خانۀ احزاب سیاسی و مدنی: وظیفۀ یوناما فقط ارایۀ رقم تلفات نیست

گزارشگر:سه شنبه 27 دلو 1394 - ۲۶ دلو ۱۳۹۴

mandegar-3شماری از احزاب سیاسی، فعالان مدنی و شوراهای اجتماعی در واکنش به نشر گزارش یوناما در پیوند به تلفات افراد غیر نظامی در نتیجه درگیری‌های مسلحانه می‌گوید که یوناما نباید تنها به ارایه گزارش و ارقام تلفات اکتفا کند.
این نهادها از یوناما یا نماینده‌گی سازمان ملل متحد در افغانستان می‌خواهند که علاملان اصلی، پرورشگاه و تجهیز کننده‌گان تروریزم را نیز به جهان افشا و از سازمان ملل بخواهد که بالای آن تحریم وضع نماید.
روز پنجشنبه یوناما با ارایه گزارشی از تلفات افراد غیرنظامی در جنگ افغانستان ابراز نگرانی کرد و سال ۲۰۱۵ را بدترین سال برای غیر نظامیان خواند.
محمدعمر عیار عضو خانه سیاسی افغانستان گفت: “ما از ارایه گزارش تلفات افراد ملکی توسط یونما سپاس گذار هستیم؛ اما نماینده‌گی سازمان ملل نباید تنها به ارایه گزارش اکتفا کند، بلکه پرورشگاه های اصلی تروریزم را افشا نموده و از سازمان ملل بخواهد که بالای آن تحریم وضع کند”.
در گزارش ارایه شده یوناما آمده است که در سال ۲۰۱۵ تعداد ۳۵۴۵ غیر نظامی کشته و ۷۴۵۷ تن دیگر زخمی شده اند که در میان آن زنان و کودکان نیز شامل اند.
این دفتر، طالبان و مخالفان مسلح دولت را مسوول ۶۲ درصد تلفات غیر نظامیان دانسته اند و نیروهای امنیتی را مسوول ۱۴ درصد این تلفات؛ اما آقای عیار تاکید ورزید: نیروهای امنیتی جان خود را می دهند تا از مردم دفاع کنند؛ این قسمت گزارش یوناما را نا عادلانه بیان کرد.
سید امیر تحسین دیگر عضو خانه احزاب سیاسی نیز گفت: “ارقام ارایه شده از تلفات غیر نظامیان توسط یوناما کم تر از واقعیتی است که مردم افغانستان در نقاط مختلف کشور به دست تروریزم کشته می شوند”.
به گفته آنان، دولت پاکستان که به صورت علنی تروریزم را در داخل کشور خود جا داده و پس از آموزش و تجهیز به منظور کشتار افراد غیر نظامی به افغانستان می فرستد باید از سوی سازمان ملل تحریم شوند.
اعضای خانه احزاب سیاسی، رهبران حکومت وحدت ملی و مدیران نیروهای امنیتی را به ناتوانی در تامین امنیت، بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور متهم کردند.
به گفته آنان، دولت در نتیجه بی کفایتی خود، دو ماه است که نمی تواند یک پایه برق را که توسط مخالفان در بغلان سرنگون شده ترمیم نماید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.