آگاهان در پیوند به حضور سربازان هندی در افغانستان: پاکستان فشارهایش را بر دولت افغانستان افزایش می‎بخشد

- ۰۹ سنبله ۱۳۹۲

هندوستان به هدف نگه‎داری و تأمین امنیت مراکز دیپلوماتیک و کارمندانش در افغانستان به این کشور نیرو می‌فرستد و این موضوع حساسیت جدی پاکستان را بر می‎انگیزد.
شماری از آگاهان با بیان این مطلب همچنان گفته‎اند که هند از نفوذ استخبارات پاکستان در درون نیروهای امنیتی افغانستان می‎هراسد و از همین‎رو اطمیان لازم را بالای نیروهای افغان ندارد.
رسانه‎های هند گزارش داده‎اند که مقام‎های این کشور به دلیل افزایش تهدیدهای امنیتی بر مراکز و تأسیسات هندی در افغانستان، تصمیم به فرستادن سربازان ویژه به این کشور گرفته‎اند.
روزنامۀ «هندو» چاپ دهلی نو نوشته است که این ۷۹ سرباز جداً از ۲۱۹ نیرویی است که قبلاً برای تأمین امنیت نهادهای دیپلوماتیک و تأسیسات آن کشور به افغانستان فرستاده شده‌اند.
وزارت داخلۀ افغانستان حضور سربازان هندی در افغانستان را یک موضوع دیپلوماتیک خوانده است.
آگاهان می‎‏گویند که با حضور سربازان هندی در افغانستان، فشارهای پاکستان بر دولت افغانستان افزایش می‎یابد.
حبیب حکیمی آگاه امور منطقه می‎گوید: هند به دلیل این‌که مراکز دیپلوماتیک و کارمندانش در افغانستان بارها مورد حملۀ طالبان و پاکستانی‎‏ها قرار گرفته است، خواسته سربازانش را به افغانستان بفرستد.
او با ابراز خرسندی از حضور نیروهای هندی در افغانستان همچنان به روزنامۀ ماندگار گفت که دهلی جدید با درک این که چنین اقدامی حساسیت پاکستان را بر می‎انگیزد، نیروهایش را به افغانستان فرستاده است.
آقای حکیمی تصریح کرد: «هندی‎ها بارها از سوی طالبان در افغانستان هدف قرار گرفته و کشته شده‎اند؛ این اقدام از روی ناگزیری صورت گرفته، زیرا هند از نفوذ استخبارات پاکستان در درون نیروهای امنیتی افغانستان می‎هراسد و اطمیان لازم را بالای نیروهای افغان ندارد.»
این آگاه امور منطقه، از احتمال افزایش حملات پاکستان بالای نیروها و کارمندان هندی در افغانستان خبرداده و گفت که اسلام‎آباد فشارهای نظامی و استخباراتی‌‎اش را بر افغاستان نیز گُسترش می‎بخشد.
به گفتۀ او، با آن‏که حضور نیروهای هندی در افغانستان برای این کشور هزینه‎بردار است، اما به دلیل این‌که منافع هندوستان در افغانستان در معرض خطر قرار دارد، مجبور شده‎اند که نیروهای ویژۀ شان را به افغانستان بفرستند.
در این حال، جنرال عتیق‌الله امرخیل یک آگاه نظامی گفته است: «این کارهم در پاکستان و هم در داخل افغانستان تاثیر می‌گذارد، نیروهای امنیتی افغان فکر می‌کنند که ما آنقدر ضعیف هسیتم که نمی‌توانیم امنیت نهادهای دیپلوماتیک را تأمین نماییم و یک کشور خارجی برای تأمین سفارت‌اش سرباز می‌آورد؛ از سوی دیگر، پاکستان این مسأله را از دید دیگر می‌نگرد و فکر می‌کند که این سربازان مربوط استخبارات هند اند و فعالیت‌های جاسوسی را به‌راه می‌اندازند.»
در تازه‌ترین مورد حدود دو ماه قبل یک حمله‌کننده انتحاری مواد انفجاری‌اش را در مقابل قنسلگری هند در شهر جلال آباد منفجر ساخت. هر چند در این حادثه به دیپلومات‌های آن کشور آسیب نرسیده، اما یک تعداد افغان‌های ملکی در این حادثه کشته و زخمی شدند.
برای نخستین‌بار در سال ۲۰۰۸ میلادی حملۀ انتحاری در مقابل ساختمان سفارت هند در شهر کابل رخ داد که در نتیجه به شمول یک دیپلومات هندی چهار کارمند سفارت آن کشور با ده‌ها غیر نظامی افغان کشته شدند.
هندوستان، پاکستان را متهم بر طرح‎ریزی و برنامه‎ریزی این عملیات کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.