۱۱ سپتمبر؛ روزی‌که همـه خندیدند (“شیران خراسان” قهرمان شدند)

- ۲۲ سنبله ۱۳۹۲

تیم ملی فوتبال پس از قهرمان در مسابقات فوتبال جنوب آسیا هنگام برگشت به کابل با استقبال بی‌پیشینه و تاریخی مردم افغانستان مواجه شد.
پس از پیروزی افغانستان در برابر هندوستان در میدان کتماندو، ده‌ها هزارتن از شهروندان کشور به خیابان‎ها ریختند و به شادی و پای‌کوبی پرداختند.
جوانان در حالی که پرچم افغانستان را در دست داشتند می‌رقصیدند، می‌خندیدند و هلهله شادی برپا می‌کردند.
رییس‌جمهور کرزی، برخی رهبران سیاسی و وزیران و نماینده‌گان پارلمان به استقبال اعضای تیم ملی فوتبال به میدان هوایی کابل رفتند.
شکریه بارکزی، عضو مجلس که به خاطر استقبال تیم ملی به نیپال رفته بود، در حالی که اشک شادی می‌ریخت، گفت: «احساس غرور، افتخار، خوشبختی و سعادت دارم. فکر می‌کنم صفحۀ جدید در تاریخ افغانستان باز شد. افغان‌ها اگر یک تیم باشند، بزرگترین قدرت‌ها در پیش‌‌شان هیچ است. مشروط بر این‌که ما یک تیم باشیم و یک تیم بازی کنیم».
تیم ملی فوتبال افغانستان روز چهارشنبه ( ۲۰ سنبله ۱۳۹۲) با شکست‌دادن تیم ملی فوتبال هند، عنوان قهرمانی مسابقات جام ملت‌های جنوب آسیا را به دست آورد. بازیکنان تیم ملی افغانستان روز پنج شنبه به کابل بازگشتند.
فرهاد عظیمی، دیگر نماینده پارلمان گفت: «این یک افتخار بزرگ تاریخی برای تمام مردم افغانستان است. من اصلاً نمی‌توانم احساسم را بیان کنم». آقای عظیمی گفت این پیروزی فرصت بزرگی را برای همبستگی افغان‌ها به وجود آورده است.
او گفت: «این رویدادها در تحکیم وحدت ملی در یک پارچه‌شدن ملت افغانستان نقش به سزایی دارد و از این فرصت‌ها ما باید استفاده اعظمی بکنیم».
خرسندی تیم فوتبال
سنجر احمدی که دومین گول را وارد دروازه هند کرد، گفت از دست آوردی که داشته خیلی خرسند است: «بسیار خوش هستم که گول زدم و ساعت تیری خوبی داشتیم».
منصور فقیریار، دروازه بان تیم ملی افغانستان با مهارت‌هایی که از خود در مسابقات جنوب آسیا به جا گذاشته به یکی از چهره‌های پر افتخار فوتبال افغانستان تبدیل شده است.
فقیریار گفت: «بسیار خوش هستم. به همه هموطنانم و تیم فوتبال افتخار می کنم. با بسیار مشکلات رفتیم و توانستیم این دست آورد را برای وطن خود بیاوریم».
دروازه‌بان تیم ملی فوتبال افغانستان از دشوارترین لحظات سخن گفت: «بازی نیپال بسیار بازی سخت بود و بسیار خطرناک بود، خصوصاً دو پنالتی را که گرفتند، بسیار وقت خطرناک بود».
اشک شادی میلیون‎ها افغان
از نخستین دقایق شام چهارشنبه که تیم ملی فوتبال افغانستان پیروز شد، شهروندان کشور در تمام نقاط شهر به جاده‌‎‎ها ریختند. تقریباً تمام موترها پرچم افغانستان را حمل می‌کردند و از قهرمانی افغانستان در مسابقات جام ملت های جنوب آسیا استقبال می‌کردند.
دسته‌هایی از جوانان که اتن ملی راه انداخته بودند و باهم رقص می‌کردند در تمام مسیر میدان هوایی تا کمیته ملی المپیک به جشن و پایکوبی پرداختند. آهنگ‌های میهنی در رستورانت‌های کابل بلند بود و پرچم افغانستان تقریباً در تمام وسایط، نصب شده بود.
احمد فواد، یکی از اشتراک کننده‌گان این جشن گفت که او و تمام دوستانش در هنگام اعلام پیروزی اشک شادی ریختند: «تنها من نه، همه جوانان اشک ریختیم در همان صحنه که تیم ما پیروز شد. در همان لحظه‌یی که تیم ما پیروز شد اصلاً خود را کنترل نمی‌توانستیم».
به گفتۀ احمد فواد، پیروزی فوتبال همه مردم افغانستان را متحد کرد و همه «افغانستان» می‌گفتند: «واقعاً بسیار تاثیر جدی داشت. سراسر افغانستان به خصوص کابل از هر قوم و نژاد همه افغانستان می گفتند و افتخار می کردند به تیم ملی خود».
بازی کنان تیم ملی فوتبال افغانستان با اعطای جوایزی از سوی ریاست جمهوری، بانک‌ها، سرمایه‌داران، والی‌های برخی از ولایت‎های کشور و شرکت‌های خصوصی تقدیر شدند.
هفت پله صعود در جهان
تیم ملی فوتبال افغانستان پس از قهرمانی در رقابت‌های جنوب آسیا، در تازه‌ترین رده بندی فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) هفت پله صعود کرده است.
فدراسیون جهانی فوتبال به تازه‌گی اعلام کرده که افغانستان بعد از قهرمانی در رقابت‌های جنوب آسیا از رتبه ۱۳۹ ام هفت پله صعود کرده و در جایگاه ۱۳۲ ام رده بندی فیفا قرار گرفته است.
همچنان جایگاه افغانستان در رده بندی آسیا ارتقا یافته و این تیم از رتبه ۲۱ ام با دو پله صعود در جایگاه نوزدهم قرار گرفته است.
واکنش‌های ملی و بین‎المللی
پیروزی تیم ملی فوتبال افغانستان بازتاب گسترده‌یی در رسانه‎های داخلی و بین‎المللی داشت.
دولت‌های هندوستان، امریکا، بریتانیا، ایران، قرغزستان و… پیروزی تیم ملی فوتبال افغانستان را در مسابقات جنوب آسیا به مردم افغانستان تبریک گفته است.
فدراسیون جهانی فوتبال و فدراسیون فوتبال آسیا نیز قهرمانی تیم فوتبال افغانستان در مسابقات جنوب آسیا را تبریک گفته و بر آیندۀ فوتبال در کشور ابراز امیدواری کرده اند.
رسانه‎های بین‎المللی نیز قهرمانی تیم ملی فوتبال افغانستان در بازی‌های جنوب آسیا را ستایش کرده‎اند.
یک رسانۀ استرالیایی به نام «اس‌بی‌اس» نوشته که تیم افغانستان در سال ۱۹۵۴ عضویت فدراسیون جهانی فوتبال را کسب کرد؛ اما تا اکنون چنین قهرمانی بزرگ را کسب نکرده بود.
این رسانۀ استرالیایی با بیان این که فوتبال افغانستان در چند سال اخیر رشد چشمگیر داشته، نوشته است که پس از سه دهه جنگ، فوتبال افغانستان، خرسندی بی‎‌سابقه‌یی را به مردم افغانستان به ارمغان آورد.
یک رسانۀ هندی به نام «اندین تودی» نوشته که تیم ملی افغانستان، خواب سومین بار قهرمان‌شدن پی‌هم هند در بازی‌های جنوب آسیا را برباد داد.
همچنان، «د نیوز انترنشنل» رسانۀ پاکستانی نوشته که افغانستان دوبار در بازی‌های المپیک مدال گرفته و دوبار هم در بازی‌های بیست‌‌آورۀ کرکت قهرمان شده، اما قهرمانی فوتبال این کشور در جنوب آسیا، تاریخ جدیدی را ثبت کرد.
این رسانۀ پاکستانی نوشته که قهرمانی افغانستان، برای هند که شش بار قهرمان این مسابقات شده است، تکان‌دهنده بود.
یک رسانۀ دیگر هندی نام «هندین اکسپرس» نوشته که عملکرد افسانه‎‏یی داشت، دوسال انتظار کشید و انتقام خویش را از هند گرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.