وزارت داخله افغانستان: اظهارات سمیع‌الحق به روابط کابل- اسلام‌آباد تأثیر منفی برجای می‎گذارد

- ۲۶ سنبله ۱۳۹۲

مولانا سمیع الحق یک رهبر مذهبی در پاکستان اخیراً گفته است که طالبان در افغانستان دوباره قدرت را به دست می‌گیرند. مقامات افغانستان اظهارات وی را مداخله مستقیم پاکستان در امور افغانستان می خوانند.
مولانا سمیع الحق، یکی از ملا های پاکستانی و آمر مدرسه حقانیه گفته است که بعد از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان تا پایان ۲۰۱۴ میلادی، باز هم در این کشور طالبان قدرت را بدست خواهند گرفت.
پس از این اظهارات وی که در رسانه های پاکستانی انعکاس گسترده‌یی داشت، مقامات افغانستان از حکومت پاکستان خواسته اند تا جلو چنین گفته‌هایی را بگیرد که می‌توانند بالای روابط دو کشور تاثیرسوء داشته باشند.
این ملای پاکستانی گفته است که: «طالبان برای آزادی افغانستان می‌جنگند». در واکنش به این گفته او، وزارت داخله افغانستان گفته است که طالبان به هیچ صورت از طریق زورگویی و سلاح در افغانستان نمی توانند جایگاهی را به دست آورند.
صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان م‌‍گوید که چنین اظهاراتی می‌تواند به روابط کابل و اسلام آباد ضرر برساند؛ نیاز است که اسلام آباد در وضعیت فعلی باریکی های دیپلوماتیک و رسم همسایه داری را در نظر داشته باشد.
او می‌گوید که طالبان بسیاری از رهبران خود را از دست داده و ضعیف شده اند، به این اساس هیچ وقت نمی‌توانند حکومت افغانستان را سرنگون کرده و دوباره در این کشور قدرت را در دست بگیرند. او می افزاید: «ما هیچ وقت به گذشته بر نمی گردیم. ما به هیچ کس اجازه نمی دهیم که مانند گذشته بالای مردم افغانستان ظلم کند. این آزادی، پیشرفت ها و دست آوردهایی که حالا دیده می شوند، به قیمت خون هزاران افغان کسب شده اند.»
مولانا سمیع الحق رهبر مذهبی پاکستان، در شرایطی چنین اظهار نظر می‌کند که دو کشور همسایه در تلاش بهبود روابط شان هستند. از جمله این تلاش‌ها، آزادی زندانیان طالبان از زندان های پاکستان در یک ماه گذشته می باشد.
مولانا سمیع الحق که به «پدر طالبان» نیز شهرت دارد، در اظهارات اخیرش گفته است که: «اگر طالبان را یکی دو سال وقت بدهند، تمام مردم افغانستان با آنها می پیوندند». او گفته است: «طالبان با کسی کاری ندارند، آنها تنها می خواهند در نظام تغییر وارد کنند».
شورای عالی صلح افغانستان نیز گفته‌های این ملای پاکستانی را خواب و خیالی بیش نمی‌داند و می‌گوید: «این ادعای مولانا سمیع الحق، که زمانی معلم ملا عمر رهبر طالبان بود، پایه و اساس ندارد».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.