پیروزی‌یی‌که میلیون‌ها افغان را غرق شادی کرد

- ۱۹ سنبله ۱۳۹۲

تیم ملی فوتبال افغانستان، با پیروزی یک بر صفر در برابر نپال (میزبان) به مرحله نهایی مسابقات جام جنوب آسیا راه یافت تا در آن مرحله با برنده مسابقه هند و مالدیو روبرو شود.
افغانستان که تنها گل این بازی را، در دقیقه یازده توسط سنجر احمدی به ثمر رسانده بود، تا دقیقه هشتاد و هشت این نتیجه را حفظ کرد. در دقیقه هشتاد و هشت، داور حرکت منصور فقیریار دروازه بان افغانستان برای مهار توپ را خطا گرفت و حکم به پنالتی به نفع نپال داد.
دروازه بان افغانستان پنالتی را گرفت، اما داور ضربه را قبول نکرد و یک فرصت دیگر برای زدن پنالتی به نپالی ها داد، که این ضربه هم توسط دروازه بان افغانستان گرفته شد.
در پایان نود دقیقه، داور سوم بازی، هفت دقیقه وقت تلف شده محاسبه کرد و کار افغانستان برای حفظ نتیجه مشکل شد.
بازیکنان تیم ملی افغانستان این هفت دقیقه را هم با مقاومت دربرابر حملات حریف نپالی و یکی – دو فرصت حمله به دروازه نپال پشت سر گذاشتند و سرانجام بازی نیمه نهایی جام جنوب آسیا (SAFF) را با نتیجه یک بر صفر به نفع خود به پایان رساندند.
با این نتیجه، افغانستان به مرحله نهایی راه یافت تا برای به دست‌آوردن عنوان قهرمانی جام جنوب آسیا، با برنده دیدار هند و مالدیو مسابقه دهد.
افغانستان در مرحله گروهی این بازی‌‎ها تیم‌های بوتان و سریلانکا را شکست داد و با مالدیو مساوی کرد و جایگاه دوم گروه B را بدست آورد.
بازیکنان نپال پس از گل افغانستان حملات خود را بر دروازه افغانستان تشدید کردند و چندین موقعیت گل‌زنی ایجاد کردند اما منصور فقیریار دروازه بان افغانستان به آنها فرصت نداد این موقعیت‌ها را به گل تبدیل کنند.
مصدومیت مدافع افغانستان
در دقیقه ۵۲ بازی، فرزاد غلام عطایی، مدافع تیم افغانستان در اثر یک ضربه شدید به سرش مصدوم شد.
او ظاهراً در داخل میدان از هوش رفت و تیم عاجل پزشکی او را به بیمارستان منتقل کرد.
مسوولان فدراسیون فوتبال افغانستان وضعیت صحی آقای عطایی را خوب گزارش داده اند.
نایب قهرمانی در سال ۲۰۱۱
تیم ملی فوتبال افغانستان با کسب مقام نائب قهرمانی در دوره گذشته این مسابقات در سال ۲۰۱۱ به‌عنوان تیم اول گروه دوم شناخته شد.
تیم ملی افغانستان در هفتمین دوره این رقابتها در سال ۲۰۱۱ که در شهر دهلی جدید هندوستان برگزار شد با شکست تیم های بوتان، سریلانکا و تساوی مقابل هندوستان راهی مرحله نیمه نهایی شد.
در مرحله نیمه نهایی به مصاف نپال رفت و توانست این تیم را در وقت های اضافی بازی شکست دهد و راهی دیدار پایانی شود.
تیم فوتبال افغانستان در بازی نهایی مقابل تیم فوتبال هند قرار گرفت. در این بازی با اخراج دروازه بان افغانستان بازی را ۴ بر صفر به تیم ملی هندوستان که میزبان این مسابقات بود واگذار و نائب قهرمان بازیهای جنوب آسیا شد.
شادی مردم در خیابان‌ها
پس از پیروزی تیم افغانستان، شماری از شهروندان افغانستان در شهرهای بزرگ کشور به خیابان‌ها ریختند و به شادمانی پرداختند.
شب دوشنبه مغازه‌ها، رستورانت‌ها و مکان‌های عمومی در کابل مملو از مردمی بود که این مسابقه را در صفحات بزرگ تلویزیونی تماشا می‌کردند.
در شهر هرات نیز صدها نفر در خیابان‌ها به پاکوبی پرداختند و تا ناوقت شام شادمانی می‌کردند.
ستایش حامد کرزی
رییس‌‎جمهور کرزی پس از پیروزی تیم ملی فوتبال کشور در برابر نیپال، در تماسی با بازیکنان تیم ملی فوتبال کشور، عمکرد آن‌ها را در این بازی ستوده است.
رییس‌جمهور کرزی ضمن تبریکی به تیم ملی فوتبال افغانستان گفت که بازیکنان تیم ملی فوتبال کشور لحظات دشوار این مسابقه را موفقانه و با مهارت پشت سر گذاشتند و به پیروزی دست یافتند.
حامد کرزی از دفاع خوب منصور فقیریار دروازه‌بان تیم ملی فوتبال افغانستان تمجید کرده گفت که وی توانست با مهارت خاص دو پنالتی تیم مقابل را موفقانه دفع نماید.
رییس جمهور اظهار امیدواری کرد که تیم ملی فوتبال افغانستان بتواند مقام قهرمانی مسابقات جام جنوب آسیا را به‌دست آورد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.