توریالی و یسا والی کندهار: کـرزی تا دوسـال دیگر به مأموریتش ادامه بدهد

- ۱۲ اسد ۱۳۹۲

توریالی ویسا، والی کندهار گفته است که باید انتخابات در افغانستان تا دوسال دیگر به تأخیر بیفتد و رییس‌جمهور کرزی، در قدرت باقی بماند.
آقای ویسا همچنان گفته که او با بزرگان کندهار نیز در این باره به تفاهم رسیده است.
این نخستین‎بار نیست که برخی حلقات خواستار ابقای کرزی در سمتش پس از سال ۲۰۱۴ می‎گردند.
آقای ویسا در گفت و گو با تلویزیون یک این اظهارات را مطرح کرده است.
پیش از این شماری از مردم ولسوالی ارغنداب ولایت کندهار و برخی از بزرگان قومی ولایت هلمند، خواستار ادامۀ کار حامد کرزی شده بودند.
بر بنیاد قانون اساسی کشور، رییس‎جمهور کرزی دیگر نمی‎تواند نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری باشد.
دورۀ مأموریت حامد کرزی در ماه حمل سال آینده خاتمه می‎یابد و او بارها گفته که نمی‎خواهد برای یک روز هم خلاف قانون به مأموریت خود ادامه بدهد.
اما والی کندهار می‎گوید: «بیرون‌شدن نیروهای خارجی از افغانستان همزمان با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نادرست است، من پیشنهاد می‌کنم که انتخابات باید تا دو سال دیگر به تأخیر بیفتد و رییس جمهور کرزی در قدرت باقی بماند».
گفته‌های والی کندهار در حالی مطرح شده است که قرار است امروز رییس‌ جدید کمیسیون مستقل انتخابات، مشخص شود.
بر بنیاد گزارش‌ها قراراست روز شنبه انتخابات میان اعضای کمیسیون مستقل انتخابات برای گزینش رییس این نهاد صورت گیرد و احمد یوسف نورستانی وعبدالرحمان هوتک، از نامزدان احتمالی ریاست کمیسیون مستقل انتخابات گفته شده اند.
در این حال، کمیسیون مستقل انتخابات بار دیگر تأکید کرده است که هیچ دلیلی برای تأخیر درانتخابات وجود ندارد ودرصورت امکان، زمینۀ اشتراک مخالفان مسلح دولت را در انتخابات نیز فراهم خواهد کرد.
انتخابات در افغانستان، به یکی از مهمترین بحث‌های روز مبدل شده که قبل از هر موضوع دیگر، بستگی به سرنوشت این کشور دارد. آمادگی‌های احزاب سیاسی و چهره‌های مطرح برای انتخابات پبیش رو، روز به روز افزوده می‌شود، اما از سوی دیگر، شماری از حلقات و مردم در افغانستان، از برگزاری یک انتخابات شفاف و دموکراتیک نگران هستند.
پیش از این، رییس مجلس نماینده‏‎گان در گفت‎وگو با روزنامۀ ماندگار گفته بود که تمدید یک روزۀ قدرت برای پارلمان افغانستان هم پذیرفتنی نیست و حکومت افغانستان باید زمینه‌های برگزاری یک انتخابات دموکراتیک و شفاف را فراهم سازد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.