انتصاب احتمالی خرم در کمیسیون انتخابات دشمنی با انتخابات و دموکراسی خواهد بود

- ۱۲ سنبله ۱۳۹۱

گماشتن احتمالی کریم خرم رییس‌ دفتر رییس‌جمهور کرزی به ریاست‌ کمیسیون مستقل انتخابات، «دشمنی آشکار با دموکراسی و انتخابات خواهد بود.»
شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان و آگاهان سیاسی با بیان این مطلب می‌گویند که کریم خرم در گذشته و حال ثابت کرده که یک شخص بی‌طرف نیست، درحالی‌که ریاست کمیسیون انتخابات را باید یک فرد بی‌طرف و مورد اعتماد احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و در مجموع مردم افغانستان برعهده داشته باشد.
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که برخی رسانه‌ها به نقل از منابعی در ارگ ریاست‌جمهوری از احتمال گزینش کریم خرم رییس دفتر رییس‌جمهور به سمت ریاست‌ کمیسیون مستقل انتخابات خبرداده‌اند.
داکتر محی‌الدین مهدی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید، گزینش کریم خرم به عنوان رییس کمیسیون مستقل انتخابات، دشمنی آشکار با دموکراسی و انتخابات خواهد بود.
او افزود، خرم ضمن این‌که گرایش‌های قومی دارد، جزو تیمی‌ست که به دموکراسی باور نداشته و در کارنامه‌های او تمام این مسایل به صورت اسناد تصویری و شنیداری وجود دارد و همه از این مطلب آگاهی دارند.
داکتر مهدی تاکید کرد: «اگر جناب خرم به عنوان رییس کمیسیون انتخابات برگزیده شود، آن روز، روز بسیار تاسف‌باری برای مردم ما خواهد بود، چرا که اگر از دیدگاه خرم به افغانستان نگاه کنیم، یک افغانستان تاریک‌تر از تفکر طالبان خواهیم داشت.»
به باور او، گزینش خرم به عنوان رییس کمیسیون انتخابات، از یک سو به منظور مایوس‌ساختن مردم و حتا جامعه جهانی نسبت به روند برگزاری انتخابات صورت می‌گیرد و از سوی دیگر، این انتصاب به هدف گماشتن یکی از اقارب حامد کرزی به عنوان رییس‌جمهور آیندۀ افغانستان انجام می‌شود.
به گفتۀ این عضو مجلس، تیم جناب کرزی در تلاش است تا انتخابات صورت نگیرد و حتا گفته می‌شود که جنگ‌های مرزی در ولایت کنر و قیام‌های مردمی به همین منظور راه‌اندازی شده است.
او همچنان افزود، قیام‌های مردمی با پول و هزینۀ دولت افغانستان و به منظور برگزار نشدن انتخابات راه‌اندازی و طرح‌ریزی شده است.
در این حال، فرهاد عظیمی نایب منشی مجلس نماینده‌گان می‌گوید، آقای خرم چه در زمانی‌که وزیر وزارت اطلاعات و فرهنگ بود و چه اکنون که رییس دفتر رییس‌جمهور است، ثابت کرده که شخص بی‌طرف نیست؛ اما رییس کمیسیون انتخابات باید فرد بی‌طرف باشد.
او تاکید کرد، برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه یکی از مولفه‌های دموکراسی است؛ اما کسی‌که دموکراسی را «قصۀ مفت» بداند، چطور می‌تواند در راس پروسه‌یی قرار گیرد که نمادی از دموکراسی است؟
به گفتۀ نایب منشی مجلس نماینده‌گان، خرم یک فرد تنظیمی است که با گروه‌ها و افراد مختلف ارتباط دارد؛ بنابراین گماشتن چنین فردی در ریاست کمیسیون انتخابات اشتباه بزرگی خواهد بود.
به باور وی، کسی‌که به تنظیم‌ها و گروه‌ها وصل باشد، به هیچ وجه نمی‌تواند نهادی را اداره و رهبری کند که در ذات آن بی‌طرفی و دموکراسی اصل باشد.
فرهاد عظیمی تاکید کرد: اگر خرم رییس کمیسیون انتخابات شود، ما صددرصد متیقن می‌شویم که کرزی در تلاش جانشین مورد نظر خود است.
اما آقای عظیمی خاطرنشان ساخت: «رییس‌جمهور کرزی قول داده افرادی را در کمیسیون انتخابات نمی‌گمارد که پروسۀ دموکراسی و انتخابات را زیر سوال ببرند؛ اما اگر چنین هم شود، ما سکوت نمی‌کنیم و این موضوع برای ما یک خط قرمز است.»
در همین حال، فضل‌الرحمان اوریا اگاه مسایل سیاسی می‌گوید، به منظور برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه و به هدف شرکت گستردۀ مردم در انتخابات، نیاز به یک کمیسیون بی‌طرف داریم.
به گفتۀ او، رییس کمیسیون باید فردی بی‌طرف و غیروابسته باشد؛ اما با تاسف که جناب خرم فاقد چنین اوصافی است.
اوریا تاکید کرد، رییس کمیسیون انتخابات باید فرد وابسته به هیچ گروه و تنظیمی نباشد؛ اما اگر جناب کرزی بخواهد این معادله را تغییر دهد، جامعه را به سمت یک بحران جدید سوق خواهد داد که مسوولیت آن به دوش رییس‌جمهور خواهد بود.
او اضافه کرد، اگر خرم به عنوان رییس کمیسیون انتخابات انتصاب شود، مشخص خواهد شد که حامد کرزی در صدد به قدرت رساندن یکی از اقاربش است.
این آگاه سیاسی همچنان افزود، در صورت گزینش جناب خرم به عنوان رییس کمیسیون انتخابات، حضور مردم در انتخابات کمرنگ خواهد بود، رقابت سالم سیاسی بین‌ نامزدان نیز وجود نخواهد داشت و بحران جدید آغاز خواهد گردید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.