امروز کابل میزبان علمای جهان اسلام است

- ۰۱ میزان ۱۳۹۲

سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان، از برگزاری نشست بین‌المللی علمای جهان اسلام با حضور علمای شماری از کشورهای اسلامی در کابل خبر می‌دهد.
مولوی شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان، ناوقت روز گذشته به روزنامۀ ماندگار گفت که هدف این نشست رد تشدد، خشونت، جنگ و نفرت می‎باشد.
به گفته او، یکی از اهداف دیگر برگزاری این نشست که به همت شورای عالی صلح افغانستان برگزار می‌شود، بررسی راه‌حل مشکلات موجود در کشورهای اسلامی است.
مولوی شاهد با اشاره به ادامه جنگ، خشونت و ناامنی در کشورهای اسلامی، تأکید کرد که علمای جهان اسلام همواره موظف‌اند تا در چنین نشست‌هایی شرکت کنند و در راستای راه‌حل این مشکلات گام‌های اساسی بردارند.
او افزود: قرار است این نشست با شرکت علمای کشورهای مختلف اسلامی از جمله ایران و پاکستان برگزار شود. در این کنفرانس از علمای کشورهای دیگر اسلامی مانند عربستان سعودی، مصر، ترکیه، اندونزی، مالزیا و هند نیز دعوت به عمل آمده است.
به گفته سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان در این کنفرانس تمرکز موضوعات مورد بحث روی مشکلات منطقه‌یی و آوردن صلح و ثبات دایمی در افغانستان است. علمای بزرگ مسوولیت دارند که جهت پایان دادن به جنگ‌ها و ایجاد صلح و ثبات دایمی در افغانستان تبلیغ کنند.
مولوی شاهد در پاسخ به این پرسش که در این نشست در بارۀ حملات انتحاری فتوا صادر خواهد شد یا خیر، گفت که این مربوط به علمای کشورهای اسلامی می‌شود که در این خصوص چه فیصله می‎کنند.
او گفت که در این نشست با در نظرداشت آیات قرآن کریم، برضد خشونت و تشدد صحبت خواهد شد.
سخنگوی شورای عالی صلح با بیان این که مشکلات افغانستان مشخص است، گفت که انتظار دارند علمای جهان اسلام راه حلی به بحران کنونی افغانستان ارایه کنند.
این نخستین باری است که کابل و شورای عالی صلح برای تأمین صلح و کشاندن پای مخالفان به میز مذاکره، کنفرانس بین‌المللی علمای کشورهای اسلامی را میزبانی می‌کنند.
پیش از این دولت افغانستان تلاش کرده بود تا یک کنفرانس مشترک را با حضور علمای پاکستان و افغانستان در کابل برگزار کند، اما علمای دینی پاکستان از شرکت در این نشست خودداری کردند.
اما حالا آقای شاهد می‎گوید که علمای پاکستانی در نشست کابل اشتراک خواهند کرد.
به گفتۀ این مقام شورای عالی صلح، در این نشست از طالبان که یکی از طرف‌های جنگ افغانستان هستند، دعوت به عمل نیامده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.