گرفته‌گی صـدا در صبح

- ۱۵ میزان ۱۳۹۸

بخش نخسـت/

mandegarدلیل گرفته‌گی صدا، برگشت شبانۀ اسید معده به مری و گلو در هنگام خواب است. اشکال این برگشت در این است که انسان متوجه آن نمی‌شود. یکی از نشانه‌های آن، بدبویی تنفس در صبح است. پس اگر گرفته‌گی بدون دلیلِ صدا همراه با بدبویی تنفسِ صبحگاهی دارید، ممکن است برگشت شبانۀ اسید معده علتِ آن باشد.
آلرژی‌ها هم می‌توانند عامل غیرمستقیمِ گرفته‌گی صدا باشند، چون باعث سرفه کردن، تنفس از دهان و آب‌ریزش پشتِ بینی به داخل حلق می‌شوند که التهاب تارهای صوتی را به دنبال دارد. چیزهایی مثل سگرت کشیدن و بخار مواد کیمیایی هم تارهای صوتی را تحریک کرده و گرفته‌گی صدا ایجاد می‌کنند.
افراد سگرتی از طریقِ دیگری هم دچار گرفته‌گی صدا می‌شوند: با به وجود آمدن تومور سرطانی یا رشد غیرعادیِ تارهای صوتی. این مورد در سیگاری‌ها بسیار بیشتر از سایرین دیده می‌شود. و در تمام موارد، خشکی هوا گرفته‌گی صدا را تشدید می‌کند.

درمان گرفته‌گی صـدا
به صدای‌تان استراحت بدهید. سکوت کامل، بهترین راه بهبود گرفته‌گی صداست. لااقل از پچ‌پچ کردن و فریاد زدن بپرهیزید. پچ‌پچ کردن، فشار زیادی بر تارها وارد می‌کند. اگر لازم است، با صدای آرام حرف بزنید.
گلو را مرطوب کنید. استنشاق بخار آبِ داغ از درمان‌های بسیار مؤثر است. از دوش/شاور آب گرم یا دستگاه بُخور کمک بگیرید. گذاشتن دستگاه بخور در اتاق خواب از خشک شدن هوای آن جلوگیری می‌کند.
ـ در درون بدن هم نیاز به آبِ کافی دارید. خوردن آب را به قدری زیاد کنید تا ادرارتان بی‌رنگ شود. اگر ویتامین‌هایی مثل A یا B12 یا داروهای تغییر رنگ‌دهندۀ ادرار مصرف می‌کنید و ادرار بی‌رنگ نمی‌شود، خوردن روزانۀ ۱۰ تا ۱۲ پیاله آب کافی است.
سوپ مرغ بخورید. اگر دچار گرفته‌گی صدا در اثر سرماخورده‌گی شده اید، سوپ مرغ را با سیر بخورید. گرمای آن گلو را مرطوب می‌کند و سیر کمک‌کنندۀ ترشح مخاطی است.
ترشحات مخاطی را کم کنیـد. داروهای کاهش‌دهندۀ ترشحات مخاطی بخورید. اما از مصرف داروهای ضدحساسیت خودداری کنید، چون گلو را خشک می‌کنند. داروهای ضدّاحتقان هم در کاهش مخاط مؤثرند، ولی اگر ناراحتی قلبی دارید، قبل از مصرف آن‌ها با پزشک مشورت کنید. بعضی داروهای ضدّاحتقان ممکن است فشار خون را بالا ببرند.
آسپیرین نخورید. در التهاب ناشی از سرماخورده‌گی تارهای صوتی، آسپیرین باعث آزرده شدن بیشتر آن‌ها می‌شود و گرفته‌گی صدا را تشدید می‌کند. از مُسکن‌های دیگر استفاده کنید.
سرفه نکنیـد. برای جلوگیری از سرفه و آسیب بیشتر تارهای صوتی، از داروهای ضدّسرفه و خلط‌آور استفاده کنید.
غرغره نکنید. برخلاف باورِ شایع، غرغره کردن با دهان‌شویه عملاً گرفته‌گی صدا را بدتر می‌کنند. محلول‌های غرغره اصلاً نزدیک به تارهای صوتی نمی‌شوند و خود عمل غرغره کردن مضر است، چون تارهای صوتی را به‌هم زده و تورم آن‌ها را بیشتر می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.