پاکستان مرگ پسر حقانی را تایید کرد شبکۀ حقانی عامل بلند‌مدت بی‌ثباتی افغانستان است

- ۱۱ سنبله ۱۳۹۱

مقام‌های اطلاعاتی پاکستان اعلام کردند که در جریان حمله هواپیمای بدون سرنشین امریکا در نزدیکی مرز افغانستان با پاکستان، پسر موسس شبکه حقانی کشته شده است؛ امری که باعث شد تا ضربه شدیدی به این شبکه «تروریستی» وارد شود.
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، دو تن از مقامات ارشد اطلاعات پاکستان که خواستند نامشان فاش نشود اعلام کردند: بدرالدین حقانی، پسر موسس شبکه حقانی که به عنوان فرمانده عملیات روزانه این شبکه تروریستی فعالیت می‌کرده است در جریان یکی از سه حمله هواپیماهای بدون سرنشین امریکا در دره شوال در ولایت قبیله نشین وزیرستان شمالی در پاکستان که ۲۴ اگست سال جاری میلادی رخ داد، کشته شده است.
یکی از مقام‌های ارشد امریکایی نیز کشته شدن این فرمانده ارشد را در جریان یکی از حملات هواپیماهای بدون سرنشین سازمان اطلاعات امریکا (سیا) تایید کرد.
حضور بی‌شمار نیروهای شبکه حقانی افغانستان در وزیرستان شمالی واقع در پاکستان یکی از منابع اختلاف میان دولت پاکستان و امریکا است به طوری که دولت باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا به صورت مداوم از اسلام آباد خواسته تا از انجام عملیات این شبکه تروریستی که حملاتی را از داخل پاکستان به نیروهای امریکایی و افغان صورت می‌دهد، جلوگیری کند.
این در حالی است که اسلام آباد از انجام حملات و اقدامی موثر علیه این شبکه تاکنون خودداری کرده است.
مقام‌های اطلاعاتی پاکستان اعلام نکردند که کدام یک از حملات ۲۴ اگست باعث کشته شدن بدرالدین حقانی شده است اما به این موضوع اشاره کردند که وی در جریان حمله هوایی امریکا و اصابت موشک به یکی از مخفی‌گاه‌ها در ولایت وزیرستان شمالی کشته شده است.
همچنین مرگ وی توسط منابعی از سوی طالبان تایید شده است. البته نه مقام‌های پاکستانی و نه منابع نزدیک به طالبان اعلام نکردند که جسد بدرالدین را مشاهده کرده‌اند یا خیر.
مقام‌های اطلاعاتی پاکستانی پیشتر اعلام کرده بودند که ۹۰ درصد مطمئن هستند که بدرالدین حقانی در جریان حمله هواپیمای بدون سرنشین سیا در وزیرستان شمالی کشته شده است. هم‌چنین مقام‌های طالبان نیز مرگ این شبه نظامی را تایید کرده‌اند.
با این حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان افغانستان گزارش‌ها مبنی بر مرگ بدرالدین حقانی را رد کرده و آن را تبلیغاتی از سوی دشمن خواند.
بدرالدین حقانی به عنوان یک عضو مهم در ساختار شبکه حقانی فعالیت می‌کرده است. وزارت امور خارجه امریکا نیز بدرالدین را به همراه پدر و دو برادرش به عنوان تروریست اعلام کرده بود، به طوری که در می ۲۰۰۱ میلادی در گزارشی اعلام کرد: بدرالدین حقانی ریاست «میرامشاه شورا» یک گروه که کنترل فعالیت‌های شبکه حقانی و برقراری ارتباط در انجام حملات در جنوب شرق افغانستان را برعهده دارند، به دست گرفته است.
گمان می‌رود که وی مسوول ربوده شدن دیوید راد، گزارشگر روزنامه نیویورک تایمز در سال ۲۰۰۸ میلادی بوده است.
وی پس از آنکه پدرش در سال ۲۰۰۵ میلادی بازنشسته شد به همراه یکی از برادرانش مسوولیت فرماندهی شبکه حقانی را برعهده گرفت و طی این مدت اقداماتی نظیر آدم ربایی و باج گیری را در پرونده خود دارد.
مرکز مقابله با تروریسم وست پوینت مستقر در نیویورک در گزارشی اعلام کرد: شبکه حقانی از نگاه امریکا بزرگترین تهدید برای نیروهای ناتو و نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان و علاوه بر این عاملی در بی ثباتی بلند مدت در این کشور است.
روز پنجشنبه نیز مقام‌های امنیتی پاکستان موسس یک گروه ضد شیعی را به نام لشگر جنگوی دستگیر کردند.
یکی از مقام‌های پولیس پاکستان در لاهور اعلام کرد که مالک ایشاق، موسس این گروه ضد شیعی که اخیرا از عربستان سعودی باز گشته است با سخنرانی‌های تحریک آمیز خود باعث انزجار فرقه‌ای در پاکستان شده است. این گروه مسبب چندین حمله علیه شیعیان به ویژه در ولایت بلوچستان پاکستان است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.