رییس‌جمهور غنی: استادان دانشگاه‌های دولتی حق تدریس را در دانشگاه‌های خصوصی ندارند

گزارشگر:ناجیه نوری / دو شنبه 11 اسد 1395 - ۱۰ اسد ۱۳۹۵

رییس‌جمهور غنی به وزارت تحصیلات عالی دستور داده که از این به بعد هیچ یک از استادان دانشگاه‌های دولتی حق تدریس در دانشگاه‌های خصوصی را ندارند.
وزارت تحصیلات با فرستادن مکتوبی به تمام دانشگاه‌های خصوصی هدایت داد که اساتید دانشگاه‌های دولتی نمی‌توانند در وقت رسمی در mandegar-3دانشگاه‌های خصوصی تدریس کنند.
اما شماری از استادان دانشگاه کابل در واکنش به این دستور رییس جمهوری می‌گویند: اشرف‌غنی حق ندارد بگوید استادان دانشگاه‌ها حق مطالعه، سخنرانی، تحقیق و تدریس در بخش خصوصی را ندارند
آنان تاکید می‌کنند: این اقدام حکومت برای ما هیچ اهمیتی ندارد و استادان آزادانه و آگاهانه به تدریس خود درهر دانشگاه خصوصی که خواسته باشند، ادامه می‌دهند.
سیف‌الدین سیحون استاد دانشگاه کابل، این اقدام حکومت را یک خیانت بزرگ خوانده و آن را غیر عملی می‌داند.
استاد سیحون می‌گوید: حکومت اشرف‌غنی برای خدمت به مردم ایجاد نشده؛ بل ایجاد شده تا برای مردم محدویت خلق کنند و بی‌خردی‌های‌شان را برمردم تحمیل کنند.
وی تاکید کرد: این اقدام حکومت برای ما هیچ اهمیتی ندارد و باوجود مخالفت اشرف غنی و سایر افراد تیم‌اش استادان آزادانه و آگاهانه به تدریس خود درهر دانشگاه خصوصی که خواسته باشند، تدریس می‌کنند.
او با انتقاد از این اقدام گفت: از یک سو استادان دانشگاه را در سن ۶۵ سالگی که اوج قدرت و توانایی فکری‌شان است، تقاعد می‌دهند و از سوی دیگر سد می‌شوند برای تدریس آنان در دانشگاه‌های خصوصی.
این استاد دانشگاه، این فرمان را غیرعملی دانسته و تاکید کرد که این فرمان به هیچ عنوان عملی نخواهد شد و استادان در اوقات فراغت شان به تدریس خود در بخش خصوصی ادامه خواهند داد.
وی تاکید کرد: رییس‌جمهورحق ندارد، بگوید استادان حق مطالعه، سخنرانی، تحقیق و تدریس در بخش خصوصی را در زمان فراغت خود ندارد.
استاد سیحون، تدریس استادان متقاعد در دانشگاه کابل به طور حق‌الزحمه‌ی را نهایت بی‌خردی حکومت دانسته گفت: همین اکنون استادان متقاعد حق‌الزحمه‌ی در دانشگاه کابل تدریس می‌کنند.
وی افزود: استادان متقاعد هم معاش تقاعدی دریافت می‌کنند و هم حق‌الزحمه‌ی در دانشگاه‌های دولتی تدریس می‌کنند و این نهایت حماقت حکومت را نشان می‌دهد که برای یک استاد دو معاش می‌هد.
با این حال موسی فریور استاد دیگر دانشگاه کابل به روزنامه ماندگار می‌گوید: عملی شدن این دستور یا فرمان غیر ممکن است و بدون هیچ شک و شبیه‌یی عملی نخواهد شد.
این استاد دانشگاه دلیل عملی نشدن این فرمان را تدریس اکثریت استادان دانشگاه کابل در موسسات و دانشگاه‌های خصوصی که فاقد استادان با تجربه و کادر اند، می‌داند.
استاد فریور می‌گوید: دانشگاه‌های خصوصی یک تجربه تازه در افغانستان است و بدون شک به کادرهای دانشگاه کابل نیاز دارد.
او عملی شدن این فرمان را مصادف با رکود دانشگاه‌های خصوصی دانسته افزود: اگر این فرمان عملی شود، قریب به اکثریت دانشگاه‌های خصوصی با رکود مواجه خواهند شد.
وی تاکید کرد: چون اکثریت استادان دانشگاه کابل در بخش خصوصی مشغول تدریس اند و اگر این استادان اجازه تدریس نداشته باشند، سرنوشت اکثریت جوانان که به دلایل نتوانستند به دانشگاه‌های دولتی راه پیدا کنند؛ نامعلوم خواهد شد.
وزارت تحصیلات عالی با تایید این خبر می‌گوید: رییس‌جمهور در نشستی که با وزیر تحصیلات عالی داشته، هدایت داده که پس از این نباید استادان دانشگاه‌های دولتی در موسسات و دانشگاه‌های خصوصی تدریس کنند.
فیصل امین سخنگوی وزارت تحصیلات عالی هدف رییس‌جمهور از این اقدام را ظرفیت‌سازی در دانشگاه‌های خصوصی عنوان می‌کند.
او تاکید کرد: منظور رییس‌جمهور بلندبردن ظرفیت در دانشگاه‌های خصوصی است و از جانبی هم طبق مقرره دانشگاه‌های خصوصی، باید این دانشگاه‌ها استادان دایمی داشته و ظرفیت‌سازی کنند.
سخنگوی وزارت تحصیلات عالی به روزنامه ماندگار گفت: باید دانشگاه‌های خصوصی در پی ظرفیت‌سازی و داشتن استادان دایمی باشند، زیرا یکی از شرایط دانشگاه‌های خصوصی داشتن استادان دایمی است.
به باور او: زمانیکه استادان دانشگاه‌های دولتی در زمان رسمی در دانشگاه‌ خصوصی تدریس می‌کند، هردو طرف هم بخش خصوصی و هم دولتی، آسیب می‌بیند؛ بنابراین رییس‌جمهور از این بابت نگران است.
استاد امین، نگرانی رییس‌جمهور در این خصوص را برجا دانسته افزود: زمانیکه استادان در سایر دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند، وقت کافی برای تدریس در دانشگاه‌های دولتی را از دست می‌دهند؛ به همین دلیل رییس‌جمهور هدایت دادند که استادان دانشگاه‌های دولتی نمی‌توانند در دانشگاه‌های خصوصی تدریس کنند.
وی افزود: ما هم به تمام دانشگاه‌های خصوصی مکتوب فرستادیم که اساتید نمی‌تواند در وقت رسمی در دانشگاه‌های خصوصی تدریس کنند.
این درحالیست که بیش از صدها دانشگاه و موسسه تحصیلات عالی خصوصی در کل افغانستان و بیش از ده‌ها دانشگاه در کابل فعال هستند و تعداد زیادی از جوانان در بخش‌های مخلتف مصروف فراگیری تحصیل دراین دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.