فرمانده طالبی که حکم سنگسار یک زوج را داده بود، بازداشت شد

- ۱۲ سنبله ۱۳۹۱

پولیس ولایت قندوز گفته که فرمانده ارشد طالبان، که سال گذشته حکم سنگسار یک زوج را صادر کرد، دستگیر شده است.
جنرال سمیع الله قطره، فرمانده پولیس قندوز روز شنبه به خبرنگاران گفت که «قاری نیازمحمد» دو روز پیش در قندوز بازداشت شد.
آقای قطره گفت که این فرمانده طالبان فرماندهی این گروه را در چهار ولایت قندوز، بدخشان، تخار و بغلان به عهده داشته و مسوول طراحی و سازماندهی چندین حادثه عمده در شمال بوده است.
فرمانده پولیس قندوز افزود که طالبان در ماه اسد ۱۳۸۹ یک زوج جوان را به اتهام فرار از خانه و به حکم همین فرمانده سنگسار کردند.
این زوج پیش از سنگسار به پاکستان رفته بودند، اما زمانی که خانواده‌های آنها اعلام کردند که با ازدواج آنها موافقند، به قندوز بازگشتند، اما طالبان آنها را در ملاء عام در منطقه ‘دشت ارچی’ سنگسار کردند.
یک روز از پس سنگسار این دختر و پسر، سازمان عفو بین‌الملل آن را محکوم کرد و قتل آنها را «جنایتی فجیع» خواند.
این سازمان در پی این حادثه از دولت، شورای علما و رهبران افغانستان خواست که با سنگسار و هر گونه عمل مغایر حقوق بشر مقابله کنند.
جنرال سمیع‌الله قطره همچنین در نشست خبری خود گفت که قاری نیازمحمد در چندین حادثه دیگر و از جمله انفجار در ‘اداره ثبت احوال’ ولسوالی دشت ارچی هم دست داشته که در آن چندین تن کشته شدند.
آقای قطره افزود که این فرمانده طالبان در حال حاضر از سوی نهادهای امنیتی و مبارزه با تروریسم قندوز تحت بازجویی قرار دارد.
فرمانده پولیس قندوز ابراز امیدواری کرد که دستگیری این فرمانده ارشد طالبان به بهبود وضعیت امنیتی در شمال و به ویژه قندوز کمک خواهد کرد.
قندوز ناامن ترین ولایت شمالی افغانستان است که گروه طالبان در برخی از مناطق آن نفوذ دارند و هر از گاهی دست به حمله مسلحانه می‌زنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.