دانش‌آموزان بدخشان: آمـوزگـاران مسلـکی نـداریم

گزارشگر:شفیق نظری - ۲۴ حوت ۱۳۹۷

دانش‌آموزان در ولایت بدخشان از نبود مواد درسی، ساختمان مکتب و آموزگاران مسلکی شکایت می‌کنند.
آنان به روزنامۀ ماندگار می‌گویند که کتاب‌های ساینسی، الجبر و حساب که از مضامین مهم و بنیادی اند، توسط امامان مساجد و ملاها تدریس می‌گردند. به گفتۀ آنان، این آموزگاران تخصص لازم برای درس دادن این مضامین را ندارند.
mandegarدانش‌‌آموزان با اشاره به این چالش‌ها می‌افزایند که تعداد زیادی از مکاتب در این ولایت ساختمان ندارد و دانش‌آموزان در فضای باز و زیر خیمه‌ها درس می‌خوانند.
آنان می‌گویند: «در حالی‌که در بیش از یک دهۀ اخیر هزینه‌های هنگفت در راستای معارف این ولایت صرف شده است، اما هنوز در رابطه به ساختمان مکاتب و مواد درسی با مشکلات زیاد روبرو هستند».
محمد قسیم، دانش‌آموز یکی از مکاتب دور دست بدخشان از نبود آموزگاران حرفه‎یی، ساختمان مکاتب و فقدان مواد درسی شکایت کرده می‎گوید که در بیشتر مکتب‎های شهر و ولسوالی‎ها، امامان مسجدها مضمون‎های ساینسی و الجبر وحساب را تدریس کنند.
او می‌گوید که باید دولت برای حل این مشکلات تلاش‌ جدی کند و نبود ساختمان مکتب‌ها رفع کند.
در همین حال، از میان مکتب‌های که در بدخشان بدون ساختمان است، یکی هم لیسۀ دخترانۀ دوآبه در ولسوالی درایم است.
فریبا و مسعوده، دو تن از دانش‌آموزان این مکتب می‌گویند که در چنین وضعیت آموختن درس برای آنان خیلی دشوار است و از مسوولان می‌خواهند که به مشکلات آنان رسیده‎گی کنند.
آنان برعلاوه نبود استادان مسلکی و مواد درسی، نبود ساختمان مکتب را نیز چالش عمده خوانده و می‌گویند: سالانه ده‌ها دانش‌آموز بنابر عدم مصونیت و نامناسب بودن مکان از ادامۀ تعلیم‌شان باز می‌مانند.
از سویی هم، یک ‌تن از آموزگاران این مکتب که نمی‌خواهد نام از او در این گزارش گرفته شود می‌گوید: «عدم مواد درسی، نبود آموزگاران مسلکی و نبود مکان مناسب از مشکلات عمدۀ دانش‌آموزان و آموزگاران این مکتب است».
او گفت: خانواده‌های برخی از دانش‌آموزان به نسبت نبود مکان مناسب برای آموزش، مانع رفتن فرزندا‌ن‌شان به مکتب می‌شوند.
این آموزگار همچنان تأکید کرد که برخی از سنت‌های حاکم منطقه‌‌یی نیز از چالش‌های است که به عنوان سد فراراه رفتن دانش‌آموزان به مکاتب قرار می‌گیرد.
این آموزگاز از مسوولان می‌خواهد، باید شیوۀ تدریس با معیارهای ملی در مکاتب بدخشان تغییر کرده تا نصاب درسی برای نسل جدید مفید واقع گردد.
مسوولان ریاست معارف بدخشان از رشد و انکشاف پایدار سامانۀ معارف نسبت به سال‌های گذشته در این ولایت خبر داده می‌گویند که طی چند سال اخیر چندین ساختمان جدید مکاتب در این ولایت اعمار گردیده و تلاش برای اعمار مکاتب جدید جریان دارد.
روح‌الله محقق، رییس معارف ولایت بدخشان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: تلاش‌ها برای اعمار مکاتب فاقد ساختمان به کمک هزینۀ انکشافی وزارت معارف، کشورهای کمک‌کننده و نهادهای همکاری جریان دارد.
آقای محقق گفت که با تلاش‌های که برای اعمار ساختمان مکاتب‌ جدید و مواد درسی روی دست داریم، توانسته‌ایم، چالش‌ها را تا حدی کاهش دهیم.
آقای محقق، گفت: نبود ساختمان مکاتب، کمبود آموزگاران زن و کمبود مواد درسی، از مشکلات عمدۀ ریاست معارف بدخشان است.
او گفت که تقرر آموزگان مسلکی که از طریق رقابت آزاد کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی صورت می‌گیرد تا حدی حل گردیده است.
رییس معارف ولایت بدخشان از بازگشایی مکتب‌های که از چند سال بدین‌سو توسط گروه‌های مخالف مسلح دولت در ولسوالی‌های ناامن بدخشان بسته بودند، گفت: در حال حاضر هیچ مکان آموزشی در این ولایت بروی دانش آموزان بسته نیست.
در عین حال، نوریه نزهت سخنگوی وزارت معارف از آغاز برنامه‌های جدید در عرصۀ ارایه خدمات معارف خبرداده می‌گوید: در سال ۱۳۹۸ این وزارت برنامۀ راهبردی خود را دربخش‌ رشد کیفیت، دسترسی متوازن به آموزش و پروش و مدیریت شفاف روی دست گرفته است.
بانو نزهت می‌گوید: برنامه‌های عملیاتی سالانه معارف در سطح مرکز، ولایات و ولسوالی‌ها ترتیب و در عرصۀ اجرا قرار می‌گیرد.
او می‌گوید که برای بهتر شدن کیفیت آموزش‌های عمومی در مکاتب کشور، کار روی تجدید نصاب تعلمیی آغاز شده و چارچوب نصاب از صنف اول تا دوازدهم تکمیل گردیده، اما کار روی مفردات کتاب‌های درسی جریان دارد.
سخنگوی وزارت معارف با اشاره به این موضوع گفت: در سال ۱۳۹۸ به تعداد ۶۰۰ باب مکتب از سوی این وزارت با حمایت نهادهای همکار اعمار کرده و در حدود ۳۰ هزار آموزگار زن را در سراسر کشور استخدام می‌شوند.
این درحالی است، در اخیراً به دلیل تاخیر پرداخت حقوق و امتیازات آموزگاران ولایت بدخشان آنان دست به اعتراض زدند و از حکومت می‌خواهند که برای پرداخت امتیازات‌شان توجهی جدی کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.