یک اداره نظارتی ایالات متحده امریکا: ارتش امـریکا با طالبان و حامیان‎شان قراردادهایی بسته است

- ۰۸ اسد ۱۳۹۲

یک اداره نظارتی ایالات متحده امریکا گفته است که ارتش این کشور تقاضای جلوگیری از بستن قرارداد با ۴۳ فرد و شرکت را با وجود اطلاعاتی در مورد حمایت آن‌ها از طالبان و دیگر دشمنان امریکایی‌ها، رد کرده است.
جان ساپکو، بازرس کل ویژه بازسازی افغانستان یا مسوول اداره نظارتی (سیگار) گفته است که از رد تقاضایش برای جلوگیری از بستن قراردادهای حکومت با حامیان طالبان، شبکه حقانی و القاعده نگران است.
ساپکو در مقدمه گزارش سه ماهه دفترش در مورد تلاش‌های بازسازی ایالات متحده امریکا در افغانستان نوشته است: «من عمیقاً از این رنج می‌کشم که نظامیان ایالات متحده امریکا می‌توانند بر تروریست‌ها و حامیان آنها حملات‌شان را ادامه دهند و حتا آنها را بکشند، اما برخی در حکومت امریکا معتقد اند که ما نمی‌توانیم از بستن قراردادهای حکومتی با عین افراد جلوگیری کنیم».
در گزارش گفته می‌شود که «سیگار» به ۴۳ مورد اشاره نموده است که اکثر آنها افغان می‌باشند. این اداره از ارتش ایالات متحده امریکا خواهان تعلیق و یا جلوگیری از بستن قرارداد با آنها شده است: «با وجود اطلاعات تاییدی مشرح که نشان می‌دهد این افراد و یا نهادها برای شورشیان افغانستان حمایت‌های مادی فراهم می‌سازند، همۀ توصیه‌های ما رد شده اند».
در این گزارش سه ماهه اداره نظارتی گفته شده است: «به عبارت دیگر، آنها شاید دشمنان ایالات متحده امریکا باشند، اما این کافی نیست تا مانع عقد قرارداد با آنها شویم».
سخنگوی ارتش ایالات متحده امریکا گفته است که گزارش ارایه شده توسط «سیگار» یا بازرس کل ویژه بازسازی افغانستان، بر اظهارات منابعی بدون ذکر نام آنها و دریافت‌های وزارت تجارت در مورد این شرکت‌ها استوار می‌باشد. به گفته او، چنین منابعی برای رد قرارداد با این اشخاص و موسسات کافی نیست.
ماتیو بورک، سخنگوی ارتش ایالات متحده امریکا گفت: «شعبۀ کشف تقلبات ارتش در اواخر سال گذشته ۴۳ توصیه را به دست آورد و ارزیابی کرد. اما مطابق به لایحه فدرال برای دست‌یابی به معاملات، این گزارش حاوی شواهد تاییدی کافی برای به تعلیق در آوردن و یا جلوگیری از قراردادها نبود».
هیچ یک از افرادی که گفته شده قرارداد با آنها به تعلیق درآید یا قطع شود، در گزارش «سیگار» مشخص نگردیده است. همچنان در مورد کار این قراردادی ها شرح داده نشده است. اداره «سیگار» گفته است که این قراردادها اضافه از ۱۵۰ میلیون دالر را در بر می گرفت و بیش از ۸۰ درصد این قراردادی ها افغان ها و بقیه از منطقه بودند.
اداره نظارتی «سیگار» معمولاً خواستار تعلیق یا لغو قرارداد با آن اشخاص و شرکت هایی می شود که شواهدی در مورد خلافکاری آنها مانند دزدی از نیروهای امریکایی یا قبول رشوه وجود داشته باشد. از سال ۲۰۰۸ به این سو، این روند نظارتی منجر به تعلیق ۵۹ قرارداد و قطع ۶۸ قرارداد دیگر شده است.

۱۰۰ ملیارد دالر کمک
بعد از حدود یک دهه جنگ، کمک‌های بازسازی ایالات متحده امریکا به افغانستان به ۱۰۰ میلیارد دالر می‌رسد. بسیاری از این کمک‌ها در آموزش ارتش افغانستان مصرف می‌شود. ادارات فدرال از کانگرس ایالات متحده امریکا تقاضا نموده اند که بالغ بر ۱۰٫۷ میلیارد دالر را برای برنامه بازسازی افغانستان در سال مالی امسال تصویب کند که در ماه اکتبر شروع می‌شود.
یکی از قوانین ایالات متحده مریکا حاکی است که از واریزشدن پول قراردادهای ایالات متحده امریکا به جیب جنگجویان جلوگیری شود. اما «سیگار» در گزارش ماه اپریل‌اش گفته است ضعفی که در اداره این امور وجود دارد، این خطر را ایجاد کرده که باز هم دالرهای امریکایی به جیب کسانی سرازیر شود که علیه امریکایی‌ها فعالیت می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.