نهادهای نظارت‌کننده انتخابات: حکومت دست‌وپای کمیسیون‌های انتخاباتی را بسته است

گزارشگر:هارون مجیدی/ یک شنبه 17 دلو 1395 - ۱۶ دلو ۱۳۹۵

پس از سه‌ماه از معرفی‌ چهره‌های جدید به کمیسیون‌های انتخاباتی می‌گذرد که بار دیگر، سر و صداها از مداخلات حکومت در روند کار این کمیسیون‌ها بلند شده است.
مسوولان شماری از نهادهای ناظر بر انتخابات افغانستان می‌گویند که حکومت با صادر کردن فرمانی دست و پا و ابتکار عمل اعضای کمیسیون انتخابات mandegar-3را بسته است.
به گفتۀ مسوولان این نهادها، اعضای کمیسیون انتخابات تاهنوز نتوانسته‌اند اعتماد از دست رفتۀ شهروندان بر پروسۀ انتخابات را دوباره‌سازی کنند.
مسوولان نهادهای ناظر انتخابات به این باور اند که حکومت ارادۀ برگزاری انتخابات را ندارد و در ادامۀ مداخلاتش می‌کوشد تا برگزاری انتخابات را بار دیگر با چالش روبه‌رو کند.
یوسف رشید رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان یا فیفا در گفت‌و‌گو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی ابتکار عمل ندارد.
آقای رشید با بیان این‌که حکومت ابتکار عمل اعضای کمیسیون انتخابات را سلب کرده، می‌گوید: بر بنیاد فرمانی‌که داده شده، اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی وظیفه دارند که بعد از بررسی‌های همه‌جانبه طرحی را به حکومت پیشکش کنند و حرف آخر را هم حکومت بزند و استقلالیت عمل کمیسیون را گرفته است.
آقای رشید در ادامۀ سخنانش گفت: “مشکل از مسوولان کمیسیون است؛ این‌ها در ظرف سه‌ماه می‌توانستند از این فرصت استفاده کنند در بخش اعتمادسازی با تمامی مشترکین در انتخابات، نهادهای مدنی، احزاب سیاسی و رسانه‌ها، اولویت‌ها را شناسایی می‌کرد و دوباره حکومت را به چالش می‌کشیدند و به حکومت می‌فهماندند که مستقل‌اند و توانایی تصمیم‌گیری را دارند.”
آقای رشید تأکید می‌کند: تا زمانی که کمیسیون با قوت از بحث روابط و مناسبت‌ها روی یک سلسله میکانیسم‌های شفاف گذار نکنند، آینده را با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهند کرد.
به گفتۀ آقای رشید: اگر روند همین‌گونه ادامه یابد در آینده با انتخابات بدتر و غیر شفاف‌تر از پیش، روبه‌رو خواهیم شد.
رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان در پاسخ به این پرسش که آیا کمیسیون انتخابات توانایی برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی را در سال آینده خواهد داشت، می‌گوید: وضعیت بسیار تاریک و مبهم است، چون تا آخر همین ماه کمیسیون باید طرح پیشنهادی خود را به مسوولان حکومت وحدت ملی بسپارد و با توجه به کش‌وگیرهایی که میان ریاست اجرایی و ریاست‌جمهوری وجود دارد و بروکراسی موجود، معلوم نیست که کارهای عملی چه زمانی آغاز خواهد شد.
در این حال، نعیم ایوب‌زاده رییس نهاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا نیز از مداخلۀ حکومت در روند کار کمیسیون انتخابات، شکایت کرده و می‌گوید: مداخله و کم توجهی حکومت سبب شده تا کمیسیون انتخابات نتواند کارهای خود را به صورت باید و شاید انجام دهد و سرنوشت برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی را روشن سازند.
آقای ایوب‌زاده به این باور است که حکومت ارادۀ برگزاری انتخابات را ندارد و در ادامۀ مداخلاتش می‌کوشد تا برگزاری انتخابات را بار دیگر با چالش روبه‌رو کند.
او میگوید: تا زمانی که حکومت دست از مداخله برندارد و منابع کافی را در اختیار کمیسیون انتخابات قرار ندهد، ممکن نیست تا شاهد برگزار انتخابات شفاف و عادلانه در کشور باشیم.
آقای ایوب‌زاده با بیان این‌که فرصت کافی در اختیار کمیسیون انتخابات قرار دارد، از اعضای این کمیسیون می‌خواهد تا با استفاده از وقت تلاش‌های خود را سریع سازند و زمینۀ برگزاری انتخابات را آماده کنند.
پیش از این، مسوولان کمیسیون انتخابات در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار گفته بودند که این کمیسیون با مشکلات کادری مواجه است.
به گفتۀ آنان، هم‌زمان به آغاز کار اعضای تازۀ کمیسیون مشکلات کادری و مالی این نهاد را به چالش مواجه ساخته و در طول دوسال گذشته، کمیسیون در حالت فلج قرار داشته و اکثریت کارمندان خود را نیز از دست داده است؛ از بهر همین مشکل است که آنان نتوانسته اند کارهای عملی بیشتری انجام دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.