امروز نشست سه‌جانبۀ کابل، اسلام‌آباد و انقره برگزار می‌شود

گزارشگر:23 دلو 1392 - ۲۲ دلو ۱۳۹۲

نشست سه‌جانبۀ افغانستان، پاکستان و ترکیه با محوریت بررسی اوضاع افغانستان، امروز (چهارشنبه) در انقره برگزار می‌شود.
رییس‌جمهور کرزی برای حضور در نشست سران افغانستان، پاکستان و ترکیه در صدر یک هیات عازم انقره شد.
دفتر مطبوعاتی ریاست‌جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد: حامد کرزی در این سفر سه روزه علاوه بر شرکت در نشست سران افغانستان، پاکستان و ترکیه با عبدالله گل رییس‌جمهور و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به طور جداگانه دیدار و درباره روابط دوجانبه گفت‌وگو خواهد کرد.mandegar-3
وزرای خارجه، دفاع، رییس شورای عالی صلح، مشاور امنیت ملی ریاست‌جمهوری و سرپرست اداره امنیت ملی افغانستان، حامد کرزی را در این سفر همراهی می‌کنند.
برقراری صلح و ثبات در منطقه و تقویت روابط افغانستان، پاکستان و ترکیه از مهمترین موضوعات مذاکرات هشتمین نشست مقامات بلندپایه این سه کشور خواهد بود.

طبق برنامه اعلام شده، محمد نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان بعداز ظهر چهارشنبه وارد انقره خواهد شد و در ضیافت شام عبدالله گل رییس‌جمهوری ترکیه شرکت می‌کند.
براساس این برنامه، نواز شریف صبح پنجشنبه دیدارهای جداگانه‌یی با رجب طیب اردوغان نخست وزیر و عبدالله گل رییس‌جمهوری ترکیه خواهد داشت.
پس از این دیدارها و در بعد از ظهر همان روز، جلسه مشترکی با حضور عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه، حامد کرزی رییس‌جمهوری افغانستان و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه برگزار می‌شود.
عصر پنجشنبه نیز دو جلسه در چارچوب نشست سه جانبه و با حضور مقامات افغانستان، پاکستان و ترکیه برگزار می‌شود.
پس از این دیدارها، روسای جمهوری ترکیه و افغانستان و نخست‌وزیر پاکستان با حضور در یک نشست خبری مشترک، بیانیه مشترک صادر می‌کنند.
گفته می‌شود، مقامات پاکستان و ترکیه در جریان این نشست ، توافقنامه تجارت ترجیحی میان دو کشور را به امضا خواهند رساند.
این نشست درحالی برگزار می‌شود که به گفتۀ کارشناسان، سال ۲۰۱۴ سال سرنوشت ساز برای افغانستان خواهد بود چرا که در این سال قرار است تحولات مهمی چون خروج نیروهای خارجی از افغانستان، انتخابات ریاست‌جمهوری، روند صلح با طالبان و امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن صورت بگیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.