اعضای مجلس: هیچ امیدی به سفر بی‌برنامه کرزی به پاکستان نداریم

گزارشگر:هارون مجیدی - ۰۳ سنبله ۱۳۹۲

هم‌زمان با سفر رییس‏جمهور کرزی به پاکستان، برخی اعضای مجلس نماینده‎گان، حکومت افغانستان را به بی‎برنامه‎گی در سیاست‎ خارجی‎اش در قبال پاکستان متهم می‎کنند.

آن‎‏ها می‎‏گویند که حکومت افغانستان تا اکنون نتوانسته یک موضع مشخص و واحد را در خصوص روابط سیاسی خود با پاکستان اتخاذ کند؛ از همین‎رو، این سفرها هیچ نتیجه‎یی در قبال نخواهد داشت.
رییس‎جمهور کرزی امروز برای بیستمین‌بار راهی پاکستان خواهد شد. محور گفت‎وگوهای آقای کرزی را در این سفر رهایی زندانیان طالبان از بازداشتگاه‎‏های پاکستان و همکاری اسلام‎آباد در راستای صلح و ثبات در افغانستان تشکیل می‎دهد.
اما اعضای مجلس به این سفر هیچ‎ امیدواری‌یی ندارند. آن‏ها می‎گویند که در سیاست پاکستان در قبال افغانستان هیچ‏گونه تغییری به‎وجود نیامده است، زیرا سیاست‎ پاکستان در قبال افغانستان از سوی ارتش و استخبارات این کشور ساخته می‎شود.
داکتر ظهیر سعادت عضو مجلس نماینده‎گان به روزنامۀ ماندگار گفت: «تجربه نشان داده است که پاکستان در گفت‌وگوهای دپیلماتیک تعهد به همکاری می‌کند، اما هیچ‌گاه تعهدات خود را به‌یاد نمی‌آورد. بدین اساس، این‌گونه سفرها تغییری در شرایط و استحکام گفت‌وگوهای صلح و امنیت نداشته و نخواهد داشت.»
این عضو مجلس نماینده‌گان بدین باور است که بازدهی این‌گونه سفرها تنها صدور یک «اعلامیه» خواهد بود و مردم افغانستان از بی‌نتیجه‌بودن آن پیش از پیش آگاه هستند.
او می‌افزاید: «مردم از بار بار خواستن صلح از پاکستان و شنیدن جواب‌های منفی از سوی این کشور خسته شده‌اند و هیچ باوری به حکومت‌های گذشته و حال در پاکستان ندارند تا در قسمت‌ خواست‌های مشروع مردمِ افغانستان کمک کند.»
این عضو مجلس با بیان این‌که در حاشیۀ این سفر موضوعات بازرگانی، حمله‌های موشکی پاکستان در کنر و… مطرح خواهد شد، گفت که در قسمت حل این مشکلات پاکستان صداقت ندارد.
آقای سعادت می‌افزاید: «یگانه راه حل، داشتن برنامۀ دقیق و مدون حکومت افغانستان در این مذاکرات است؛ با یک برنامۀ استراتژیک، می‌توان فشارها بالای پاکستان را در راستای مبارزه با هراس‎افگنی و برقراری صلح در افغانستان بیشتر ساخت. راه حل، سرزنش پاکستان است و جامعۀ جهانی از منظرهای اقتصادی و سیاسی باید بالای پاکستان فشار وارد کند تا این کشور در زمینه خواسته‌های مردم افغانستان همکاری کند.»
در این حال، شکریه بارکزی عضو دیگر مجلس نماینده‌گان نیز با بی‌نتیجه خواندنِ این سفر می‌گوید: «من هیچ‌ انتظاری از این سفر آقای کرزی به پاکستان ندارم، چون همه می‌دانیم که حکومت‌ در پاکستان همیشه نظامی بوده و نظامیان پاکستان هم همواره در تلاش بوده‌اند تا منافع‌‌شان حفظ گردد؛ یکی از این منفعت‌ها تداوم جنگ و شورشگری در افغانستان است. در پهلوی این، نظامیان پاکستان همیشه در تلاش بوده اند تا گروه‌های مطلوب خود را به شکلی در قدرت سیاسی سهیم سازند. من در خصوص این سفر خوش‎‌بین نیستم.
بانو بارکزی می‌گوید: «خواست‎های پاکستان برای مردمِ افغانستان قابل پذیرش نیست و این کشور باید افغانستان جدید را بپذیرد.»
این عضو مجلس نماینده‏گان باورمند است که پاکستان در راستای تأمین صلح و ثبات در افغانستان می‎تواند نقش اساسی بازی کند.
خانم بارکزی می‌افزاید: «درحالی که پاکستان هیچ نوع بازنگری در استراتیژی خود در قبال افغانستان نکرده، بعید به نظر می‌رسد که ما منتظر نتایج مثبت از این سفر باشیم.»
گفت‌وگوهای حکومت افغانستان با پاکستان تا اکنون هیچ نتیجه‎یی در قبال نداشته است. کابل، اسلام‎آباد را متهم به حمایت از گروه‌های مخالف مسلح و ایجاد یک حکومت ضعیف در افغانستان می‎کند؛ اما اسلام‎آباد می‎گوید که به دنبال تضعیف حکومت افغانستان نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.