوض کنند؛ اما اگر نتوانستید، می‌توانید از آن‌ها دوری کنید. فقط کافی است که همیشه از آن‌چه هستید، شاد و راضی باشید.

گردآوری و تنظیم: گروه سلامت پرشین‌پرشیا

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.