اتحادیه ملی ژورنالیستان: آزادی بیان با تهدید جدی مواجه است

- ۰۸ میزان ۱۳۹۲

عبدالحمید مبارز، رییس اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان می گوید که آزادی بیان در افغانستان با تهدید جدی مواجه شده و به گفته او در صورت ادامه این روند، آینده آزادی بیان در کشور تاریک خواهد شد.
آقای مبارز این موضوع را روز گذشته در مجمع عمومی اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان در کابل و در واکنش به تصمیم اخیر مجلس نماینده‎گان مطرح کرد.
به تازه‌گی، مجلس چند ماده قانون رسانه‌های همگانی را تغییر داد و براساس یکی از این ماده ها، ریاست کمیسیون رسیدگی به تخلفات رسانه ‌ها به وزیر اطلاعات و فرهنگ سپرده شده است.
گفته می‌شود که این قانون براساس درخواست وزارت اطلاعات و فرهنگ تغییر کرده است.
با این حال، شماری از نهادهای مدافع از حقوق خبرنگاران به شمول اتحادیه ملی ژورنالیستان کشور می گویند که وزیر اطلاعات و فرهنگ همزمان نمی‌تواند دو وظیفه مهم را به عهده بگیرد.
عبدالحمید مبارز می‌گوید که آینده آزادی بیان در افغانستان روشن نیست و به گفته او، برخی از حلقات در دولت در صدد اعمال سانسور و فشار به رسانه‌ها هستند.
او می‌گوید که نخستین گام در راستای اعمال محدودیت و سانسور از مجلس نماینده‎گان آغاز شده است، منظور مبارز تصمیم اخیر مجلس در مورد قانون رسانه های همگانی و سپردن ریاست کمیسیون رسیدگی به تخطی های رسانه ای به وزیر اطلاعات و فرهنگ است.
برگزاری نخستین مجمع عمومی اتحادیه
روز گذشته ده ها خبرنگار حداقل از بیست ولایت در کابل گردهم آمدند و در نخستین مجمع عمومی اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان شرکت کردند.
براساس جدول زمانبندی از قبل اعلام شده، قرار است خبرنگاران لوایح کاری و صلاحیت وظیفوی این اتحادیه را مورد بازنگری قرار بدهند و اعضای شورای عالی اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان را نیز انتخاب کنند.
فهیم دشتی، رییس اجراییه‌یی این اتحادیه در مراسم افتتاحییه مجمع گفت که پس از حداقل سی سال، این برای نخستین بار است که خبرنگاران بیش از بیست ولایت در کابل گردهم می آیند و در مورد مسایل مهم این اتحادیه تصمیم می گیرند.
آقای دشتی می‌گوید که پس از برگزاری مجمع عمومی، انتخابات برای گزینش رییس و معاون اتحادیه ولایتی در ولایات افغانستان نیز برگزار می شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.