کمیتۀ گزینش به نهادهای جامعۀ مدنی: تا ساعت ۱۰ فرصت دارید!

- ۱۰ سنبله ۱۳۹۲

عدم هماهنگی میان اعضای جامعۀ مدنی کار کمیتۀ گزینش را با مشکل مواجه کرده است.
اختلاف و عدم هماهنگی میان اعضای جامعۀ مدنی برای معرفی نمایندۀ واحد، کار کمیته گزینش را برای انتخاب کمیشنران کمیسیون شکایات انتخاباتی به تأخیر مواجه ساخته است.
اعضای کمیتۀ گزینش برای کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی می‌گویند که اگر جامعۀ مدنی در مدت یک روز دیگر نمایندۀ واحدشان را معرفی نکنند، این کمیته در غیاب آنان تصمیم می‌گیرد.
فضل‌الهادی مسلمیار رییس مجلس سنا که عضویت این کمیته را نیز دارد، روز یکشنبه به خبرنگاران گفت که عدم هماهنگی نهادهای جامعه مدنی برای معرفی نمایندۀ واحد، فعالیت کمیتۀ گزینش را با مشکل مواجه کرده است.
به گفتۀ آقای مسلمیار، اعضای جامعۀ مدنی به جای یک تن، چهار نماینده را به کمیته گزینش معرفی کرده اند.
مسلمیار می‌گوید، عدم مسوولیت‌پذیری این نهادها کار این کمیته را به تاخیر انداخته است.
او گفت: «ما زیاد تقاضا کردیم، اما چرا مسوولیتی را که در برابر قانون دارند، ادا نمی‌کنند؛ اگر تا فردا (امروز) ساعت ۱۰ بجه جامعۀ مدنی خصوصاً همان سه یا چهار تن که برای ما مکتوبی معرفی شدند در میان خود به توافق نرسند و کاندید واحدی را معرفی نکنند، حالا که کار ما منحصر شده به این افرادی که معرفی شده کار خود را فردا آغاز می‌کنیم و در نهایت بدون جامعۀ مدنی انشاالله ظرف چند روز نزدیک(نامزدان کمیسیون شکایات را) برای شما اعلام خواهیم کرد.»
آقای مسلمیار افزود که تا کنون ۳۰۲ تن برای عضویت در کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی ثبت نام کرده اند که بر اساس قانون تشکیل وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون مستقل انتخابات، ۱۵ تن برای عضویت کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی توسط کمیتۀ مشترک کاری به رییس‌جمهور معرفی می‌شوند و رییس‌‌جمهور از میان پنج تن را به عنوان اعضای این کمیسیون بر می‌گزیند.
بر بنیاد قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت‌‌های کمیسیون مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی کمیتۀ گزینش متشکل از رییس مجلس نماینده‌گان، رییس مجلس سنا، رییس کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی، رییس دادگاه عالی ، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر و یک عضو جامعۀ مدنی می‌‌باشد.
شماری از نهاد های جامعه مدنی با برگزاری انتخابات، نادر نادری را به‌حیث نماینده جامعه مدنی در کمیته گزینش برگزیدند و ذریعۀ مکتوب رسمی به ادارۀ امور معرفی نمودند، اما تیفا بنیاد انتخابات شفاف و عادلانه به حمایت شماری دیگر از نهادهای مدنی نمایندۀ دیگری را برای کمیته گزینش انتخاب و به ادارۀ امور معرفی نمود.
این نا هماهنگی میان اعضای جامعه مدنی سبب شده تا کمیتۀ گزینش حدود یک ماه قبل در غیاب نماینده جامعه مدنی ۲۷ تن را برای عضویت در کمیسیون مستقل انتخابات به رییس جمهور معرفی کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.