۱۳۰۰ تن در یک حمله شیمیایی در حومۀ دمشق جان باختند جنایتی بزرگ در سوریه

- ۰۱ سنبله ۱۳۹۲

دبیرکل سازمان ملل روز جمعه از دولت سوریه درخواست کرد تا اجازه دهد بازرسان بتوانند از منطقه‌یی که شورشیان سوری مدعی هستند، یک حمله شیمیایی رخ داده، بازدید کنند.
در حمله‌یی که دولت بشار اسد و مخالفان او یک‌دیگر را مسوول آن می‌دانند، گفته می‌شود ۱۳۰۰ تن که اکثراً کودکان و زنان بی‎گناه بوده‎اند، جان باخته‌اند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، بان‌ کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل در جمع یک هیات دیپلماتیک در سیول گفت: هیچ دلیل مناسبی وجود ندارد که طرفین درگیری در سوریه، چه دولت و چه نیروهای مخالف، بخواهند مانع دسترسی بازرسان شیمیایی سازمان ملل به مناطقی که گفته می‌شود در آنجا از سلاح شیمیایی استفاده شده، شوند.
از سوی دیگر، به گفته سخنگوی بان کی‌مون، آنجلا کین، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور خلع سلاح، به دمشق می‌رود تا برای گرفتن اجازه بازرسی تلاش کند.
دفتر‌ بان کی‌مون در بیانیه‌یی اعلام کرده که او معتقد است باید «بدون تاخیر» درباره گزارش‌هایی که منتشر شد، تحقیق شود.
این بیانیه می‌گوید سازمان ملل متحد، درخواستی رسمی در این باره برای دولت سوریه فرستاده و دبیرکل این سازمان انتظار دارد «پاسخی مثبت و بدون تأخیر» از سوریه بگیرد.
اگر گاز سمی سارین استفاده شده باشد، بازرسان باید ظرف چند روز به محل دسترسی پیدا کنند چون آثار سارین با گذشت زمان از بین می‌رود.
محکومیت بین‌المللی حمله به یک منطقه در حومه دمشق که گفته می‌شود از نوع شیمیایی بوده و صدها کشته در پی داشته، در حال افزایش است.
انگلیس، فرانسه و ترکیه در صدر کشورهایی هستند که خواهان واکنش بین‌المللی قاطعانه به ادعای حمله شیمیایی روز چهارشنبه در سوریه شده‌اند.
روز چهارشنبه مخالفان حکومت سوریه نیروهای دولتی را به استفاده از گاز سمی سارین متهم کردند. آن‌ها گفته‌اند در این حمله چند صد نفر، از جمله تعداد زیادی کودک کشته شده‌اند.
دولت سوریه ادعاهای شورشیان را رد کرده و آن‌ها را غیر منطقی و ساختگی عنوان کرده است.
سوریه می گوید مخالفان دولت، خود در چندین نوبت از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم و سربازان استفاده کرده‌اند.
در پی انتشار این خبرها، سازمان ملل متحد در ساعات پایانی روز چهارشنبه یک نشست فوری برگزار کرده بود.
سخنگوی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، بعد از این جلسه در بیانیه‌یی گفت که بان کی‌مون از شنیدن خبرها درباره استفاده از این سلاح‌ها «شوکه» شده است.
وی گفت گروه تحقیقاتی که برای بررسی استفاده از این سلاح‌ها اکنون در سوریه به سر می‌برند، درباره آنچه روز چهارشنبه رخ داد نیز تحقیق خواهند کرد.
وزارت امور خارجه روسیه نیز گفته است ادعای استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی، آن هم درست در زمانی که دمشق پذیرفته است بازرسان سازمان ملل از این کشور بازدید کنند، می‌تواند نشانه‌یی از برنامه‌ریزی قبلی برای تحریک افکار عمومی علیه دولت سوریه باشد.
علاوه بر این ناوی پیلای، مسوول کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد هم گفته است گزارش‌ها درباره به حمله شیمیایی در سوریه «بسیار خطرناک است.»
پیلای در بیانیه خود تأکید کرده است: «بکارگیری تسلیحات شیمیایی بر پایه قانون بین‌المللی، ممنوع است و این ممنوعیت مطلق و در همه شرایط اجرا می‌شود.»
این مقام عالی در سازمان ملل متحد، تاکید کرده است «دولت‌هایی که به معاهده منع گسترش تسلیحات شیمیایی نپیوسته‌اند و گروه‌های مخالف دولت هم نباید از این جنگ‌افزار‌ها استفاده کنند.»
بریتانیا: اسد در پشت حمله قرار دارد
در این حال، وزیر امور خارجه بریتانیا می‌گوید که «باور دارد» نیروهای وفادار به بشار اسد، رییس جمهور سوریه، در حمله شیمیایی اخیر در اطراف دمشق دست داشته‌اند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، روز جمعه، در لندن گفت که دولت سوریه در مورد حمله شیمیایی اخیر «پنهان‌کاری می‌کند».
آقای هیگ افزود که می‌داند «در دنیا افرادی هستند که دوست دارند بگویند این توطیه ساخته و پرداخته اپوزیسیون سوریه است»، اما «فکر می‌کنم شانس این دسته از افراد بسیار اندک باشد، ما باور داریم که این حمله شیمیایی توسط رژیم بشار اسد انجام شده است».
پیش از وزیر امور خارجه بریتانیا، همتای او، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، نیز گفته بود که «اگر ثابت شود حکومت سوریه مسوول آن بوده است، جامعه جهانی باید متوسل به زور شود».
آقای فابیوس روز پنج‌شنبه، در این باره گفت: «جامعه جهانی ناگزیر از کاربرد زور در واکنش به این رخداد است، اگرچه بحث ارسال نیروهای زمینی منتفی است.»
وزیر خارجه فرانسه هشدار داده بود که اگر شورای امنیت سازمان ملل متحد نتواند در این‌ باره به تصمیم برسد، آن وقت «از طریق دیگری» اقدام خواهد شد.
ایران مخالفان بشار اسد را عامل این حمله می‎داند.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، یکی از دو متحد مهم بشار اسد، هم گفته است اگر ثابت شود در سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده شده، این کار «قطعاً توسط شورشیان و تروریست‌ها» انجام شده است.
اوباما: اوضاع سوریه بسیار نگران‌کننده است
رییس‌جمهوری امریکا در مصاحبه‌یی گفت: شواهدی مبنی بر استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه «بسیار مشکل‌آفرین» هستند، اما ضرورت دارد که دولت واشنگتن تحقیق کند و با دقت درباره واکنش‌هایش تفکر کند.
اوباما در مصاحبه پنج‌شنبه شب خود با شبکه خبری سی.ان.ان گفت: زمانی که به مساله چالش‌ها در سوریه و یا مصر می‌رسیم، امریکا باید مساله منافع بلند مدت خود را ارزیابی کند.
اوباما افزود: امریکا نباید عجولانه درباره سوریه اقدام کند و گمانه‌زنی‌ها تنها مسائل را پیچیده‌تر و بدتر می‌کند. ما هنوز هم درگیر جنگی در افغانستان هستیم.
رییس‌ جمهوری امریکا همچنین با اشاره فیلم‌ها ویدیویی منتشر شده از سوریه افزود: آنچه که ما در فیلم‌های ویدیویی دیدیم این است که اوضاع بسیار نگران‌کننده است.
ترکیه: سوریه از تمام خطوط قرمز گذشته است
وزیر امور خارجه ترکیه با اعلام اینکه «سوریه از تمام خطوط قرمز گذشته»، از تیم‌های تحقیقاتی سازمان ملل متحد خواست، هر چه سریع‌تر ادعای استفاده دولت دمشق از گاز شیمیایی در حمله اخیر را بررسی کنند.
احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: دولت سوریه از تمام خطوط قرمز در جریان جنگ داخلی عبور کرده و شورای امنیت سازمان ملل متحد قادر نیست تصمیمی اتخاذ کند.
وزیر امور خارجه ترکیه در کنفرانسی مشترک با گوئیدو وستروله، همتای آلمانی‌ خود در برلین، جامعه بین‌الملل را به خاطر بی‌تفاوتی در قبال تحولات سوریه مورد سرزنش و انتقاد قرار دارد.
در همین حال، وستروله در پاسخ به این سوال که آیا دولت بشار اسد از خطوط قرمز تعیین شده توسط دولت واشنگتن عبور کرده است یا خیر، گفت: به جای آن که به گمانه‌زنی‌ها ادامه دهیم، یک تحقیق واقعی باید در سوریه صورت گیرد.
داوود اوغلو گفت: اگر جامعه بین‌الملل بار دیگر در بازدارندگی این چنین اقداماتی ناکام بماند، رژیم‌های خودکامه به جنایات علیه بشریت از جمله استفاده از تسلیحات شیمیایی ادامه می‌دهند. متأسفانه، جامعه بین‌الملل تاکنون در اقدامات خود به منظور بازدارندگی سوریه ناکام مانده است.
وزارت امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد که اگر اتهامات درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه واقعیت داشته باشد، جامعه بین‌الملل باید بلافاصله و بدون اتلاف وقت اقداماتی لازم را در واکنش به این جنایات علیه بشریت به عمل آورد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.