چـرا مـلا برادر آزاد شد؟

- ۰۹ میزان ۱۳۹۲

رهایی ملا عبدالغنی برادر می‌تواند با انتخابات ریاست‌جمهوری کشور ارتباط داشته باشد.
شماری از آگاهان سیاسی با اظهار این مطلب می‌گویند: چون حامد کرزی و ملا برادر از یک قوم هستند؛ بنابراین ممکن است رهایی ملا برادر سبب شود که طالبان در زمان برگزاری انتخابات اخلال ایجاد نکنند.
ملا عبدالغنی برادر مرد شماره دو گروه طالبان حدود ۱۳ روز قبل از بند پاکستان رها شد؛ اما تا کنون در مورد این که او کجا است و آیا به گروه طالبان پیوسته است یا خیر، هیچ اطلاعی در دست نیست.
اما شماری از آگاهان سیاسی به این باور اند که ملا برادر به وزیرستان شمالی فرستاده شده تا میان دولت پاکستان و طالبان این کشور میانجی‌گری کند.
وحید مژده آگاه مسایل سیاسی می‌گوید، رهایی ملا برادر می‌تواند به طور غیرمستقیم به انتخابات ریاست‌جمهوری ارتباط داشته باشد.
او تاکید می‌کند، شاید طالبان در زمان برگزاری انتخابات نخواهند اخلال ایجاد کنند و یا لااقل کاندید مورد تایید کرزی بتواند از ولسوالی‌یی که حامد کرزی و ملا برادر به آن تعلق دارند رای به دست بیاورد؛ اما در کل برگزاری انتخابات مورد تایید طالبان نیست.
وی افزود، اما نباید فراموش کرد که حتا اگر ملا برادر آزاد هم نمی‌شد، کسانی که ساکن ولسوالی حامد کرزی اند و از قوم او هستند، از کاندیدای مورد تایید حامد کرزی حمایت می‌کردند.
به گفتۀ این آگاه سیاسی، ملا برادر برای میانجی میان طالبان پاکستانی و دولت این کشور رها شده و با شماری از رهبران طالب نیز دیدارهایی داشته؛ بنابراین رهایی ملا برادر می‌تواند برای حل اختلافات میان دولت پاکستان و طالبان این کشور موثر واقع شود.
او افزود، پاکستان می‌خواهد که ملا برادر میان دولت و طالبان این کشور وساطت کند و از این طریق مشکلات خود را با طالبان پاکستانی حل کند.
وی تاکید کرد، اما حامد کرزی فکر می‌کند که ملا برادر زنده‌گی خود را مدیون وی است و شاید این مساله سبب شود تا در پروسۀ صلح افغانستان کمک کند.
مژده همچنان گفت، از سوی دیگر چون ملا برادر و حامد کرزی از یک قوم هستند؛ بنابراین شاید همان قوم حامد کرزی را به عنوان کسی که چنین قربانی‌یی کرده است، بشناسند.
این آگاه سیاسی اضافه کرد، ولی اینکه ملا برادر بتواند در پروسه صلح افغانستان موثر واقع شود، بسیار بعید به نظر می‌رسد، چرا که مدت‌ها تحت کنترول دیگران بوده و شاید به سهولت نتواند در صفوف طالبان جای بگیرد.
در همین حال، عزیز رفیعی رییس جامعه مدنی می‌گوید، ارتباط رهایی ملا برادر با انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در صورتی امکان‌پذیر است که طرح جدید کاندیداتوری حامد کرزی وابسته… ادامه صفحه ۶
چرا ملا برادر…
به توافق منطقه باشد.
رییس جامعه مدنی، رهایی زندانیان طالب از بند را نه تنها خواست حکومت بل خواست فرا مرزی دانسته گفت، این خواست وابسته به منطقه است و چون سیاست در افغانستان متاثر از کشورهای منطقه است؛ بنابراین تحت فشار کشورهای منطقه فیصله‌ می‌کند، ولی متاسفانه این فیصله‌ها همواره به ضرر افغانستان تمام می‌شود.
به باور رفیعی، ملا برادر می‌تواند در پروسه آتش بس موثر واقع شود؛ اما در پروسه صلح افغانستان که یک نحوی از صلح اجتماعی باشد، نه تنها مفید نخواهد بود، بل زیان‌بار نیز خواهد بود.
او افزود، تمامی حرکت‌های سیاسی فعلی در افغانستان نه تنها مفید برای صلح پایدار نخواهد بود، بل زمینه‌های آینده صلح در کشور را متضرر خواهد ساخت و از سوی دیگر تا زمانی که عدالت در افغانستان عملی نشود، هیچگاه مردم ما به صلح دست نخواهند یافت.
وی تاکید کرد، کشورهای همسایه ما این شرایط را به خوبی می‌دانند و به همین دلیل در تلاش اند تا امروز و آینده افغانستان را با چالش مواجه بسازد.
ملا عبدالغنی برادر در سال ۱۹۹۴ با سه نفر دیگر حرکت طالبان را اساس گذاشت و بعد از تاسیس حرکت طالبان به معاونیت رهبری گروه طالبان رسید.
از او به عنوان استراتژیست نظامی درمیان مقام‌های بلند پایه طالبان یاد می‌شود که به گفت‌وگو با امریکا تمایل داشت و هنگام سقوط گروه طالبان معاون وزارت دفاع این گروه بود.
ملا برادر که یکی از چهار موسس اصلی جنبش طالبان در سال ۱۹۹۴ بود، در سال ۲۰۱۰ در شهر کراچی پاکستان بازداشت شد و حدود سه سال را در بند پاکستان سپری کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.