رییس‌جمهور کرزی: به نتیجۀ سفر به پاکستان اطمینان ندارم

- ۰۲ سنبله ۱۳۹۲

حامد کرزی پیش از سفرش به پاکستان با اشاره به ناکامی سفرهای قبلی در رابطه با امنیت افغانستان، گفت که «امیدوار» است تا این بار نتایجی در این زمینه به دست آید.
آقای کرزی روز شنبه (۲ سنبله / ۲۴ آگست) در یک نشست خبری در کابل گفت هرچند که سفرهای قبلی به پاکستان نتایجی برای «بهبود وضعیت امنیت» نداشته اند؛ با این همه او فقط «امیدوار» است تا این بار به نتیجه برسد؛ «اما به هیچ وجه اطمینان» ندارد.
کرزی یادآور شد که سفرهای گذشته به اسلام آباد باعث شناخت بیشتر بین دو کشور گردید؛ اما موضوعات اصلی که «امنیت افغانستان، مبارزه اساسی بر حق و درست علیه تروریسم، و ایجاد فضایی که ملت‌ها در آن رشد کنند» هستند، به نتیجه‌یی نرسیدند. او گفت که این ناکامی احتمالاً «به دلیل محدودیت‌ها یا پالیسی‌هایی در پاکستان» بوده است.
رییس جمهور افغانستان همچنان درباره «توافقنامۀ استراتژیک» با ایالات متحده یادآور شد که افغانستان «تحت هیچ ضرب‌الاجلی نیست» و اولویت این کشور در امضای این توافقنامه، «تامین امنیت و آرامش» در افغانستان می‌باشد.
این در حالی است که ایالات متحده تلاش می‌کند «توافقنامۀ استراتژیک» با کابل را تا ماه اکتوبر به امضا برساند.
مذاکرات صلح
رییس جمهور افغانستان همچنان دربارۀ پیگیری مذاکرات صلح در خارج از کشور گفت که موضع حکومت تغییر نکرده است: «ترجیح و خواهش ما مذاکرات در داخل افغانستان است». او همچنان تاکید کرد که «چند نفر خارج از کشور نمی‌توانند سرنوشت افغانستان را تعیین کنند».
حامد کرزی در بخشی از سخنانش درباره خبرهایی مبنی بر تلاش «حزب اسلامی گلبدین حکمتیار» برای ایجاد حکومت موقت گفت که امیدوار است این خبر درست نباشد: «اینکه امریکایی‌ها در گفت‌وگو با حزب اسلامی حکومت موقت جور می‌کنند، این برای هر دو یک بازی خطرناک است». رییس‌جمهور افغانستان اذعان داشت: «اشتباه بزرگ حزب اسلامی این است که از یک طرف با امریکا در جنگ قرار دارد و از طرف دیگر می‌گوید برای تشکیل حکومت موقت با آن‌ها گفت‌وگو می‌کند. اشتباه بزرگ امریکا هم این است که قانون اساسی افغانستان، دموکراسی و دستاوردهای ده ساله مردم افغانستان را که برای ثبات نظام و نهادینه شدن قانون اساسی تلاش می‌کنند، زیرپا می‌کند».
رییس جمهور افغانستان هشدار داد که هرگونه گفت‌وگو میان گروه‌های مخالف مسلح و امریکا به ناکامی می‌انجامد: «اگر میان امریکا با گروه‌های مخالف همانند طالبان و حزب اسلامی و دیگر خارجی‌ها گفت‌وگویی هم صورت بگیرد، ناکام خواهد بود و ما هم آن را ناکام می‌کنیم».
در این حال، کرزی از طالبان خواست گفت‌وگوهای صلح را در داخل کشور انجام دهند.
وی افزود: درصورتی که طالبان قصد ندارند در افغانستان وارد مذاکرات صلح شوند، ترکیه و عربستان از آنها میزبانی خواهدکرد.
تأکید بر برگزاری انتخابات شفاف
آقای کرزی در این کنفرانس خبری از مردم خواست تا کارت رایدهی بگیرند و با شرکت در انتخابات، ثبات این کشور را تضمین کنند. آقای کرزی همچنان گفت که خارجی‌ها نباید در انتخابات مداخله کنند.
رییس جمهور کرزی گفت که بهتر است نامزدان کمتری در انتخابات رقابت کنند: «از دید من به حیث رییس‌جمهور و شهروند افغانستان، بهتر این خواهد بود که کاندیدان معدودی برای انتخابات پیش شوند. کاندیدانی که ملت افغانستان آن‌‍ها را مورد پسند خود بدانند و در آن‌ها برای افغانستان بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ثبات و نیکی افغانستان ببینند».
آقای کرزی گفت بهتر است که دو نامزد با هم رقابت کنند؛ ولی در صورتی که سه یا چهار تن نامزد باشند «قابل گذاره می‌باشد». او گفت که به تمام معنا در پیشرفت پروسه انتخابات همکاری می کند.
رییس جمهور افغانستان خطاب به کشورهای خارجی گفت: «آرزوی من این است که کشورهای خارجی در افغانستان از مداخله خودداری کنند و این کار را نکنند».
آقای کرزی گفت: به هیچ مرجع و مقام دولتی اجازه داده نمی‌شود از قدرت حکومت در انتخابات ریاست جمهوری سوء استفاده کند.
وی افزود: برگزاری انتخابات شفاف در افغانستان به معنای پیروزی مردم و رییس جمهور این کشور است.
رییس جمهور افغانستان از مردم کشور خواست در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده به طور گسترده شرکت کنند.
این در حالی است که انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان قرار است در ماه حمل سال آینده برگزار شوند. تامین امنیت بزرگترین چالش انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو به حساب می‌آید.
نگران لویه جرگه نباشید
آقای کرزی در بخشی از سخنانش گفته است که در لویه جرگه تنها مسایل مربوط به قرارداد امنیتی با امریکا را بررسی می‌کند و سیاستمداران و پارلمان در این مورد نگرانی نداشته باشند.
پیش از این برخی گروه‌ها و نماینده‌گان پارلمان این نگرانی را مطرح کرده بودند که ممکن است در این جرگه، آقای کرزی مسایلی غیر از قرارداد امنیتی با امریکا و از جمله تغییر قانون اساسی و تمدید حکومت خود را مطرح کند. منتقدان آقای کرزی برگزاری این جرگه را غیرقانونی و غیرضروری دانسته‌اند.
اما آقای کرزی گفت که از این نگرانی‌ها اطلاع دارد: «[با برگزاری این جرگه] نه حکومت افغانستان چیزی را از دست می‌دهد، نه ولسی جرگه (مجلس نمایندگان)، نه سنا و نه سیاسیون افغانستان.»
او تاکید کرد: «دولت افغانستان باید از نماینده‌گی مردم خود یا از حضور مردم خود در یک جرگه بزرگ ترسی نداشته باشد، بلکه این [جرگه] باعث قوت نظام و بهبود روابط ما با جهان می‎شود.»
رییس جمهوری در بخشی از سخنان خود گفت: «از دید قاطعانۀ من، تنها فیصله نماینده‌گان واقعی ملت از سراسر کشور … اهمیت حیاتی دارد.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.