پدر معنوی طالبان: طـالبان برمی‌گـردند

- ۲۵ سنبله ۱۳۹۲

یک ملای افراطی پاکستانی که به نام پدر طالبان شناخته شده و ملا محمد عمر رهبر فراری طالبان را «فرشته صفت» توصیف کرده، پیش‌بینی می‌کند زمانی که نیرو‌های ایالات متحده افغانستان را ترک کند، قدرت دوباره به دست طالبان می‌افتد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، دیدگاه مولانا سمیع الحق در میان طالبان جایگاه زیادی دارد.
اما خالد مجیدیار، پژوهشگر ارشد در مسایل افغانستان و پاکستان، در انستیتوت امریکن انترپرایز می‌گوید مولانا سمیع الحق در دهۀ ۹۰ میلادی و در یازده سال اخیر برای جلب مردم به صفوف طالبان نقش بارزی را ایفا کرده است پس چنین توصیف‌هایی از رهبر طالبان و از جانب کسی که پدر معنوی آنان است، عجیب نمی‌باشد.
رویترز گزارش داده است که در یک شهر خاک آلود پاکستان، در کنار شاهراه اصلی در مرز افغانستان دانشگاه دارالعلوم حقانیۀ مولانا سمیع الحق موقعیت دارد که در سال ۱۹۹۰ جایگاه اصلی جنبش طالبان بوده و تا هنوز هم محل تربیۀ مسلمانان افراطی می‌باشد.
مولانا سمیع الحق که از محلی در نزدیکی اکوره ختک، زادگاه اصلی‌اش، با رویترز صحبت می‌کرد، تلاش نکرد تا حمایتش را از طالبان مخفی سازد.
سمیع الحق گفت که وی مطمین است پس از آن که نیروهای ایالات متحده از افغانستان خارج شوند، طالبان بار دیگر قدرت را به دست می گیرند.
سمیع الحق می‌گوید: «یک سال آنان را آرام بگذارید، سپس آنان تمام افغانستان را خوشحال خواهند ساخت. همۀ افغانستان با آنان خواهند بود. طالبان در پی جایگاه و مقام نیستند. آنان می‌گویند که فقط می‌خواهند تا سیستم را به یک شیوۀ مناسب تغییر دهند. آنان آزادی می‌خواهند اما به هیچ کدام این چیزها اجازه نداشتند. زمانی که امریکایی‌ها خارج شوند، همۀ این چیزها در جریان یک سال به وقوع می‌پیوندد.»
افغانستان تنها نیست
خالد مجیدیار در انستیتوت امریکن انترپرایز تاکید می‌کند که بازگشت دوبارۀ طالبان به قدرت امکان ناپذیر است.
مجیدیار می‌گوید: «با در نظرداشت حقایق امروزی می‌توان چنین نتیجه گیری کرد که برگشت دوبارۀ طالبان به قدرت بعد از آنکه اکثر نیرو های خارجی در ختم سال ۲۰۱۴ افغانستان را ترک می گویند، غیر محال است، آنهم به دلایل مختلف.»
آقای مجیدیار می افزاید: «نخست اینکه طالبان یک گروه منزوی و منفور درافغانستان بوده و نمی توانند از راه خشونت ویا انتخابات به قدرت برسند، دیگر اینکه نیرو های افغان در چهار سال اخیر از نگاه کیفیت و کمیت پیشرفت قابل ملاحظه یی داشته اند.و بالاخره اینکه جامعۀ جهانی نیز دیگر افغانستان را تنها نخواهد گذاشت.»
گمان برده می‌شد که مولانا سمیع الحق با نیروهای امنیتی پاکستان نزدیک بوده باشد که گروه‌ها و جنگجویانی به شمول اسامه بن لادن را که علیه نیرو های شوروی وقت در افغانستان مشغول نبرد بودند، حمایت می کردند.
حکومت افغانستان از سالها به این سو، پاکستان را به انجام یک بازی دوگانه متهم کرده است که در ظاهر افراط گرایی را تقبیح کرده ولی در عمل، در خاک خود به جنگجویان افراط گرا پناه داده است. اتهامی که پاکستان همواره آنرا رد می کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.