هفت راز برای شاد نگه‌داشتنِ کارمندان‌تان

- ۰۸ اسد ۱۳۹۲

بخش نخست

نویسنده: بَری ملتز
مترجم: سیمین راد

خیلی از مالکانِ کسب‌وکارهای کوچک، طی جست‌وجوی‌شان برای شادی، به کارفرمایانی کارگشا تبدیل می‌شوند. برای بسیاری از این کارفرمایان، رییس خود بودن و اثبات این‌که ایده‌های‌شان در عمل پاسخ می‌دهد، یک منبع بزرگ رضایتِ خاطر و کامیابی است.
گرچن روبین، نویسندۀ کتاب پرفروش «پروژۀ شادی» و مقاله‌نویس نشریۀ نیویارک تایمز می‌نویسد، چیزهای زیادی دربارۀ این‌که چه چیزی باعث خوش‌حالی اهالیِ کسب‌وکار می‌شود، می‌داند. او یک سال را به مطالعات علمی معاصر، تقویت حضور ذهن، و درس گفتارهایی دربارۀ فرهنگ عامیانه گذراند و دربارۀ این موضوع تمرکز کرد که چه‌گونه در زمان کار و زنده‌گی، شادتر باشیم.
در مصاحبه‌ام با گرچن، خیلی از مضمون‌هایی که او دربارۀشان صحبت کرد، یک شادی دست‌یافتنی را وعده می‌دهند که برای موفقیت هر شرکت حیاتی است. مواردی از این دست:
ـ کارمندان شاد، بهره‌وری بیشتری دارند که این باعث غیبت کمتر، خسته‌گی کمتر و تنش کاری کمتر می‌شود. وقتی کارمندان شاد هستند، حواس‌شان کمتر پرت می‌شود، بیشتر بر کارشان متمرکز هستند و می‌خواهند به چالش‌های نو بپردازند.
ـ کارمندان شاد، پیشگامان بهتری هستند. آن‌ها انعطاف‌پذیرتر هستند، بیشتر اهل خطر کردن هستند و راحت‌تر از بقیه می‌توانند بعد از اشتباهات و شکست‌های احتمالی، خود را بازیابی کنند.
ـ کارمندان شاد خلاق‌تر هستند. آن‌ها بابت وظایفِ روزانۀشان کمتر دچار نگرانی و تشویش می‌شوند و می‌توانند رویای دستاوردهای نو را در سر بپرورانند.
ـ کارمندان شاد در کارهای گروهی بهتر عمل می‌کنند. آن‌ها بیشتر از بقیه مایل به کمک به دیگران هستند و قادرند حین کار با مشکلات بزرگ‌تری روبه‌رو شوند.
خُب، پس صاحبان کسب‌وکارهای کوچک، چه‌گونه شادی را در کارمندان‌شان تقویت کنند؟ اکنون، هفت راز گرچن را ذکر می‌کنیم:
۱) تشخیص دهید که کارمندان چه هنگام پیشرفت می‌کنند. بر نقاط برجسته‌یی تمرکز کنید که افراد در زنده‌گی و کار با آن مواجه شده‌اند یا چالش‌هایی را در نظر بگیرید که هر یک از این افراد توانسته‌اند بر آن غلبه کنند. تضمین کنید که کارمندان احساس می‌کنند همکاری‌شان با به زبان آوردن عبارت «از شما متشکریم» تلافی می‌شود.
۲) کاری کنید کارمندان احساس تعلق کنند. برای شاد بودن در حین کار، مهم است که کارمند احساس کند «یک دوست در کنارش دارد.» این مساله، بسیار مهم و چالش زا است، خصوصاً وقتی که شرکت شلوغ و پُر کار می‌شود، اطمینان خاطر از وجود یک دوست همراه، گذار از شرایط دشوار را تسهیل می‌کند. کارمندان نیاز دارند احساس کنند همدیگر را می‌شناسند و بسیاری از اوقات، از همین تعلق خاطر، نتایج مثبتی نصیب‌شان می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.