پاکستان: حضور پناهنده‌گان افغانی را تا سال ۲۰۱۵ تمدید می‌کنیم

- ۰۴ اسد ۱۳۹۲

دولت پاکستان تصمیم دارد تا مدت اقامت آن دسته از پناهنده‌گان افغانستان که به طور قانونی در این کشور حضور دارند را تا سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴ شمسی) تمدید کند.
دولت پاکستان روز جمعه با انتشار بیانیۀ رسمی اعلام کرد: با انقضای مدت اقامت قانونی نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ هزار از پناهنده‌گان افغانستان در ۳۰ جون ماه گذشته دولت اسلام آباد تصمیم دارد حضور این پناهنده‌گان را به مدت دو و نیم سال (تا سال ۲۰۱۵) تمدید کند.
گفتنی است، وزیر امور ایالات و مناطق مرزی پاکستان که رسیده‌گی به امور پناهنده‌گان خارجی در این کشور را نیز بر عهده دارد، در نشستی سه جانبه با حضور نماینده سازمان ملل متحد در کابل به صورت اصولی با تمدید مدت حضور پناهنده‌گان افغانی در پاکستان موافقت کرد با این حال نهایی شدن این طرح منوط به تصویب آن توسط اعضای دولت پاکستان است.
پاکستان و آژانس پناهنده‌گان سازمان ملل متحد (UNHCR) می‌گویند: پاکستان میزبان حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار پناهنده ثبت شده افغانی بوده علاوه بر این یک میلیون پناهنده غیر ثبت شده افغانی نیز در این کشور حضور دارند.
دولت افغانستان و آژانس پناهنده‌گان سازمان ملل متحد از تصمیم پاکستان برای تمدید مهلت اقامت پناهنده‌گان افغانی استقبال کردند.
با این حال کمیساریای عالی پناهنده‌گان سازمان ملل متحد به فعالیت‌های خود برای کمک به بازگشت داوطلبانه پناهنده‌گان افغانستان به کشور ادامه داده و تاکنون هزاران نفر از این افراد به افغانستان بازگردانده است.
در عین حال بازگشت پناهنده‌گان افغانستان به کشور با موانعی نیز همراه است، نبود فرصت برای امرار معاش، سرپناه و ناامنی از دلایلی است که پناهنده‌گان افغانی باز نمی‌گردند.
در پاکستان بیشترین تعداد پناهنده‌گان افغانستان در ایالت‌های خیبرپختونخوا (شمال غرب) و بلوچستان در جنوب غربی این کشور بسر می‌برند.
پاکستان در حالی پذیرای پناهنده‌گان افغانی است که اکثر آنان زنده‌گی سختی در این کشور داشته و همچنین نیمی از این افراد در خارج از افغانستان به دنیا آمده و از هیچ ثروت و زمینی برای زراعت نیز برخوردار نیستند.
سال ۱۳۹۰ شمسی در مجموع نزدیک به ۷/۵ میلیون پناهنده افغانستان یعنی یک چهارم جمعیت کشور داوطلبانه یا با کمک پاکستان و ایران به افغانستان باز گشته‌اند.
نظر سنجی‌های به عمل آمده توسط کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان و وزارت امور پناهنده‌گان افغانستان حاکی از آن است که ۴۰ درصد از افراد بازگشته به افغانستان به طور کامل دارای هدف نامشخصی هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.