حیف‌ومیل میلیاردها دالر کمک امریکا در افغانستان

- ۰۱ اسد ۱۳۹۲

جان سوپکو بازرس ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان می‌گوید که بخش بزرگی از کمک‌های کشورش در افغانستان به هدر رفته است.
او از حیف و میل میلیاردها دالر کمک امریکا در افغانستان اظهار نگرانی کرده و هشدار داده که این مسأله پشتیبانی مردم امریکا را از جنگ افغانستان کم تر ساخته است.
بازرس امریکا در گزارش تازه‌یی گفته است که در دوازده سال گذشته ایالات متحده امریکا ۹۳ملیارد دالر را در بخش بازسازی افغانستان مصرف کرده است.
دراین گزارش همچنان آمده است که حتی هزاران دالر از این پول‌ها به جیب طالبان رفته است.
پیش از این نیز بازرس امریکا در گزارش خود به کنگرۀ این کشور از حیف و میل میلیارد‌ها دالر امریکایی در افغانستان سخن گفته بود.
او گفته بود، حتی قراردادهای بازسازی که امریکا در افغانستان بسته است، جای دقیق آن معلوم نیست.
با این حال، سیگار نیز گزارش اخیر جان سوپکو را تأیید کرده و از دولت امریکا خواسته است که به مالیه دهندگان این کشور پاسخ دهد.
پیش از این دولت امریکا، افغانستان را فاقد توانمندی‌های مصرف پول های کمک شده اعلام کرده بود و به همین دلیل حد اکثر کمک‌ها در ۱۲سال گذشته از طریق دونرهای خارجی به مصرف می‌رسید.
در گزارش بازرس امریکا، ساخت تاسیسات نظامی به ارزش ۳۴ میلیون دالر درولایت هلمند، مصرف ۷۷ میلیون دالر برای خریداری هجده طیاره سویسی وچرخبال‌های روسی و ۱۱٫۵ میلیون دالر، ساخت چهار زباله سوز دریک پایگاه نیروهای امریکایی، از موارد حیف و میل کمک‌ها به شمار رفته است.
درگزارش گفته شده که از این مکان‌ها و وسایل حتی یک بار استفاده نشده است.
با این حال، محمد یاسین عثمانی ریس کمیته مستقل نظارت وارزیابی مبارزه با فساد اداری حیف و میل پول‌های امریکا را در افغانستان تأیید کرده است.
آقای عثمانی می‌گوید که مقصر اصلی در قدم اول خود ما هستیم، یعنی زمانی که وزارت مالیه تفاهم نامه مالی با دونرهای خود امضا می‌کند چرا در این تفاهم نامه‌ها روشن نمی‌کنند که کمک‌ها باید مطابق به اولیت‌های افغانستان صورت بگیرد واین کمک‌ها در هماهنگی دولت تطبیق شود.
دولت امریکا نزدیک به ۹۳ میلیارد دالر در بازسازی افغانستان مصرف کرده است.
این مقدار پول تقریبآ مساوی به مصارفی است که حکومت امریکا در داخل این کشور دربخش شاهراه‌ها، میدان‌های هوایی و دیگر پروژه‌های حمل ونقل هزینه کرده است.
درهمین حال، وزارت دفاع امریکا با برخی ازیافته‌های بازرس ویژه کشورش در امور بازسازی افغانستان موافقت نشان می‌دهد.
وزارت دفاع امریکا گفته است که تلاش می‌کند تا جلو کار برخی ازپروژه‌ها را که کار آن جریان دارد، بگیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.