بررسی دلایل سفر رییس‌جمهور کرزی به چین

- ۰۲ میزان ۱۳۹۲

رییس‌جمهور کرزی با سفر به چین می‌خواهد برای ایالات متحدۀ امریکا تفهیم کند که اگر آن‎ها از نامزد مورد حمایت او پشتیبانی نکنند، او پای روسیه و چین را به این موضوع خواهد کشانید.
شماری از آگاهان سیاسی با اظهار این مطلب می‌گویند، رییس‌جمهور کرزی می‌خواهد به امریکا بگوید که ابر قدرت‌های دیگری نیز وجود دارند که برای افغانستان اهمیت قایل اند.
در همین حال، این آگاهان سیاسی دلیل عدم حضور رییس‌جمهور کرزی در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد را چانه‌زنی‎های انتخابات می‌‎دانند.
احمد سعیدی آگاه مسایل منطقه دلیل سفر حامد کرزی به چین را نا رضایتی وی از امریکا می‌داند.
او می‌گوید، در این روزها رییس‌جمهور کرزی دل خوشی از امریکا ندارد و از سوی دیگر، چین و روسیه هم علاقمندیی نسبت به حضور امریکا در افغانستان ندارند؛ بنابراین کرزی می‌خواهد به امریکا بفهماند که ابر قدرت‌های دیگری مانند چین و روسیه نیز وجود دارند که به افغانستان اهمیت می‌دهند.
این آگاه سیاسی هدف حامد کرزی از این سفر را هشدار به امریکا تلقی کرده گفت، حامد کرزی با انجام این سفر می‌خواهد به امریکا بگوید که اگر با من مخالفت کنید، پای چین و روسیه را نیز در افغانستان دخیل می‌کنم.
وی اضافه کرد، از طرف دیگر چین دوست نزدیک پاکستان است؛ بنابراین حامد کرزی با این سفر می‌خواهد به پاکستان هم بفهماند که پاکستان و افغانستان دوست مشترک دارند.
او همچنان گفت، دلیل دیگر سفر رییس‌جمهور کرزی به چین شاید حمایت این کشور نسبت به سرمایه‌گذاری در افغانستان باشد.
در همین حال، سعیدی علت عدم حضور کرزی در این اجلاس را مسالۀ انتخابات دانسته گفت، با توجه به شرایط حاد سیاسی کشور و کمپاین‌های انتخاباتی رییس‌جمهور کرزی ترجیح داد که از رفتن به این سفر منصرف شود.
او تاکید کرد، حامد کرزی با استفاده از فرصت‌ها به‌ خاطر کمپاین به نفع تیم مورد نظراش و زد و بندهای سیاسی‌یی که در این روزها زیاد دیده می‌شود، خواستند که یک تیر را به کمر بند امنیتی اتحاد انتخاباتی و یکی را هم ب‌سوی خارجی‌ها که به نظر برخی افغان‌ها دشمن اند، حواله کند.
اما محمود صیقل آگاه مسایل بین‌الملل، دلیل عدم حضور حامد کرزی به اجلاس عمومی سازمان ملل متحد را نبود برنامه از سوی حکومت افغانستان برای ارایه در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد می‌داند.
صیقل می‌گوید، معمولاً حکومت افغانستان کدام برنامه‌یی برای ارایه کردن در این اجلاس ندارد و از سوی دیگر، به نحوی تاریخ حکومت حامد کرزی گذشته است. بنابراین چون کرزی حرفی برای گفتن نداشت، لازم دید تا در این اجلاس شرکت نکند.
او تاکید کرد، مساله بسیار مهم دیگر اینکه چون افغانستان هنوز در محراق توجه جامعه جهانی قرار دارد و مقامات بلندپایه اکثر کشورهای دنیا همواره به افغانستان سفر می‌کنند؛ بنابراین پیامی را که رییس‌جمهور افغانستان باید به جامعه جهانی در این اجلاس انتقال می‌داد، قبلاً و در طول کنفرانس‌هایی که در مورد افغانستان برگزار شده است، انتقال داده است.
صیقل دلیل سفر کرزی به چین را بررسی چالش‌های مس عینک دانسته گفت، بخشی از صحبت‌های این سفر به چالش‌هایی که در رابطه به استخراج مس عنیک لوگر میان افغانستان و چین به وجود آمده، ارتباط پیدا می‌کند.
وی دلیل دیگر سفر کرزی به چین را تحولاتی پس از ۲۰۱۴ دانسته افزود، تحولاتی که پس از۲۰۱۴ در افغانستان به وجود خواهد آمد تاثیراتی در منطقه نیز خواهد داشت؛ بنابراین برای چین فوق‌العاده مهم است که در مورد افغانستان پس از ۲۰۱۴ فکر کند.
او تاکید کرد، از سوی دیگر چون چین سازمان همکاری‌های شانگهای را به همراه روسیه به طور مشترک رهبری می‌کند و این سازمان یک سازمان نیمه امنیتی و نیمه اقتصادی است و هند، پاکستان، ایران و افغانستان عضو ناظر این سازمان هستند؛ بنابراین شاید چینای‌ها به این فکر باشند که پس از ۲۰۱۴ سازمان شانگهای برای افغانستان چکاری کرده می‌تواند.
صیقل، از تماس‌های چین با گروه اپوزیسیون افغانستان نیز خبر داده گفت، چون دورۀ حکومت حامد کرزی در حال تمام شدن است و افغانستان انتخابات پیش روی دارد؛ بنابراین کشور چین نه تنها با دولت افغانستان بل با گروه اپوزیسیون نیز در تماس است.
وزارت خارجۀ کشور چین از دیدار حامد کرزی از کشور چین خبر داده گفته که قرار است رییس‎جمهور افغانستان از ۲۵ الی ۲۷ ماه سپتامبر سال روان برای مدت چهار روز از چین دیدار کند.
گفتنی است که حامد کرزی در جریان سفر خود در مراسم افتتاح مجمع اقتصادی اروپا و آسیا نیز شرکت خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.