ملا تره‎خیل: انتخابات در سال ۲۰۱۸ برگزار شود

- ۱۲ سنبله ۱۳۹۲

بیش از یک‌هزار تن طى گردهمایى در شهرکابل، برگزارى انتخابات ریاست‌جمهورى سال آینده را ناممکن خوانده و خواستار تأخیر زمان انتخابات گردیدند.
اما کمیسیون مستقل انتخابات تأکید به برگزارى انتخابات در وقت معین آن دارد.
آن‎‏ها روز گذشته در سالون هوتل ممتازمحل، گردهم آمده و گفته‌اند که انتخابات، باید در سال ٢٠١٨ میلادى و آن‌هم از طریق لویه جرگه، برگزار شود.
آنها تاکید کردند که این حرکت مردمى ٣۴ ولایت بوده و از طرف کدام جناحى، راه اندازى نشده است.
ملا تره خیل محمدى نمایندۀ کوچى‌ها و عضو مجلس، در این نشست گفت که در کشور بحران، بدبختى و جنگ جریان دارد و باید انتخابات ریاست‌جمهورى، در سال ٢٠١٨ میلادى برگزار گردد.
وى افزود: «ما به‌خاطر آیندۀ افغانستان و اتفاق و اتحاد مردم، این خواست را نموده ایم.»
مولوى مفتى حقنواز یکى از متنفذین ولایت بغلان، شرکت کنندۀ دیگر گردهمایى، به آژانس خبرى پژواک گفت که به اثر ناامنى، حتى کسى از یک ولایت به ولایت دیگر و یا از یک ولسوالى به ولسوالى دیگر رفته نمى‌تواند؛ چطور امکان دارد که انتخابات سال آینده به شکل شفاف دایر شود؟
حقنواز علاوه کرد: «انتخابات در سال آینده، به نفع مردم و کشور نیست و باید در آن تجدید نظر شود.»
وى افزود که وقت کم، به تدویر انتخابات باقى مانده و کمیسیون مستقل انتخابات، نمى تواند انتخابات شفاف و عادلانه را برگزار کند. از سوى دیگر، نامزدهاى انتخاباتى، به علت ناامنى نمى‌توانند از یک ولایت به ولایت دیگر بروند و کمپاین کنند.
آنها در پایان، قطعنامه‌یى را نیز صادر کردند که بر تدویر انتخابات در سال ٢٠١٨ میلادى تاکید شده است.
اما کمیسیون مستقل انتخابات میگوید که انتخابات، در وقت معین آن برگزار میشود و هیچ بدیل دیگری وجود ندارد که انتخابات را به تعویق بیندازد.
نورمحمد نور سخنگوی این کمیسیون گفت: «ما آماده‌گی گرفته ایم و بر نهادهای امنیتی نیز فشار وارد می‌کنیم تا امنیت انتخابات را تامین کنند.»
وی افزود: آزادی بیان است و هرکس می‌تواند نظر خود را آزادانه بیان کند؛ اما تجمع امروز(دیروز) در کابل، باعث به تعویق انداختن انتخابات نمى شود.
قرار است که انتخابات ریاست جمهورى و شوراهاى ولایتى، در ١۶ حمل سال ١٣٩٣ مطابق سال ٢٠١۴ میلادى برگزار گردد.
مبارزات انتخاباتی نامزدان، به طور رسمی از ٢۶ عقرب آغاز و تا ١٣ حمل ١٣٩٣ ادامه می‌یابد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.