«تنها تأمین امنیت مراکز رأی‌دهی کافی نیست»

گزارشگر:محمد هارون مجیدی - ۰۸ اسد ۱۳۹۲

نیروهای امنیتی باید بدانند که برای برگزاری یک انتخابات شفاف و دموکراتیک، نه تنها مسوولیت دارند که امنیت مراکز و محلات رأی‌دهی را برعهده گیرند، بل مکلف هستند امنیت شهروندانی را که در این انتخابات شرکت می‎کنند، نیز تأمین کنند.

شماری از اعضای مجلس نماینده‎گان و آگاهان نظامی، با بیان این مطلب می‎گویند که برخی از مناطق کشور هم‌اکنون در کنترل طالبان است و امکان برگزاری انتخابات در این مناطق، وجود ندارد.

این درحالی است که روز دوشنبه وزارت داخله اعلام کرد که برنامۀ امنیتی انتخابات را تدوین کرده و به کمیسیون مستقل انتخابات فرستاده است.
بر بنیاد اظهارات مقام‎های وزارت داخله، نیروهای امنیتی قادر به تأمین امنیت مراکز رأی‎دهی هستند و «مردم باید بالای پولیس باور داشته باشند.»
اما جاوید کوهستانی آگاه نظامی در گفت‌وگویی با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که بحث انتخابات با موضوع مشارکت مردم در آن گره خورده است و وزارت امور داخله نه تنها مسوولیت تأمین امنیت مراکز رأی‌دهی را بر عهده دارد، بل امنیت مردم افغانستان و کسانی را که در نزدیک مراکز رأی‌دهی زنده‌گی می‌کنند، نیز بر دوش دارد.
این آگاه نظامی تصریح کرد: «در نخست مهم است در مناطقی که تأمین امنیت می‌کنند، باید بدانند که آیا محیط اجتماعی آن‌ها امن است؟ و یا نفوذ فزیکی و روانی طالبان در آن ساحات وجود دارد یا ندارد و اگر تنها منظور از تأمین امنیت، امنیت گرفتن از صندوق‌های رأی‌دهی باشد، پس واضح می‌شود که این انتخابات نیست، آن‌ها می‌توانند امنیت صندوق‌های خالی را در دیپوها در کابل نیز بگیرند.!»
آقای کوهستانی بدین باور است که ارگان‌های امنیتی (وزارت‌های داخله، دفاع و ریاست عمومی امنیت ملی) باید یک گزارش دقیق از تسلط خویش بر تمام محلاتی که در آن‌جا انتخابات برگزار می‌گردد، داشته باشند.
او افزود: «نهادهای امنیتی باید برای دولت و مردم افغانستان اطمینان بدهند که در کدام بخش‌های کشور انتخابات به‌صورت شفاف برگزار شده می‌تواند و مردم به تهدید جدی مواجه نیستند و در صندوق‌ها تقلب صورت نمی‌گیرد؛ تا هنوز ولسوالی‌هایی هستند که در ادارۀ طالبان قرار دارند و تنها پوسته‌های امنیتی در اطراف ولسوالی‌ها حضور دارند و بس.»
این آگاه نظامی افزود که در چنین مناطقی صندوق‌ها از طریق هوا انتقال خواهد یافت، اما مردم این مناطق در انتخابات شرکت نخواهند کرد؛ در ضمن، امکان تقلب به نفع کسانی که در آن‌جا نفوذ دارند، چه افراد دولتی و یا هم افراد مافیایی‌یی‌که در این مناطق هستند، وجود دارد.
همچنان آقای کوهستانی افزود: وزارت داخله تنها از گرفتن امنیت در مراکز رأی‌دهی حرف نزند، از امنیت کسانی که در این انتخابات شرکت می‌کنند باید صحبت کند و با دقت برنامه‌ریزی کند. تنها تأمین امنیت برای یک شب در یک منطقه کافی نیست که برای صندوق‌ها امنیت بگیرند و فردا برگردند؛ این گونه عملکرد هیچ‌گونه دست‌آورد نداشته و نخواهد داشت.
آقای کوهستانی بدین باور است که باید ارگان‌های امنیتی و کمیسیون مستقل انتخابات، برای مردم یک ذهینت بدهند تا آن‌ها در زمان شرکت در انتخابات مطمین باشند و در انتخابات شرکت کنند و هیچ‌گونه هراسی نداشته باشند.
در این حال، شکریه بارکزی عضو مجلس نماینده‌گان نیز می‌گوید: «برقراری امنیت تنها در مراکزی که در آن‌ها مردم رأی می‌دهند کافی نیست. نیرو‌های امنیتی افغانستان باید امنیت تمام افغانستان را بگیرند. ما تا برگزاری انتخابات وقت کافی داریم و من آرزومند هستم که نیروهای امنیتی افغانستان از هر لحاظ آماده باشند تا در فضای امن انتخابات را برگزار کنند.»
این عضو مجلس می‌گوید که تنها امنیت مشکل انتخابات نیست، بلکه در کنار آن مشکلات سیاسی، قومی، زورمندان، باز نشدن مراکز انتخاباتی نیز از چالش‌هایی است که فرا راه انتخابات قرار دارد.
خانم بارکزی بدین باور است که برگزاری انتخابات بدهم بهتر است از این‌که انتخابات برگزار نگردد؛ هیچ‌گونه دلیلی وجود ندارد که انتخابات برگزار نگردد، در این زمینه مردم و دولت هر دو مسوولیت دارند تا زمینۀ برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه را مساعد سازند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.