نگرانی فعالان مدنی از حضور کمرنگ زنان در پروسۀ ثبت نام انتخابات

- ۰۳ سنبله ۱۳۹۲

شماری از فعالان مدنی بامیان، دایکندی و غور، در یک نشست خبری مشترک در مرکز بامیان، از حضور کمرنگ زنان در پروسه ثبت نام رای دهندگان انتخابات آینده ریاست‌جمهوری و شورای ولایتی، در این سه ولایت به شدت اظهار نگرانی کرده اند.
اسماعیل ذکی، هماهنگ کننده شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر در زون مرکزی در این نشست گفت:» بر اساس آمار به‌دست آمده از مراکز رای دهی در ولایات بامیان، دایکندی و غور، حضور زنان در پروسه ثبت نام رای دهندگان بسیار کمرنگ است.»
به گزارش بخدی، آقای ذکی افزود که این مسأله نگرانی فعالان مدنی و مدافعان حقوق زن در این سه ولایت را بر انگیخته است.
بامیان، غور و دایکندی از ولایت‌های نسبتاامن کشور است که در انتخابات گذشته، شاهد حضور پر رنگ زنان در پروسه ثبت نام و روز رای دهی بوده است.
گفته می‌شود که در مراکز ثبت نام برخی از مناطق این ولایات، با گذشت یک دوره از روند پروسه ثبت نام رای دهندگان، تنها دو یا سه زن کارت رای دهی گرفته اند.
با این حال، اسماعیل ذکی تاکید کرد که اگر دولت و کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، اقدامات جدی را برای فراهم کردن زمینه اشتراک زنان در پروسه ثبت نام روی دست نگیرد، حضور زنان در انتخابات آینده بسیار کمرنگ تر از آنچه تصور می شود خواهد بود.
دور بودن مراکز ثبت نام از محلات مسکونی،صعب العبور بودن راه ها، حضور افراد مسلح غیر مسئول و مشکلات امنیتی، سطح پایین آگاهی عامه و باور نداشتن به برگزاری یک انتخابات شفاف، از عوامل اصلی حضور کمرنگ زنان در پروسه ثبت نام خوانده شده است.
در قطعنامه یی که از سوی فعالان مدنی این سه ولایت به نشر رسیده، از جامعه جهانی خواسته شده که به ادامه همکاری خود با مردم و دولت افغانستان، بار دیگر در امر سرنوشت ساز انتخابات نیز از همکاری مادی و معنوی با دولت افغانستان دریغ نکند.
در قعطنامه از دولت افغانستان به خصوص کمیسیون مستقل انتخابات نیز خواسته شده که زمینه حضور پر رنگ زنان را در پروسه ثبت نام رای دهندگان و روز انتخابات فراهم را سازد.
در پایان این قعطنامه تاکید شده است که از احزاب سیاسی نیز بدلیل اینکه می توانند نقش اساسی در تشویق مردم داشته باشند، باید در کمپاین های انتخاباتی شان، نقش زنان را برجسته ساخته و زمینه اشتراک آنان در پروسه ثبت نام و رای دهی را فراهم کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.