گرامی‎داشت از قهرمان ملی در دانشگاه طبی کابل و وزارت کار و امور اجتماعی

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۲ سنبله ۱۳۹۲

استادان و دانشجویان دانشگاه طبی کابل هفتۀ گذشته طی برگزاری نشستی از هفتۀ شهید و دوازدهمین سالروز شهادت احمدشاه مسعود قهرمان ملی افغانستان تجلیل کردند.

در این گردهمایی که شماری از شخصیت‏‎های سیاسی نیز حضور داشتند، دانشجویان بر ادامۀ راه و آرمان‎های شهید احمدشاه مسعود اسطورۀ تاریخ جهاد و مقاومت مردم افغانستان تأکید ورزیدند.
احمد ضیا مسعود رییس جبهۀ ملی و عضو اتحاد انتخاباتی افغانستان در این مراسم گفت: شهید احمدشاه مسعود یکی از شخصیت‌های بی‌بدیل تاریخ است که مردی چون تکرار نخواهد شد.
او افزود: شهید مسعود علاقه‌مند به‌دست گرفتن قدرت سیاسی نبود، بل همواره تلاش می‌کرد تا نظامی در افغانستان شکل گیرد که تامین‌کنندۀ عدالت اجتماعی باشد.
او تاکید کرد: احمدشاه مسعود خواستار این بود که سیاست در خدمت مردم باشد، نه اینکه اخلاق، دین و مردم در خدمت سیاست باشد.
او افزود: اما متإسفانه افغانستان امروز فاقد یک رهبر معنوی است و کسانی که در رأس قدرت قرار دارند، چندان معتقد به حکومتی که مبتنی بر ارزش‌های دینی باشد نیستند، بل بیشتر معتقد بر منافع شخصی و گروهی خویش اند.
رهبر جبهۀ ملی، ضمن انتقاد از عملکرد حکومت در برابر طالبان گفت: یک گروه مزدور به دستور بیگانه‌کان مردم را می‌کشند، سرک‌ها و امکان عمومی را تخریب می‌کنند، اما حکومت این گروه مزدور را افراد فریب خورده می‌خواند.
او همچنان گفت، مسالۀ معامله‌گری و تداوم قدرت سیاسی دو پدیدۀ دیگری است که جامعه افغانستان را تهدید می‌کند. وی اضافه کرد: کسانی هم هستند که همواره حکومت را بد می‌گویند؛ اما گروه‌های سیاسی‌یی را تشکیل داده و می‌خواهند با حکومت وارد معامله شوند و در صددِ کسب قدرت اند.
او گفت: اما برعکس تمام این چنین افراد، شهید مسعود شخصی بود که منافع ملی را بر تمام موضوعات ترجیح می داد و برای آن ارزش زیادی قایل بود.
در همین حال، داکتر عبدلله عبدالله رهبر ایتلاف ملی و عضو اتحاد انتخاباتی افغانستان در این مراسم گفت: برگزاری انتخابات یکی از خواست‌ها و آرمان‌های آمر صاحب شهید بود.
وی افزود: انتخابات مفکورۀ وارداتی نیست، بل ضمن اینکه خواست و آرمان شهدا و قهرمان ملی است، خواست مردم افغانستان نیز می‌باشد.
داکتر عبدالله خطاب به جوانان گفت: اگر خواستار تغییر هستید، پس باید در انتخابات شرکت کنید و دیگران را نیز به این کار تشویق و ترغیب نمایید. او تاکید کرد: ‌قهرمانان و شهدا مسوولیت خود را انجام دادند و حالا مسوولیت ما است که از آرمان‌های آنان حمایت و پاسداری کنیم.
داکتر عبدالله خطاب به دانشجویان گفت، آمر صاحب شهید می‌گفت: اگر فرصت پیدا کردم و در افغانستان صلح تامین شد، تحصیل خود را به پایان می‌رسانم؛ بنابراین شما جوانان از این فرصتی که در اختیار دارید به خوبی استفاده کنید.
رهبر ایتلاف ملی اضافه کرد، شما جوانان از یک سو برای ادامه تحصیل مسوولیت دارید و از جانب دیگر برای تعیین سرنوشت تان نباید بی‌تفاوت بمانید.
رهبر ایتلاف ملی افزود، من این موضوع را بارها تکرار کردم که در میان سیاست‌مداران کسانی هستند که می‌گویند، شما جوانان درس‌تان را بخوانید و بقیه کارها را به ما بگذارید و بنابر همین طرز تفکر بسیاری از فرصت‌ها از دست رفته است.
داکتر عبدالله انتخابات را پدیده بی‌بدل دانسته گفت: برای انتخابات بدیلی وجود ندارد، بنابراین انتخابات باید برگزار شود و این حق مردم است که برای سرنوشت‌شان خودشان تصمیم بگیرند. او ضمن قدردانی از برگزاری چنین برنامه‌ها گفت، زمانی که از شهدا قدردانی می‌شود، تنها دعا کردن نیست، بل قدردانی و بزرگداشت و برگزاری چنین برنامه‌ها نشان‌گر این است که مردم و به خصوص جوانان ما تا چه اندازه به قهرمانان و شهدای خود ارج می‌گذارند.
رهبر ایتلاف ملی همچنان گفت: فقدان زعامتی چون آمر صاحب شهید همواره احساس می‌شود و جای او همیشه خالی خواهد بود.
در همین حال، عاطفه سید یکی از دانشجویان دانشگاه طبی کابل گفت: مصیبت از دست دادن شهید مسعود تنها مصیبت نسل رشد یافته در بحران یک تاریخ نیست، بل مصیبت همه تشنه‌گان حقیقت و جوینده‌گان عدالت در تمامی دنیا است.
او هچنان گفت: ما امروز یاد مسعود را گرامی می‌داریم؛ بنابراین باید توجه داشته باشیم که اگر امروز مسعود نیست، پس باید راه او ادامه پیدا کند.
وی افزود: مسعود تنها یک قهرمان برای افغانستان نیست، بل قهرمان سراسر جهان است و این افتخاری است برای افغانستان و مردم آن و ما همیشه یاد او را که یک افغانستان مستقل و آزاد می‌خواست، زنده نگه خواهیم داشت.

گرامی‌داشت از قهرمان ملی در وزارت کار و امور اجتماعی
وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین روز چهارشنبۀ هفتۀ گذشته با حضور شماری از اعضای مجلس و مأموران این وزارت از دوازدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی گرامی‎داشت به عمل آورد.
آمنه افضلی وزیر کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین در این نشست گفت که این وزارت در تلاش است برای بهترشدن زنده‌گی خانواده شهدا و معلولین توجه نهادهای دولتی و غیر دولتی را جلب کند.
خانم افضلی افزود: «از تلاش‌هایی که تا حال انجام داده ایم، یکی هم این است که سر از سال جدید خورشیدی معاش معلولین از ۱۵۰۰به ۵۰۰۰ افزایش یافته است.»
سید عالمی بلخی عضو مجلس نماینده گان در این محفل گفت: «شهدا برای خدا شهید می‌شوند و مربوط به همه‌یی ما هستند و این شهدا در یک جغرافیا نمی‌گنجند.»
در این حال، احمد ولی مسعود رییس بنیاد شهید احمدشاه مسعود با سپاس‌گذاری از سهم‌گیری تمامی کسانی که در هر چه باشکوه برگزارشدن هفته‌‌یی شهید و روز شهادت قهرمان ملی توجه کرده اند، گفت: «ما امروز از شهدایی که در راه حفظ وطن جان داده اند، یادآوری می‌کنیم، درکنار آن با شهیدشدن هر روز تعداد زیادی از افسران ارتش، پولیس و امنیت ملی آن‌ها نیز راه و درسی را برای آینده‌گان به یادگار می‌گذارند تا نسل‌های بعدی از رشادت‌ها و مبارزات‌شان یاد آوری کنند و الگو بپذیرند. ما امروز هم صدای خود را بلند می‌کنیم که تمام اقشار افغانستان باید در محور دولت ملی و با یک برنامه ملی و با یک زعامت ملی، می‌توانند در نظام بعد ۲۰۱۴ زنده‌گی راحت داشته باشند.»
از هفتۀ شهید و دوازدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی، امسال نیز به گونۀ گسترده در سراسر کشور تجلیل صورت گرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.