گرم‌شدن شایعۀ تمویل داعش توسط چرخ‌بال‌ها در ننگرهار

گزارشگر:سه شنبه 8 جدی 1394 - ۰۷ جدی ۱۳۹۴

قدیر: چرخبال‌های مشکوک را هدف قرار می‌دهیم

ماندگار- معاون اول مجلس نماینده‌گان در اعتراض به نشست چرخبال‌های ناشناس در ننگرهار می‌گوید: پس از این اگر چرخبال‌های مشکوک را که در بخش‌هایی از این ولایت نشست کنند هدف قرار می‌دهد.
ظاهر قدیر معاون اول مجلس نماینده‌گان در نشست روز دوشنبۀ مجلس بار دیگر تاکید ورزید که چرخبال‌هایی در مناطق مختلف ننگرهار نشست کرده و mandegar-3به داعش اکمالات می‌رسانند.
آقای قدیر افزود: اگر پرسان کنیم می‌گویند چرخبال کرایی بود و ما هم به مردم گفته‌ایم که پس از این، اگر چنین چرخبال‌های مشکوک را دیدید، بزنید که معلوم شود این چرخبال‌های کرایی از کجا و به چه منظور آمده است.
او در ننگرهار ۲۰۰ نفر را در مبارزه با داعش مسلح کرده است.
معاون اول مجلس پیش از این نیز حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رییس جمهور را به حمایت از داعش متهم کرده است.
قدیر در نشست دیروز مجلس نیز یادآور شد: «زمانی‌که میان طالبان و داعش در ننگرهار جنگ صورت می‌گیرد، چرخبال‌های حکومت طالبان را سرکوب می‌کنند و داعشیان را کاری ندارد؛ در حالی‌که هر دو طرف دشمنان مردم افغانستان است».
او همچنین، مکتوبی را نشان داد که در آن لوای ۲۰۱ سیلاب به وزارت دفاع خبر داده است که در ننگرهار، افراد تحریک لشکر اسلام مربوط منگل باغ که کارت‌های شناسایی دولتی دارند؛ به داعش پیوسته اند و با این گروه همکار می‌کنند.
در مکتوب که وی می‌خواند، گزارش شده بود که چند تن از این افراد در ترکیب داعش، توسط نیروهای امنیتی کشته نیز شده اند.
آقای قدیر گفت: « من ۳ ماه پیش از حمایت داعش توسط حلقاتی در داخل حکومت سخن می‌گفتم و از من شواهد می‌خواستند و حال این مکتوب فرماندهی ۲۰۱ خود حرفم را تایید می‌کند و این یکی از سندهایی است که در دست دارم».
این در حالی است که روز یک شنبه، افرادی که از سوی ظاهر قدیر بر علیه داعش مسلح شده اند در انتقام به سربریده شدن ۵ همقطاران شان،‌ سر ۵ داعشی را بریده و برای ساعت ها در کنار جاده عمومی به نمایش گذاشتند.
پیش از این، شماری از باشندگان ننگرهار نیز ادعا کرده بودند که طیاره‌های ناشناس افراد نقاب پوش را در مربوطات این ولایت پایین کرده است؛ اما مقام‌های ارشد نظامی کشور این ادعاها را بدون ثبوت و جنگ تبلیغاتی عنوان کردند.
این مساله سر وصداهای زیادی را در پی داشت. از یکسو باشنده‌گان ننگرهار و از سوی دیگر، سناتوران در مجلس سنا ابراز نگرانی کردند و خواستار بررسی جدی این موضوع از سوی حکومت شدند.
جمعه گیانوال یکی از سناتوران هفتۀ گذشته گفت: «گفته می‌شود دو هلیکوپتر در ولسوالی سرخرود ننگرهار فرود آمده و افراد داعش را در دامنه یک کوه در نزدیکی یک مکتب پایین کرده است؛ دولت باید این مساله را روشن سازد که این هلیکوپترها از کجا و چگونه به این منطقه آمده اند».
محمدعلم ایزدیار معاون اول مجلس سنا نیز خواستار بررسی این موضوع از سوی حکومت شد.
ننگرهار از ولایت‌هایی است که گفته می‌شود داعش در این ولایت فعالیت گسترده‌یی را آغاز کرده، مراکز آموزشی دارد و مردم را در مخالفت با دولت ترغیب می‌کند. گفته می‌شود، این گروه از طریق رادیویی که تازه روی موج اف ام نشرات دارد نیز در حال سربازگیری از میان جوانان است.
وزارت دفاع هفتۀ گذشته پایین شدن افراد نقاب پوش از هلیکوپترهای ناشناس را در ننگرهار جنگ تبلیغاتی خواند و تاکید ورزید که هیاتی را متشکل از کارشناسان فنی وزارت دفاع، وزارت داخله، امنیت ملی و اداره هوایی کشور، برای بررسی این ادعا موظف کرده است.
این وزارت گفته است که دلایلی برای ثبوت این ادعا در بررسی‌های ابتدایی به دست نیامده است.
پیش از این نیز آوازه‌هایی از ولایت های قندوز و بغلان به نشر رسیده است که گویا هلیکوپترهای نظامی، طالبان را اکمال می‌کنند.
چندی پیش، دلاور ایماق نماینده مردم بغلان در مجلس گفت که به چشم خود دیده است که هلیکوپترهای نظامی ناشناس شبانه برای طالبان اکمالات نظامی پایین کرده است.
معصوم استانکزی سرپرست وزارت دفاع ملی این ادعاها را شایعاتی برای تضعیف روحیه مردم عنوان کرد.
آقای استانکزی افزود: «گاهی آوازه می‌شود که طیاره در فلان جای بغلان نشست کرده و تعدادی پایین شدند. بعد آوازه شد که در قندوز طیاره آمده و حالا آوازه شده که در جلال‌آباد طیاره آمده و کسانی که لباس سیاه داشتند، پایین شدند؛ اگر این ادعاها ثابت شد در آن صورت مردم افغانستان حق دارند از دولت پرسان کنند.»
به گفته او، دولت افغانستان سیستم‌های پیشرفته رادار در اختیار ندارد که تمام فضای کشور را کنترل کند، اما تمامی خلبان‌های قوای هوایی و خلبانهایی که در داخل کشور فعالیت دارند از کارهای روزانه شان گزارش می دهند.
پیش از این برخی از کارشناسان هشدار داده اند که اگر دولت حضور داعش را مهار نکند، در آینده افغانستان به میدان جنگ جدی نیابتی میان غرب و روسیه مبدل خواهد شد.
به گفته آنان، این مساله به مدیریت وتوانایی دولتمردان افغانستان مربوط می شود که چگونه از این آزمون بزرگ ملی و جهانی به در می‌آیند و این نیز واضح است که مردم افغانستان دیگر تحمل رنج و مشقت بیشتر از این را ندارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.