پیروزی قاطع در میدان فوتبال افغانستان، پاکستان را برد

- ۳۰ اسد ۱۳۹۲

تیم ملی فوتبال افغانستان توانست در نخستین دیدار دوستانۀ خود با تیم ملی فوتبال پاکستان، در کابل ۳- ۰ تیم ملی پاکستان را شکست دهد.
گول نخست این بازی در نیمۀ اول توسط سنجر احمدی بازیکن شماره یازدۀ تیم ملی فوتبال افغانستان به ثمر رسید.
گول دوم بعد از بازی تکتیکی جالب دو یک میان سه تن از بازیکنان افغان در محوطۀ خط جزای پاکستان وارد دروازۀ پاکستان شد. گول دوم افغانستان توسط آرش بازیکن شماره هفدۀ تیم ملی به ثمر رسید.
گول سوم زمانی وارد دروازۀ پاکستان شد که توپ از ناحیۀ کارنر بالای محوطۀ جزا ضربه زده شد و بعد از دفاع خط مدافع پاکستان توسط معروف احمدی بازیکن تازه وارد افغانستان با ضربۀ زیبا از پشت خط جزا، توپ وارد دروازۀ پاکستان شد.
این مسابقه، نخستین دیدار بعد از ۳۵ سال میان تیم‌های ملی پاکستان و افغانستان در میدان سبز افغانستان بود.
در این بازی، برای نخستین‌بار، بازیکنان افغانستانی که در خارج از کشور زنده‌گی می‌کنند، در میدان کشور خودمان به بازی پرداختند.
روحیه دادن به بازی کنان
حضور گستردۀ تماشاچیان اهم از مردها و زن‌ها در استدیوم سبز فدراسیون فوتبال افغانستان بر گرمی فضای بازی افزوده بود.
تماشاچیان با نشان‌دادن نهایت نظم و دسپلین از هر دو تیم استقبال کردند.
تیم فوتبال پاکستان، با وجود عدم آشنایی با میدان و هوای کابل، توانستند بازی خوبی از خود به نمایش بگذارند.
کنترل توپ در نیمۀ اول بازی ۷۰ درصدِ به نفع تیم افغانستان و ۳۰ درصد به نفع پاکستانی‌ها بود.
اما در نیمۀ دوم بازیکنان تیم ملی پاکستان تلاش بیشتری از خود به نمایش گذاشته و توانستند ۳۵ درصدِ کنترول بازی را در اختیار گیرند.
سبز پوشان پاکستانی در نیمۀ دوم بازی به سه کارنر و دو ضربۀ آزاد دست یافتند که نتوانستند نتیجه‌یی از آن به دست آورند.
شمار زیادی از خبرنگاران داخلی و خارجی این بازی حساس را پوشش دادند.
شماری از اعضای کابینه، برخی از مقام‌های بلند پایۀ دولتی، هنرمندان و آوازخوانان افغانستان در استدیوم فدراسیون فوتبال حضور یافته بودند.
در داخل کشور شبکه‎های تلویزیونی طلوع و لمر این بازی را پخش کردند و یکی از تلویزیون‎های پاکستانی نیز بازی افغانستان و پاکستان را پخش کرده است.
بازیکنان افغانستان نیز فرصت‌های زیادی برای باز کردن بیشتر دروازۀ حریف داشتند که یکی آن را می‌توان از ضربۀ خودخواهانۀ حشمت بارکزی بازیکن خط حملۀ تیم ملی افغانستان یاد آوری کرد.
مسوولان فدراسیون فوتبال افغانستان می‌گویند که بعد از تلاش فراوان توانستند قناعت فدراسیون بین‌المللی فوتبال را برای تدویر بازی بین المللی در افغانستان برآورده سازند.
کارشناسان به این باور اند که تدویر بازی‌های بین‌المللی نه تنها روحیۀ ورزشی بازیکنان افغان را بلند می‌برد که ترویج فرهنگ استقبال از بازیکنان خارجی را در میان مردم افغانستان بیشتر ساخته و روند حرفه‌یی شدن فوتبال را در میان نسل جوان افغان ایجاد می‌کند.
بازی رفت این دو تیم به تاریخ پنجم ماه مارچ سال ۲۰۱۴ در اسلام آباد راه‌اندازی خواهد شد.
واکنش‎ها در شبکه‏‎های اجتماعی
پیروزی تیم ملی فوتبال افغانستان در برابر تیم پاکستان، تمامی مردم افغانستان را که برای نخستین‏‎بار میزبان یک مسابقۀ مهم ملی بودند، شادمان گردانیده است.
کاربران شبکه‎های اجتماعی به شمول رهبران و مسوولان ارشد دولتی، احساسات شان را پس از این پیروزی با شهروندان کشور در میان گذاشتند.
یکی از سیاست‏مداران کشور پس از این پیروزی در صفحۀ فیسبوکش نوشت:
اگر در تمامی امور مانند یک تیم همدل، همفکر و هم هدف کار نماییم در منطقه جایگاه ما تثبیت خواهد شد و بر مشکلات و تنگناه‌ها مانند این بازی فوتبال کامیاب خواهیم شد. پیروزی تیم فوتبال افغانستان را مبارک باد می‌گویم . اگر در امور دیگری کامیابی ما قابل دید و لمس نیست یکی از اساسی‌ترین دلایل اش این است که با آن که هدف یکی است ولی هر کسی می‌خواهد به تنهایی به آن دستیابد. روحیۀ همگرایی را در بعد بزرگ آن وحدت ملی می‌نامند. اگر ملت افغانستان را در نقش یک تیم فوتبال قرار دهیم کمی تحلیل آسانتر می‌شود و معلوم می‌گردد که کی‌ها در نقش خود ضعیف اند و باید از میدان خارج شوند تا جایشان را بازیگران با توان و با نیرو بگیرند. دستیابی به افتخار بزرگ نیاز به همدلی دارد. تیم‌هایی که در آن خودخواهی فردی مسلط باشد، در بازی می‌بازند. جای تعمق است.
یکی از کاربران دیگر فیسبوک نوشت: خوش‌حالم که فوتبال، نه دیورند می‌شناسد و نه آی‌اس‌آی!
ضمن شادباش‌گویی، آرزو می‌برم مردم این دو کشور، سال‌های سال بتوانند دور از سایۀ سیاست‌های رهبران‌شان، صمیمانه و برادرانه زنده‌گی کنند و پیروزیِ خود را جشن بگیرند، نه باخت حریف را.
پس از پیروزی تیم ملی فوتبال افغانستان، صدها تن از شهروندان کشور به جاده‎ها ریختند و پیروزی تیم کشورمان را جشن گرفتند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.