مـــرگ با آفتاب

- ۰۴ سنبله ۱۳۹۲

بخش نخست

بر اساس شاخص اعلام‌شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، افرادی که پنج‌بار در طول عمرشان آفتاب‌سوخته‌گی پوست را تجربه کرده‌اند، بیشتر در معرض خطر سرطان بدخیمِ پوست یا ملانوما قرار دارند. از طرفی، موقعیت جغرافیایی ما طوری است که پرتوگیری در تمام نقاط در طول ۴ فصل زیاد است. بر همین اساس می‌توان گفت که سالانه آفتاب قربانی‌های زیادی را از میانِ ما انتخاب می‌کند، چه آن‌ها که دچار آفتاب‌سوخته‌گی خفیف تا شدید می‌شوند و چه آن‌ها که به واسطه ژنتیک مبتلا به سرطان می‌شوند.

با آفتاب هم ممکن است بمیرید
آفتاب‌سوخته‌گى شدید، به اندازه سوخته‌گى حرارتى وخیم است و ممکن است همان اثرات مانند تاول زدن، ورم و تب را به‌همراه داشته باشد؛ بنابراین نباید آفتاب‌سوخته‌گى را بى‌اهمیت دانست. هر سال میلیون‌ها نفر دچار آفتاب‌سوخته‌گى مى‌شوند. در برخی موارد هم آفتاب‌سوخته‌گی می‌تواند منجر به مرگ شود. البته آفتاب‌سوخته‌گى برخلاف سوخته‌گى حرارتى فوراً خود را نشان نمی‌دهد؛ بنابراین هنگامى که دردناکى و قرمزى پوست شروع می‌شود، آسیب پوستى از قبل رخ داده است. درد در ۶ تا ۴۸ ساعت ابتدایى پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید، بیشترین شدت را دارد. در موارد شدید ممکن است پوست تاول بزند. هم‌چنین سمومى در بدن به علت آفتاب‌سوخته‌گى آزاد شده و باعث ایجاد تب به صورت یک علامت معمول می‌شوند. پوسته‌ریزى معمولاً ۳ تا ۸ روز پس از قرارگرفتن در معرض آفتاب شدید رخ مى‌دهد.

ویژه‌گی‌های آفتاب‌سوخته‌گی خطرناک
در مواردی که نورخورشید آفتاب‌سوخته‌گی شدیدی ایجاد کند، پوست چُملک شده و درد شدید به‌وجود می‌آید. بروز سرگیجه و حالت تهوع شدید نیز از دیگر علایم آفتاب‌سوخته‌گی‌های خطرناک است. در صورت بروز هر یک از این علایم، باید در اولین فرصت به یکی از مراکز درمانی مراجعه کرد. البته در صورت فاصله داشتن از مراکز درمانی و کلینیک‌ها، ترکیب آب و شیر خنک می‌تواند اثرات آفتاب‌سوخته‌گی‌های خطرناک را کاهش دهد. هم‌چنین در صورتی که همراه آفتاب‌سوخته‌گی تب وجود داشته باشد یا تاول‌های پر از مایع، سرگیجه یا اشکالات بینایی به همراه آفتاب‌سوخته‌گی بروز کند، باید فوراً به پزشک مراجعه کرد.

کِریم کدو و بادرنگ بسازید
متخصصان طب سنتی، استفاده از کریم کدو و بادرنگ را یکی از بهترین کریم‌های گیاهی برای درمان آفتاب‌سوخته‌گی‌ها می‌دانند. تهیه این کریم بسیار ساده است و شما می‌توانید با تهیه آن در خانه، از آن برای درمان و پیش‌گیری از ابتلا به آفتاب‌سوخته‌گی استفاده کنید. برای شروع بهتر است آب بادرنگ و آب کدو را به کمک دستگاه آب‌میوه‌گیری بگیرید و آن را با روغن کنجد یا مقداری وازلین به مقدار مساوی مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید تا آب موجود در آن بخار شود. پس از این مرحله، مخلوط روغنی‌شکل به‌دست آمده را درون یخچال قرار داده و اجازه دهید سرد شود. استفاده از این کریم علاوه‌ بر خنک کردن سطح پوست و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده، در پیش‌گیری از آفتاب‌سوخته‌گی‌های درجه یک و دو نیز موثر است.
***

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.