رهبران دولت وحدت ملی به مقام‎‏های واشنگتن: کمک‏‎ کنید؛ بار دوش نخواهیم ماند

گزارشگر:چهارشنبه 5 حمل 1394 - ۰۴ حمل ۱۳۹۴

ایالات متحد امریکا و افغانستان روز دوشنبه پس از یک فصل بی‌اعتمادی صفحه جدیدی را برگرداندند و در مذاکرات اشرف غنی و عبدالله عبدالله با جان کری، یک چشم انداز جدید برای مناسبات آینده به تصویر کشیده شد.
جان کری وزیر خارجه ایالات متحده امریکا ضمن ستایش از یک روز «مذاکرات مثمر» با رهبران دولت وحدت ملی افغانستان گفت که هر دو کشور «در تعهد برای امنیت و صلح و امیدواری برای تامین رفاه و پیشرفت اجتماعی» با هم شریک اند.
mnandegar-3پیش از آن اشرف غنی رییس جمهور افغانستان با گرمی از سربازان امریکایی تشکر نمود که برای بیش از ده سال، از سرنگونی حاکمیت طالبان در سال ۲۰۰۱ توسط تهاجم زیر فرماندهی ایالات متحده امریکا به این سو، متحمل قربانی شده اند.
با فرا رسیدن فصل بهار که به فصل جنگی مشهور است، غنی از ایالات متحد امریکا که در حال تدارک بیرون کشیدن ۱۰ هزار نیروی باقیمانده اش از افغانستان است، تقاضا کرد که یک اندازه «انعطاف پذیری» نشان بدهد. ایالات متحده امریکا اعلام کرده بود که در پایان سال جاری شمار این سربازان را به ۵۵۰۰ نفر کاهش می دهد.
کری بعد از یک روز مذاکرات در استراحتگاه رییس جمهور در کمپ دیوید واقع در مریلند به خبرنگاران گفت که اوباما «این تقاضا را فعالانه مدنظر دارد».
واشنگتن به مثابه علامت «تعهد تزلزل ناپذیر» خود به مشارکت قوی و استراتژیک با افغانستان، از کانگرس تقاضا نمود تا نیروهای امنیتی افغانستان با شمار ۳۵۲ هزار نفر را تا سال ۲۰۱۷ تمویل کند.
اشتون کارتر وزیر دفاع ایالات متحده امریکا در حالی که تاکید نمود اوباما بر قصدش دایر بر کشیدن شمار زیاد سربازان از افغانستان ایستاده است، گفت که تکیه روی شمار نیروهای امنیتی افغانستان برای این است تا «ثبات را تامین کنند… در غیر آن نیز آن ها یک دوران گذار بسیار مهم را می گذرانند».
کارتر همچنان از اظهارات غنی در وزارت دفاع ستایش کرد که «بر توسعه دامنه احیای مشارکت ایالات متحده امریکا با حکومت جدید وحدت ملی تاکید نموده است».
کری گفت که در یک ابتکار جداگانه ایالات متحد امریکا تا ۸۰۰ میلیون دالر به مشارکت جدید انکشافی در جهت حمایت از اصلاحات پایدار و شفاف اقتصادی کمک می کند. کری افزود که پس از چندی به افغانستان می آید تا گفتگوهای دو جانبه را آغاز کند.
با وجود آنکه ایالات متحد امریکا قول به حمایت از افغانستان داده است، غنی متعهد شد که کشورش «باردوش» جامعه بین المللی نخواهد بود. او گفت که حکومت وحدت ملی «در احساس مبرم دانستن» ضرورت اصلاحات برای آنکه به پای خود بیایستد، سهیم می باشد.
دولت امریکا از کنگره این کشور خواست که ۳۵۲ هزار نیروی نظامی افغانستان را تا سال ۲۰۱۷ میلادی تأمین کند.
اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا، گفت: تأمین و پشتیبانی این تعداد نیروی نظامی افغان به هزینه نیاز دارد که باید توسط حکومت افغانستان و جامعه بین‌الملل تأمین شود، بنابراین امریکا با مقامات افغانستان برای تأمین بلند مدت نیروهای نظامی این کشور، همکاری نزدیکی را ایجاد می‌کند.
کارتر در کنفرانس خبری مشترک با محمد اشرف‌غنی رییس‌جمهور، عبدالله عبدالله رییس اجرایی افغانستان و جان کری وزیر امور خارجه امریکا در کمپ دیوید، افزود: امریکا به همکاری درازمدت با افغانستان متعهد است.
در نشست روز دوشنبه مقامات افغان و امریکایی در کمپ «دیوید» تفریح‌گاه رؤسای جمهور امریکا، در مورد مسائل امنیتی، اقتصادی، انرژی، صلح و امنیت منطقه بحث و گفت‌وگو کردند.
محمد اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان نیز ضمن قدردانی از همکاری‌های امریکا با این کشور گفت: اعلام تأمین ۳۵۲ هزار نیروی امنیتی افغان از سوی واشنگتن نشان‌دهنده تداوم مأموریت «حمایت قاطع» و استحکام روابط بلند مدت دو کشور است.
آقای غنی گفت «حکومت وحدت ملی یک پدیدۀ دوامدار است که یکی از مشخصات آن برخورد صادقانه با آنچه است که به میراث برده است. ما دست آورد های داشته ایم.»
افغانستان گذرگاه انرژی
رییس ‌جمهور افغانستان ضمن استقبال از برنامه تبدیل افغانستان به گذرگاه انرژی آسیای میانه به آسیای جنوبی گفت: وی به دنبال تبدیل سرمایه طبیعی افغانستان به سرمایه اجتماعی و ملی است.
عبدالله عبدالله، رییس‌اجرایی افغانستان ضمن تأکید بر «افغانستان متکی به خود» اظهار داشت که هدف حکومت وحدت ملی برقراری استقلال این کشور است.
در کنفرانس خبری چهارجانبه در کمپ دیوید، جان کری وزیر امور خارجه امریکا با معرفی طرح جدیدی تحت عنوان «مشارکت توسعه جدید» گفت: امریکا افغانستان را در بخش‌های اصلاحات به رهبری افغان ها، فعالیت‌های توسعه‌ای، تقویت ادارات افغانستان و شفافیت مالی از طریق کمک ۸۰۰ میلیون دلاری به این کشور کمک خواهد کرد.
مذاکرات صلح با طالبان افغانستان
یکی از موضوعات مهم دیگر مورد بحث میان مقامات افغانستان و امریکا در کمپ دیوید مذاکرات صلح با طالبان افغانستان بوده است.
اشرف‌غنی اعلام کرد: صلح یکی از اهداف حکومت وحدت ملی افغانستان است اما تعریف مشخص مواضع شرکای منطقه‌ای و جهانی در مورد ایجاد صلح در افغانستان بسیار مهم است.
اگرچه رییس‌جمهور افغانستان تاریخ آغاز مذاکرات با طالبان این کشور را تعیین نکرد اما نسبت به غلبه بر مشکلات گذشته و ساختن آینده‌ای متفاوت ابراز امیدواری کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.