معاول اول ریاست‌جمهوری: گزینۀ غیر از انتخابات برای افغانستان زهر است

گزارشگر:ناجيه نوري - ۱۹ سنبله ۱۳۹۲

معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان گفته است که هیچ بدیلی برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری وجود ندارد.

مارشال محمد قسیم فهیم در مراسم بزرگی که روز دوشنبه(۱۸ سنبله) به مناسبت دوازدهمین سالروز شهادت احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور در کابل برگزار شده بود، اطمینان داد که دولت افغانستان جلو هرگونه اخلال در انتخابات را خواهد گرفت.
مارشال فهیم گفت که همانطوری که در گذشته دیدیم، هیچ گروهی به تنهایی قادر به ایجاد نظام و حکومت در افغانستان نخواهد شد.
او گفت: «هرنوع برداشت دیگر، هرنوع فکر دیگر به جز انتخابات برای مردم افغانستان زهر است و افغانستان دیگر به ماقبل خود بر نمی گردد و انتخابات صورت می گیرد».
مارشال فهیم افزود، خواست و آرزوی آمر صاحب شهید ایجاد یک نظام از طریق برگزاری انتخابات بود؛ بنابراین باید نظامی از طریق برگزاری انتخابات ایجاد شود که همه اقوام و مردم افغانستان در آن سهیم باشند.
او از تشکیل جریان‌ها و ایتلاف‌های سیاسی جدید ستایش کرد و افزود، هر روز چند حزب همنظر باهم ایتلاف می‌کنند و این اقدام یک پیروزی و موفقیت در راستای برگزاری انتخابات است.
به باور او، هر کس برای انتخاب شخص مورد نظر خود معیارهای دارد؛ اما به نظر من شخصی را باید انتخاب کنیم که اول مسلمان، دوم مجاهد و سوم افغان باشد.
در همین حال، فضل‌‌هادی مسلمیار رییس مجلس سنا در این مراسم گفت، وضعیت فعلی ایجاب می‌کند که رهبران، مجاهدین و بزرگان ما

با گذشت از مسایل شخصی و با احترام به شهدا و فرزندان آنان، منافع ملی را در نظر بگیرند.
او تأکید کرد، ما انتخابات پیش‌رو داریم؛ بنابراین باید برای حل مشکلات افغانستان از طریق برگزاری انتخابات، شخصی را زعیم کشور انتخاب کنیم که شهرت نیک داشته و به خاطر افغانستان برای مبارزه آماده باشد.
او افزود، از مخالفین مسلح دولت نیز می‌خواهیم که به پروسۀ صلح بپیوندند و از طریق انتخابات اهداف و برنامه‌های خود را دنبال کنند و از ریختن خون مردم بی‌گناه دست بکشند.
در این حال، آمنه افضلی کار، امور اجتماعی و شهدا و معلولین در این همایش گفت، شهید احمد شاه مسعود قهرمان ملی کشور خواهان یک نظام مردمی از طریق برگزاری انتخابات بود.
او تاکید کرد، امید ما این است که به آرمان‌های شهدای کشور خود جامۀ عمل بپوشیم.
احمد ولی مسعود رییس بنیاد شهید مسعود در این همایش گفت، سال گذشته و از همین تریبون به دولت پیشنهاد کردیم که اگر سیاسیون در چهارچوب یک دولت ملی یکجا شوند، کشور از بحران‌های فعلی نجات خواهد یافت.
به گفتۀ رییس بنیاد شهید مسعود، انتخابات هم می‌تواند به عنوان یک تهدید مطرح باشد و در عین حال اگر رهبران و بزرگان افغانستان تصمیم بگیرند، می‌توانند این تهدید را به یک فرصت تبدیل کنند.
او همچنان گفت که صلح پایدار به ایجاد حکومت قانون و تأمین عدالت اجتماعی در افغانستان ارتباط دارد.
او افزود، هیچ قوم، هیچ سمت و هیچ مردمی به تنهایی قادر نخواهند بود تا کشتی افغانستان را به ساحل ببرند، مگر این که یک همگرایی ملی ایجاد شود و تمام نخبه‌گان و سیاست‌مداران افغانستان در چهار چوب یک دولت ملی و در محور یک برنامۀ ملی مشکلات را حل کنند.
استا عبدالرب رسول سیاف یکی از رهبران جهادی در این همایش گفت، آن‌هایی که در هوای تجزیۀ افغانستان اند، باید بدانند که پیش از افغانستان آن‌‍ها خود می‌شکنند و تجزیه می‌شوند.
استاد سیاف بر نقش مجاهدان تاکید کرده گفت، مشکلات افغانستان را همین سنگرداران می‌توانند حل می کنند.
او افزود، این مملکت «مفت آزاد نشده که مفت نگهداری شود»؛ بنابراین کسانی که فکر می‌کنند بدون سنگرداران این کشور را حفظ خواهند کرد، اشتباه می‌کنند و باید بدانند که مشکلات افغانستان را غیر از این سنگرداران کسی دیگری حل نخواهد کرد.
در این مراسم ده‌ها تن از مقام‌های حکومت و سفیران کشورهای خارجی شرکت کرده بودند.
شهید احمدشاه مسعود درست دوازده سال قبل از امروز در ۱۸ سنبله در ولسوالی خواجه بهاوالدین ولایت تخار توسط دو تروریست که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند به شهادت رسید.
از سالروز شهادت قهرمان ملی و هفته شهید همه ساله در داخل افغانستان و در شماری از کشورهای خارجی تجلیل به عمل می‌آید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.