افغانستان؛ محور مذاکرات فرمانده ارشد امریکایی با امامعلی رحمان

- ۰۸ اسد ۱۳۹۲

فرمانده ستاد مرکزی نیروهای ایالات متحده روز سه‌شنبه در دیداری با رییس‌جمهوری تاجیکستان مسایل همکاری در زمینه تأمین امنیت و ثبات افغانستان را بررسی کردند.
بنا به بیانیه دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری تاجیکستان لوئید جی اوستین‌۳ و امامعلی رحمان ضمن این دیدار همچنین مسایل همکاری در بخش‌های مختلف از جمله در زمینه توسعه روابط نظامی و امنیت منطقه‌یی را مورد بحث قرار دادند.
به گفته این منبع، طرفین ضمن این ملاقات با رضایت از سطح و محتوای روابط و همگرایی ساختارهای نظامی و امنیتی مربوط هر دو کشور از جمله بر لزوم توسعه همکاری بیش از بیش در جهت تحکیم امن و ثبات در افغانستان و جلوگیری از خطرات ناشی از گسترش تروریسم، افراطگرایی تاکید کردند.
بنا به این گزارش، جنرال اوستین در این دیدار نقش تاجیکستان را در جهت حفظ امنیت منطقه مهم دانسته به رهبر تاجیکستان و مردم این کشور برای مساعدت فعالانه در زمینه ایجاد زندگی آرام و با آسایش در افغانستان عرض سپاس کرد.
به گفته این منبع، مقام نظامی امریکا و رییس‌جمهوری تاجیکستان در این دیدار همچنین در مورد ادامه طرح پشتیبانی مادی و فنی از واحدهای نظامی، امنیتی و و ویژه تاجیکستان از جمله تکمیل مادی و فنی نیروهای مرزبان به منظور تقویت تدابیر حفاظت مرز مشترک با افغانستان، پس از خروج نیروهای خارجی در سال ۲۰۱۴ گفت‌وگوی سودمند انجام دادند.
در بیانیه آمده‌است که مقام نظامی امریکا و رییس‌جمهوری تاجیکستان در این دیدار با اعلام آماده‌گی به توسعه روابط دوجانبه علاقمندی استوار خود به تحکیم و گسترش روابط در آینده نیز تأکید کردند.
منابع دولت تاجیکستان همچنین از دیدار و مذاکرات این فرمانده امریکایی با شیرعلی خیرالله‌اف وزیر دفاع تاجیکستان و بررسی مسائل همکاری‌های دوجانبه خبر دادند.
به گفته این منابع موضوع امنیت منطقه و به خصوص اوضاع افغانستان و چشم‌انداز روابط سیاسی و نظامی پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور در محور این گفت‌وگو بود.
جنرال اوستین دوشنبه‌شب گذشته از کابل وارد شهر دوشنبه شد.
وی ضمن سفر به کابل با حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان ملاقات انجام داده و در مورد تکمیل تدابیر امنیتی در مرحله خروج نیروهای امریکایی و ادامۀ همکاری در زمینه تأمین امنیت و ثبات در کشور مذاکرات کرد.
اوستین که در فروردین ماه امسال به سمت فرمانده ستاد مرکزی ارتش امریکا انتصاب شد برای اولین بار است که به منطقه آسیای مرکزی سفر انجام می‌دهد.
وی در نخستین مرحله بازدید خود از این منطقه و قبل از سفر به افغانستان وارد تاشکند شده و با «اسلام کریم‌اف» رییس جمهوری ازبکستان و برخی از مقامات دیگر سیاسی و نظامی این کشور نیز مذاکراتی انجام داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.