آلمان اطلاعات بی‌سیم را در افغانستان در اختیار امریکا گذاشته است

- ۲۱ اسد ۱۳۹۲

مشهورترین هفته‌نامه آلمان نوشت که سرویس امنیتی این کشور اطلاعات بی‌سیم و تلفن‌همراه را در افغانستان در اختیار آژانس امنیتی امریکا گذاشته که آنها به طور عمده برای کشتن نیروهای القاعده استفاده شده است.
به گزارش هفته‌نامه آلمانی اشپیگل، سرویس امنیتی آلمان (BND) بخشی از اطلاعات بی‌سیم در افغانستان را در اختیار آژانس امنیت  امریکا (NSA) گذاشته است.
در این گزارش آمده است که نرم‌افزار جاسوسی (XKeyscore) چنین اقدامی را امکان‌پذیر کرده است به طوری که برای جاسوسی فقط چند دقیقه در انتقال اطلاعات تلفن‌های همراه تاخیر به وجود می‌آمده است. به نظر می‌آید از این اطلاعات برای کشتن هدفمند نیروهای وابسته به شبکه تروریستی القاعده با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی استفاده می‌شده است.
با این حال سرویس امنیتی آلمان اعلام کرده است که از اطلاعات برای مکان‌یابی هدفمند شخصی خاص استفاده نشده است. اما کارشناسان شواهدی دارند که نشان می‌دهد، اقداماتی این چنینی انجام شده‌اند.
بورک‌هارت هیرش فعال حقوق‌بشر با انتقاد از این اقدام گفت: «هنگامی که سرویس امنیتی آلمان در چنین مواردی با سرویس امنیتی دیگری همراهی می‌کند، در چنین صورتی اقدام آن سیاسی است که باید پارلمان بر آن نظارت داشته باشد.»
اشپیگل به تازه‌گی نیز نوشته بود که سرویس امنیتی آلمان، اطلاعات تلفن‌های همراه افراد مظنون به دست‌ داشتن در اقدامات تروریستی را در اختیار سرویس امنیتی امریکا قرار می‌داده است. رسانه‌ها اعلام کردند که «گرهارد شیندلر» رئیس‌سرویس اطلاعاتی آلمان فرمان نیز امکان دسترسی امریکایی‌ها به این اطلاعات را داده است.
روزنامه انگلیسی گاردین منتشر می‌شود که با انتشار سند جدیدی نوشت که دولت امریکا بر اساس شکاف‌هایی در مبانی قانونی از اختیاراتی فوق‌العاده برای جاسوسی از ارتباطات شهروندان برخوردار شده است.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.