سفیر امریکا در کابل: انتخـابات آیندۀ افغانسـتان سرنوشت‎‏ساز است

- ۰۱ اسد ۱۳۹۲

سفیر امریکا در کابل می‌گوید که طالبان در پروسۀ صلح تعهد و موقف روشن ندارند، به همین دلیل آن‎ها نمی‌تواند روی گفت‎وگو با این گروه باور داشته باشند.
جیمز کننگهم سفیر ایالات متحدۀ امریکا که روز سه‌شنبه در محفلی در انستیتیوت مطالعات استراتژیک افغانستان سخن می‎زد، همچنان گفت که شاید پروسۀ صلح تا مدتی بی‌نتیجه ادامه یابد و من فکر نمی‌کنم که این یک خبر خوب باشد که ما شاهد جریان یک روند نا معلوم سیاسی باشیم.

مشروط‌ساختن کمک‎ها به امضای سند امنیتی
سفیر امریکا در کابل همچنان می‌گوید که در صورت امضای پیمان امنیتی با افغانستان، کشورش سلاح‌های سنگین مانند موشک و تانک‌های جنگی در اختیار افغانستان قرار می‌دهد.
جیمز کننگهم سفیر امریکا در کابل گفت: «در صورتی‌‎که پیمان امنیتی میان افغانستان و ایالات متحده امریکا امضا شود؛ امریکا سلاح‌های سنگین را در اختیار نیروهای امنیتی افغانستان قرار می‌دهد تا از کشورشان دفاع کنند».
آقای کننگهم افزود، درصورتی که این موافقتنامه امضا شود، امریکا امکانات هوایی نظامی را نیز در اخیتار ارتش افغانستان قرار خواهد داد.
کننگهم می‌گوید، امریکا به این فکر است که یک نیروی امنیتی قوی برای مردم افغانستان بسازد، تا آنان از مردم و جغرافیای این کشور دفاع کنند.
اما آقای کننگهم تأکید کرد که ایالات متحده امریکا سلاح‌های بسیار خطرناک را در اختیار نیروهای امینتی افغانستان قرار نخواهد داد.

انتخابات سرنوشت‌ساز
سفیر امریکا انتخابات آیندۀ افغانستان را سرنوشت‌ساز خواند.
جیمز بی کننگهم گفت: «ایالات متحده امریکا در انتخابات آینده افغانستان از کدام نامزد مشخص حمایت نمی‌کند؛ اما برای برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه در مسایل تخنیکی و امنیتی آن مداخله خواهند کرد.»
او می‌گوید که ایالات متحده امریکا، برای برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه برای آینده افغانستان، از تمام سیاسیون این کشور حمایت می‌کند.
کننگهم، تأکید کرد که امریکا فعلاً نیروهای امینتی افغانستان را برای امنیت انتخابات آینده این کشور مشوره و آموزش می‌دهد.

روابط کابل و اسلام‎آباد پیچیده است
جیمز کننگهم می‌گوید که روابط افغانستان و پاکستان بسیار پیچیده است.
آقای کننگهم، گفت: «امریکا در یازده سال گذشته برای برقرار کردن صلح در افغانستان، با حکومت پاکستان بحث‌هایی کرده است؛ بالاخره به این نتیجه رسیده که سران هر کشور باهم گفت‌وگو کنند».
او می‌گوید که حکومت افغانستان و پاکستان برای برقرار کردن صلح و امنیت منطقه، باید باهم به توافق برسند.
آقای کننگهم از حکومت افغانستان خواست که با نواز شریف نخست وزیر جدید پاکستان گفت‌وگو کند.
مقام‌های سفارت امریکا در افغانستان تأکید کردند، امریکا هنوز تصمیم نگرفته که نیروهای این کشور پس از سال ۲۰۱۴ از افغانستان خارج خواهند شد یا نه، اما به گفتۀ کننگهم، یک نیروی کوچک برای آموزش نیروهای امنیتی این کشور باقی خواهند ماند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.