سپر انسانی طالبان قربانی گرفت

گزارشگر:شنبه 15 عقرب 1395 - ۱۴ عقرب ۱۳۹۵

mandegar-3صدها تن از باشنده‌گان شهر کندز در اعتراض به کشته‌شدن ۳۰ غیرنظامی و زخمی‌شدن بیش از ۳۰ تن دیگر در حملۀ هوایی نیروهای امنیتی در این ولایت، تظاهرات کردند.
این افراد در نتیجۀ حملۀ هوایی نیروهای خارجی و داخلی در روستای بوز کندهاری شهر کندز کشته و زخمی شدند.
معترضان می‌گویند، نیروهای هوایی و زمینی افغانستان و ناتو از ساعت ۱۰ شب چهارشنبه تا بامداد پنج‌شنبه بر خانه‌های آنان بمباردمان و آتش‌باری کردند که در پی آن ۳۰ غیرنظامی به شمول ۱۵ کودک و چهار زن کشته شدند.
اما اسدالله عمرخیل، والی کندز در حالی که کشته‌شدن ۳۰ غیرنظامی و زخمی‌شدن ۲۶ تن دیگر را در نتیجۀ حملۀ هوایی می‌پذیرد می‌گوید، در عملیات نیروهای ویژه در این روستا، ۲۸ طالب مسلح نیز کشته شده اند.
به گفتۀ او، غیرنظامیان زمانی کشته شدند که نیروهای امنیتی در محاصرۀ طالبان قرار گرفتند و برای نجات آنان به حملۀ هوایی نیاز بود.
والی کندز می‌گوید، به خاطر بررسی این رویداد کمیسیونی گماشته شده است تا جزییات قضیه بیشتر روشن شود.
گرچه والی کندز حضور نیروهای زمینی و هوایی خارجی‌ در این عملیات را رد می‌کند، اما نیروهای حمایت قاطع می‌پذیرند که در جریان این عملیات دو تن از نیروهای خارجی کشته و دو تن دیگرشان زخمی شده اند.
در همین‌ حال، رییس جمهور غنی از کشته‌شدن غیرنظامیان در ولایت کندز ابراز تأسف کرده است. ارگ ریاست جمهوری با پخش خبرنامه‌یی نوشته است که رییس جمهور به والی کندز و مسؤولان امنیتی مستقر در این ولایت هدایت داده است تا هنگام عملیات‌های‌شان از دقت کامل کار گرفته و از تلفات غیرنظامیان جلوگیری کنند.
در خبرنامه آمده است که آقای غنی گروهی را به منظور بررسی همه‌جانبۀ این رویداد توظیف کرده تا «در روشنایی یافته‌های آن با مرتکبان این جنایت بشری برخورد قانونی صورت گیرد.» رییس اجرایی نیز این رویداد را محکوم کرده است.
این رویداد خشم عمومی را در پی داشته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.